5 syytä miksi yrityksen kannattaa tehdä Facebook-mainontaa
LUE VIISI SYYTÄ, MIKSI FACEBOOK-MAINONTA KANNATTAA OTTAA OSAKSI SINUNKIN YRITYKSESI MARKKINOINNIN KOKONAISUUTTA
Avainsanat:
Facebook-mainonta kantaa pitkälle
Facebookin tavoittavuus markkinointikanavana on omaa luokkaansa ja myös sen mainontatyökalujen monipuolisuus poikkeaa vertailussa edukseen.
Vaikka nuoremmat kohderyhmät kenties ovat viime vuosina siirtyneet suosimaan muita alustoja, on Facebook edelleen laajojen ikäryhmien somekäytössä selkeä ykköskanava ja siten tärkeä tiedonvälitysväylä ostohaluisille ja maksukykyisille asiakkaille.
Tässä viisi syytä, miksi sinunkin yrityksesi kannattaa viimeistään nyt ottaa Facebook osaksi markkinointia, jollei se sitä vielä ole.
1. Facebook-mainonnan tavoittavuus on laaja
Facebookia käyttää lähes kolme miljoonaa suomalaista, ja siitä on muodostunut tärkeä osa monen elämää ja arkea. Facebookin kautta tavoitat kohderyhmäsi useita kertoja päivässä – juuri niissä arjen tilanteissa, joissa haluatkin päästä näkyviin.
2. Facebook-mainonta on mitattavaa
Facebook-mainonnan avulla voit saavuttaa tavoitteesi selkeitä mittareita seuraten. Haluatko kasvattaa brändisi, tuotteesi tai palvelusi tunnettuutta, videoidesi katselukertoja tai verkkosivujesi liikennettä?
Ennen mainonnan aloittamista kannattaa tehdä selväksi, mitä haluat mainonnan avulla saavuttaa. Onko toiveenasi saada esimerkiksi yhteydenottoja tai myyntiä verkkokaupassasi? Kun konversiot ja tavoitteet ovat kirkkaana mielessä, Facebook-mainonta voidaan optimoida niiden saavuttamiseksi.
3. Facebook-mainonnan kohdennusmahdollisuudet ovat tehokkaat
Facebook-mainonnan avulla tavoitat haluamasi kohderyhmän. Voit kohdentaa mainontaa demografisten tietojen, kiinnostuksen kohteiden sekä käyttäytymisen mukaan.
Voit myös tehdä niin sanottuja retargeting- ja look-a-like -yleisöjä. Retargeting-yleisö puolestaan koostuu henkilöistä, jotka ovat vierailleet verkkosivullasi. Facebook pystyy tunnistamaan heidät tietyin kriteerein ja voit muistuttaa heitä tuotteestasi tai palvelustasi mainonnan keinoin. Look-a-like, eli samankaltaisuuteen perustuva yleisö puolestaan koostuu ihmisistä, jotka muistuttavat verkkosivusi kävijöitä, Facebook-sivusi tykkääjiä tai jo konvertoituneita henkilöitä. Kun kohdennat mainonnan oikein, se tuntuu henkilökohtaisemmalta ja lisää todennäköisyyttä mainoksen klikkaamiselle.
Voit myös valita mainospaikat kohderyhmäsi käyttäytymisen mukaan. Selaako kohderyhmäsi Facebook-feediä, vai katsovatko he pelkät storyt? Facebook-mainonnalla tavoitat helposti myös Messengerin ja Marketplacen käyttäjät sekä videoiden katsojat. Kertyneen datan perusteella näet, miltä mainospaikoilta he klikkaavat mainosta eniten.
Lue myös blogimme mainonnan kohdentamisesta Metan alustoilla.
4. Facebookin mainosmuodot ovat monipuolisia
Facebookissa on saatavilla erilaisia mainosmuotoja, kuten yksittäiset kuvat, kuvakarusellit, videot, storyt ja reelsit. Voit myös mainostaa orgaanisen Facebook-kanavasi julkaisuja. Voit helposti testata, mikä mainostyyppi ja millaiset mainospaikat toimivat parhaiten juuri sinun kohderyhmällesi.
Kuvien ja videoiden lisäksi voit kertoa tarkemmin brändistäsi, tuotteestasi tai palvelustasi mainoksen kuvauksessa ja otsikoissa. Erilaisten tekstivariaatioiden avulla on mahdollista tehdä tehokasta testausta mainosten toimivuudesta kohderyhmäsi keskuudessa.
5. Facebook-mainonta on skaalautuvaa ja joustavaa
Mainonnan Facebookissa voi aloittaa yllättävän pienellä budjetilla. Facebook mainontakanavana sopii yhtä lailla sekä pienyritysten että suurempien toimijoiden käyttöön.
Yritysten mainontabudjetit vaihtelevat laajalla skaalalla satojen, tuhansien ja satojentuhansien eurojen välillä. Jos kysymys on hyvin pienestä mainostajasta, jopa joidenkin satojen eurojen budjetti riittää alkuun pääsemiseen. Facebook-mainonnan kustannukset ovat helposti hallittavissa, ja kevyen alun jälkeen budjettia voi skaalata tehokkaasti suuremmaksi.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.