10 digivinkkiä kunta-​alan toimijoille

10 digivinkkiä kunta-alan toimijoille kotimaanmatkailun markkinointiin

28.5.2020
10 digivinkkiä kunta-alan toimijoille

1. Houkutteleva verkkosivu. Onko digikotipesäsi kunnossa?

Varmista, että verkkosivusi on niin houkutteleva kuin se voi olla. Käyttölogiikka on oltava sujuva ja tarvittava tieto on löydyttävä hetkessä, muuten kuluttaja helposti äänestää jaloillaan ja siirtyy toimivammalle sivustolle. Verkkosivut eivät koskaan ole valmiit, jatkuva kehittäminen on välttämätöntä, että palvelu pysyy toimivana. Aina ei tarvitse massiivista verkkosivu-uudistusta, vaan usein selvitään pienemmällä olemassa olevan palvelun kehitystyöllä. Kuvat ja videot tuovat näyttävyyttä ja ne luovat fiilistä ja vaikuttavat tehokkaasti tunteisiin. Näiden käyttöä verkkosivuilla kannattaa suosia.

2. Keskity vahvuuksiin. Mitkä ovat uniikit erottautumistekijät?

Kaikessa tekemisessä kannattaa nostaa esiin vahvuuksia ja uniikkeja erottautumistekijöitä. Nämä asiat kannattaa olla näyttävästi esillä verkkosivuilla ja mainonnassa jne. Mitään kaupungin tai kunnan tarjoamia palveluita ei kannata myöskään vähätellä. Liian harvoin tuodaan esille esimerkiksi ilmaisia kirjastopalveluja tai yleistä uimarantaa. Näistä vinkeistä voivat turistit hyötyä isostikin, kun kaikki on uutta ja ihmeellistä, eikä mikään ole itsestään selvää. Usein myös paikalliset asukkaat ovat epätietoisia tarjolla olevien palveluiden laajuudesta.

3. Houkutteleva sisältö eri kohderyhmille.

On sitten kyse verkkosivujen sisällöstä tai mainonnasta, niin on tärkeää muistaa, että eri kohderyhmiä kiinnostaa erilaiset sisällöt. On tehotonta tuutata jokaiselle samaa sisältöä. 18-vuotias miehenalku ei ole kiinnostunut samasta sisällöstä kuin isoäitinsä. Verkkosivuilla on hyvä olla jaoteltua sisältöä muun muassa asukkaille, matkailijoille ja yrittäjille. Myös eri ikäluokat kannattaa huomioida. Nuoret unohdetaan kovin usein. Nuorilel täytyy atrjota syitä, miksi he tulisivat kaupungin tai kunnan verkkosivuille?

4. Löydettävyys. Löytyykö tarvittavat tiedot helposti Googlesta?

Uusia asioita lähdetään lähes poikkeuksetta selvittämään ja etsimään Googlesta. Onko verkkosivun hakukoneoptimointi kunnossa? Nouseeko sisällöt korkealle Googlen hakutuloksissa, kun niitä haetaan? SEO-analyysi kertoo nykytilan ja antaa kehityskohteet, että sisältösi nousisivat mahdollisimman tehokkaasti Googlen maksuttomassa haussa. Aina kun uutta sisältöä lisätään verkkosivuille, tulee muistaa tietyt asiat hakukoneita ajatellen, mutta ennen kaikkea henkilöt, jotka lukevat sisältöäsi.

Myös hakusanamainontaa voi hyödyntää, että saa tärkeät sisällöt nousemaan hakukoneessa ihmisten tietouteen. Maksullinen hakusanamainonta (SEM) nopeuttaa hakutulosten kärkeen pääsyä, kun taas hakukoneoptimointi (SEO) on pitkäjänteistä ja jatkuvaa työtä. Molemmat, SEO ja SEM, ovat tärkeitä ja kulkevat käsikädessä.

5. Sosiaalinen media ja täsmämediat. Ovatko omat somekanavasi kunnossa? Oletko mukana relevanteissa ryhmissä ja täsmämedioissa?

Tyypillisimmät sosiaalisen median kanavat ovat Facebook, Instagram, YouTube ja LinkedIn. Twitter on osalla mukana kanavavalikossa. Jokaisessa kanavassa ei ole pakko olla. Kannattaa miettiä, miksi mikäkin kanava on mukana  keinovalikossa ja mihin resurssit oikeasti riittävät.

Oletko jo mukana tärkeimmissä some-ryhmissä, joissa voit vaikuttaa? On hyvä jalkautua keskustelemaan sinne, missä aihealueesta jo poristaan. Esimerkkejä tällaisista ryhmistä:

Kotimaan matkailuun keskittyneitä täsmämedioita on tarjolla vähän. Yksi tärkeä kotimaanmatkailuun keskittynyt portaali on www.matkasuomi.fi. Matka-Suomi tarjoaa erilaisia yhteistyömahdollisuuksia kaupungeille, kunnille ja muille tahoille.

6. Seuraa muita matkailutoimijoita ja muitakin toimialoja.

Oletteko nimenneet tärkeimmät benchmark-toimijat? Seuraa, mitä muut vastaavat toimijat tekevät ja ota hyvät ideat haltuun ja sovella niitä omaan tekemiseen. Seuraa somessa, tilaa uutiskirje ja käy aika ajoin tsekkaamassa verkkosivua. Usein kannattaa seurata myös muita toimialoja ja miettiä, onko hyviä toimia mahdollista monistaa matkailupuolelle.

7. Monikanavaiset viestintä- ja markkinointisuunnitelmat

Monikanavaiset viestintä- ja markkinointisuunnitelmat takaavat kohderyhmien puhuttelun oikeilla viesteillä, oikeille kohderyhmille ja oikeissa kanavissa. Kohderyhmiä kannattaa puhutella eri kanavissa eri tavalla ympäri vuoden. Ota huomioon myös eri vaikuttamisen muodot: bannerit, videot, some, natiivi, blogit.. Mieti, missä kanavissa voit puhutella nuoria parhaiten, entä kotimaan matkailua harkitsevia perheitä. Kun kanavat on valittu, mietitään sopivaa viestiä kanava- ja kohderyhmälähtöisesti. Budjetti yleensä rajoittaa tekemisen laajuuden.

8. Retargetointi eli muistuttava mainonta.

Ne henkilöt, jotka ovat jo kerran päätyneet verkkosivuillenne, ovat varmasti jatkopuhuttelun arvioisia. Heillä on jokin intressi sivustoasi ja tekemistäsi kohtaan. Verkkosivuilla käyneitä voidaan lähteä seuraamaan mainonnan keinoin eri kanavissa, kuten Facebookissa, YouTubessa tai bannerimainonnalla vaikka Googlen verkostossa. Retargetoinnin eli muistuttavan mainonnan tarkoitus on muistutella verkkosivuilla aiemmin käyneitä ja palauttaa heidät verkkosivuille tai vaikkapa Facebookiin tykkäämään sivusta. Fiksusti toteutettu retargetointi on yleensä digimainontaa tehokkaimmillaan.

9. Kerää omia asiakasrekistereitä.

Markkinointiluvallisia yhteystietoja kannattaa kerätä. Jo alusta alkaen kannattaa miettiä eri kohderyhmät ja tehdä omat listat jokaiselle. Esimerkiksi paikallista asukasta kiinnostaa eri asiat kuin yrityspäättäjää. Sähköpostimarkkinointi on tehokasta ja edullista. Yhä tänäkin päivänä tehokas tapa kerätä yhteystietoja on perinteinen pop-up-mainos verkkosivuilla. Suomalaiset ovat myös arvontojen ja kilpailujen perään. Kun muistaa kysyä markkinointiluvan, niin sähköposteja voi käyttää myöhemmin markkinoinnillisiin tarkoituksiin.

10. Ole kaikkien kaveri, hyvä luo hyvää.

Tehkää asioita yhdessä. Usein yhdessä tekemällä saadaan saavutettua näyttävämpiä tuloksia. Jos naapuri tekee jotain hyvää, usein se sataa hyvää myös muiden lähellä olevien laareihin. Kartoita tärkeät ja järkevät yhteistyökumppanit erilaisiin ponnistuksiin. Yhdessä olemme aina enemmän! Useissa tapauksissa esimerkikis naapurikuntien kannattaa liittoutua keskenään ennemmin kuin taistella toisiaan vastaan.

+ BONUS VINKKI: Valitse asiantuntevat kumppanit.

Hyvä ja luotettava kumppaniverkosto on äärimmäisen tärkeä. Yksin ei kukaan pärjää ja vajavaiset resurssit luovat rajoitteita.

Oddy Digital on kokonaisvaltainen kumppani digitaalisessa toimikentässä. Tuotamme asiakkaillemme muun muassa kokonaisvaltaisia digitaalisen markkinoinnin ja verkkoanalytiikan ratkaisuja pienten ja keskisuurten yritysten tarpeisiin.

Jenna Leinolla on vahva osaaminen ja kokemus digitaalisesta toimikentästä ja matkailutoimialalta.

  • Lähes 10 vuoden kokemus digi­taa­li­sesta markkinoinnista.
  • 6 vuoden yhteistyö Suomen suu­rimman mat­kai­lu­me­dian Ran­ta­pallon kanssa (kau­pal­liset rat­kaisut ja tuotteistus).
  • Kotimaan mat­kai­luun kes­kit­ty­neen matkasuomi.fi-portaalin toinen perus­taja ja yhä mukana toiminnassa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä  blogin kirjoittajaan!

Tutustu myös muihin blogeihimme

Lisää luet­tavaa

Laita meille viestiä!

Tarvitsetko apua mainonnassa ja markkinoinnissa? Haluatko tehdä markkinointia, joka toimii? Kerro tarkemmin, missä tarvitset apua tai jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.

Anna Oddyn auttaa!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme