Vinkit digimainontaan

10 digivinkkiä joilla onnistut digimainonnassa

10 digivinkkiä joilla onnistut digimainonnassa

1. Onko mittarit kunnossa?

Onko verkkoanalytiikkasi, esimerkiksi Google Analytics, määritetty hyvin? Tiedätkö esimerkiksi yhteydenottojen, uutiskirjeen tilaajien, ostojen tai videon katsoneiden määrät? Liiketoiminnan kannalta tärkeät maalipisteet eli konversiopisteet on hyvä määrittää analytiikkaan. Näin saa tietoa eri markkinointitoimenpiteiden ja itse verkkosivun toimivuudesta. Analytiikasta saa kullan arvoista tietoa, mihin suuntaan liiketoimintaa kannattaa kehittää.

2. Koukuttavan sisällön tärkeys ja asiakasymmärrys.

Hyvä sisältö on tärkeä. Kaikki haluavat kuluttaa itselleen relevanttia ja mielenkiintoista sisältöä. Tunnetko asiakkaasi? Mikä heitä kiinnostaa ja millaista sisältöä he haluavat kuluttaa? Verkkosivun ja muun näkyvyyden on hyvä olla linjassaan keskenään. Jos mainosta klikkaamalla päätyy verkkosivuillesi, niin yhtenäinen ilme on hyvä jatkua mainoksesta eteenpäin.

3. Monikanavaisuus kannattaa.

Usein tehokas vaikuttaminen vaatii näkyvyyttä ja läsnäoloa useassa eri kanavassa, usealla eri viestillä ja useaan eri aikaan. Eri kanavia ovat esimerkiksi Google Display Network, YouTube, nettiTV, Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, LinkedIn, hakusanamainonta (SEM), ohjelmallinen ostaminen, natiivimainonta, Spotify jne.

4. Tarkkaa kohdennettavuutta kannattaa hyödyntää.

Erityisesti digitaalinen mainonta on tänä päivänä erittäin hyvin ja tarkasti kohdennettavaa. Tärkeää on tietää mahdollisimman paljon kohderyhmästä, jota halutaan tavoitella. Uusasiakashankintaa voi tehdä datakohdennetun ohjelmallisen ostamisen keinoin näinkin tarkasti: miehet, Pohjanmaa, +35v ja ostamassa uutta Volvoa. Usein ei kuitenkaan kannata sortua liian tarkkaan kohdentamiseen.

5. Löydettävyys Googlessa.

Löydetäänkö sinut vaivattomasti ja nopeasti Googlen hakukoneesta. Ihmiset ovat kärsimättömiä etsimään, vaan haluavat löytää etsimänsä tiedon saman tien. Jos ei päädy Googlen hakutulosten kärkeen, jää helposti kokonaan pois harkintaryhmästä. Googlen hakusanamainonnalla (SEM) pääsee kertarytinällä hakutuloksissa korkealle, kun taas hakukoneoptimointi (SEO) on pitkäjänteistä ja tärkeää työtä.

6. Useampi viestikärkivariaatio mainontaan.

Viestin läpimeneminen vaatii usein toistoa eikä tällöin tismalleen saman viestin paukuttaminen samalle henkilölle ole fiksua. Jos jokaisessa mainoksessa törmää samaan ilmeeseen ja viestiin, tehot laskevat. Eri kohderyhmiä puhuttelevia viestejä kannattaa olla useita, myös eri kanavia ajatellen, mutta myös tehojen maksimoimiseksi. Jos henkilö on jo käynyt verkkosivuillasi ja päätyy yhä näkemään saman mainoksen kuin aiemmin, mainos tuskin enää vie ostopäätöstä tehokkaasti eteenpäin. Henkilöille, jotka ovat jo käyneet verkkosivuillasi, kannattaa näyttää eri viestiä (retargetointi-mainonta) kuin uusien verkkosivukävijöiden mainonnassa.

7. Eri keinot haltuun.

Vaikuttamisen eri keinot kannattaa valjastaa käyttöön, toki resurssien mukaan. Toiset kuluttavat paljon videoita YouTubessa, tällöin todennäköisesti videoiden välissä näkyvä videomainos toimii heille. Joku taas haluaa lukea hyvää kirjoitettua sisältöä, tällöin natiivimainonta voi toimia. Toiset kuuntelevat Spotifya, tällöin äänimainos on hyvä vaihtoehto tällaisen henkilön puhutteluun. Bannerimainoksiin reagoi pieni osa ihmisistä, bannerimainonta tukee hyvin muuta markkinointia.

8. Onko sosiaalinen media hallussa?

Mitkä ovat sinulle tärkeimmät sosiaalisen median kanavat? Oletko kaikissa sosiaalisen median kanavissa, joissa kannattaa olla? Kaikissa sosiaalisen median kanavissa ei kannata olla läsnä, valitse tärkeimmät ja ne, joihin resurssisi oikeasti riittävät.

9. Suunnitelmallisuus on järkevää.

Hyvän suunnitelman avulla tekeminen on strukturoitua ja asiat tulee hoidettua suunnitellusti. Vuosikellon hahmottelu on fiksua, sitä voi täydentää ja muutella aina tarvittaessa, mutta usein se on hyvä runko lähteä miettimään käytännön toimenpiteitä.

10. Turhat manuaaliset vaiheet pois.

Kovin usein manuaaliset työvaiheet aiheuttavat turhia virheitä. Monia vaiheita on mahdollista tehostaa ja automatisoida. Markkinoinnin automaation avulla esimerkiksi tilausvahvistukset tai tyytyväisyyskyselyt menevät suoraan asiakkaalle. Myös verkkosivun kautta tulleisiin yhteydenottopyyntöihin voi automatioida vastauksen asiakkaalle ”Kiitos yhetydenotostasi. Palaamme mahdollisimman pian.” Tämä parantaa asiakaspalvelua ja lisää tätä kautta asiakastyytyväisyyttä.

Haluatko kuulla aiheesta lisää? Ota yhteyttä blogin kirjoittajaan!

Jenna LeinoCEO, Partner
+358 40 686 5540

Tutustu myös muihin blogeihimme

Kiinnostaako digitaalinen markkinointi, verkkoanalytiikka, sisältö- ja materiaalituotanto tai suunnittelu ja koulutukset?

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!