6 vinkkiä sisällöntuotantoon somessa

Miten tuotat asiakastasi kiinnostavaa sisältöä?

Tutustu kuuteen vinkkiimme ja ala toteuttamaan toimivaa somesisältöä tileillesi!

Sisällöntuotanto on sellaista työtä, että joskus juttua syntyy kuin itsestään ja sitten on aikoja, jolloin tuntuu, että kaikki takkuaa ja pää on tyhjä. Mistä keksiä uutta, mielenkiintoista ja lukijaa houkuttelevaa sisältöä someen? Tässä minun 6 hyväksi havaittua vinkkiä, joiden avulla saat sisältöjä syntymään helposti.

1. Vastaa tarpeeseen tai kysymykseen

Mieti kuka on postauksen, artikkelin tai kuvan kohdeyleisö? Mitä haluat kertoa asiakkaalle tai kohderyhmällesi? Jos ajatellaan vaikkapa somepostausta tai blogiartikkelia, niin on hyvä lähteä ajatuksesta, että se vastaa johonkin asiakkaan kysymykseen tai tarpeeseen. Onko asiakkaalla joku ongelma, johon voisit sisällöillä kertoa ratkaisun? Mieti mitä asioita lukija ei tiedä. Joskus itselle itsestäänselvät asiat eivät välttämättä ole sitä lukijallesi. Onko asioita, mitä asiakkaanne kysyvät teiltä usein? Ota kysymykset talteen ja tee kysymyksistä blogipostaus tai FB-julkaisu.

Mieti mikä tavoite sisällöllä on? Haluatko opettaa, kertoa jotakin uutta, avata keskustelua tai viihdyttää? Kaikkia näitä sisältötyyppejä kannattaa kokeilla rohkeasti. Mielestäni parhaat tulokset saadaan aikaan tekemällä näitä kaikenlaisia sisältöjä säännöllisen vaihtelevasti. Päätä vaikkapa etukäteen päivät, milloin julkaiset millaistakin sisältöä. Meillä on esimerkiksi perjantait yleensä pyhitetty kevyemmälle tai behind-the-scenes -postauksille.

2. Keskity yhteen asiaan

Sanotaan, että haluat kertoa yrityksenne uudesta palvelusta tai tuotteesta. Sen sijaan, että kertoisit kaiken siitä, voisitko rajata aihetta? Yleensä monimutkaisissa aiheissa sisällöntuotannon ongelma on se, että koska aihe on niin laaja, siihen on vaikea tarttua. Niin kertojana, kuin lukijanakin. Asiaa on vain kerralla liikaa. Eepoksen sijaan voit vaikkapa kertoa, mitä hyötyä palvelusta on tietylle kohderyhmälle ja tuotteesta tiettyyn tilanteeseen. Jos asiaa riittää, niitä voi jakaa esimerkiksi useaan eri somepostaukseen. Somessa muutenkin on helpompi lukea sisältöjä, jotka ovat napakoita ja yksinkertaisia.

3. Kerro siitä mitä teette

Palaa juurille. Kerro siitä, mitä teillä tehdään ja miten. Mikä teitä innostaa, millaisia tuotteita tai projekteja teillä tehdään? Kerro ajankohtaisia uutisia. Muista, että sisältöjä näkevät eri ihmiset. Jotkut saattavat olla jo teidän asiakkaitanne tai sitten kokonaan uusia ihmisiä, jotka eivät tiedä mitään teidän palveluista ja tuotteista. Vanhoillekaan tutuille ei tee pahaa muistutella, että mikä se teidän ydinjuttu on ja miksi se on niin mahtava!

Ihmisiä kiinnostavat ihmiset ja inhimillisyys. Kerro mitä teidän työntekijät tekevät, millaisia he ovat ja mikä heitä kiinnostaa.

Jos yrityksen toimenkuva on melko kapea, voi tuntua hankalalta kertoa samasta aiheesta uudestaan ja uudestaan. Kokeile siis kaivella siitä joitakin mielenkiintoisia yksityiskohtia. Tässä pari lauseen aloitusta, joilla saada ajatus virtaamaan:

  • “Hei, tiesitkö että meillä…”
  • “Tällä viikolla olemme pohtineet…”
  • “Tuote X on muuten näppärä, koska…”
  • “Oletko miettinyt, mitä hyötyä Tuote X:stä on teille, kun…”

4. Käytä sisältöjä uudelleen

Aina ei tarvitse olla uutta kerrottavaa. Samoja juttuja kannattaa käyttää uudestaan. On iso todennäköisyys, että suurin osa lukijoista ei ole nähnyt juttua ensimmäisellä kerralla. Voit myös esimerkiksi kertoa samasta aiheesta eri kanavissa eri tavoin. Yhdestä blogipostauksesta voi myöhemmin nostaa muutaman yksittäisen pointin somepostaukseen. Voit kertoa saman asian blogissa, somessa, kuvin, tekstein tai videoin. Tai vaikkapa oman henkilökohtaisen suosikkini; infograafiikan avulla.

5. Jaa muiden julkaisuja

Jos alaanne sopii, on muiden julkaisujen jakaminen näppärä tapa tuottaa sisältöä somekanaviin. Esimerkiksi LinkedInissä on tyypillistä jakaa joku ajankohtainen alaan liittyvä artikkeli tai uutinen ja nostaa siihen muutama pointti oman yrityksen näkökulmasta. Alaan liittyvä tutkimustieto, uudet tekniikat ja vaikkapa alan messut ovat hyviä aiheita ja nostavat helposti keskustelua somessa.

6. Bechmarkkaa, brainstormaa ja kerää ideapankkia

Paras lähde postausideoiden keksimiseen ovat yrityksen omat työntekijät. He tietävät työstä ja tuotteista eniten. Yhteinen sisällöntuotannon brainstorming-sessio vaikkapa kerran – pari vuodessa tekee ihmeitä. Voi syntyä vaikka mitä hauskoja ja hulluimpia ideoita! Hommaan voi ottaa mukaan ulkopuolisen fasilitaattorin, joka vetää ja johtaa ideointisessiota. Kaikki ideat ja juttuaiheet kannattaa kerätä ylös. Ideat unohtuvat, jos ne eivät ole tallessa kirjallisena. Esimerkiksi markkinoinnin vuosikello on hyvä paikka laittaa asioita ylös.

Benchmarkkaa myös mitä muut tekevät, vaikka eri aloillakin, ja nappaa ideat omaan käyttöön. Räikeää kopiointia kannattaa kyllä välttää.

Somen algoritmit tykkäävät kanavista, jotka julkaisevat säännöllisesti sisältöä. On siis parempi tehdä jotain, kuin ei mitään. Älä stressaa liikaa täydellisyydestä, erityisesti somessa sisältö elää ja postauksen elinkaari on lyhyt. Ne jotka tekevät, julkaisevat ja tuottavat, näkyvät ja jäävät mieleen.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Anna-Maria Hokkanen

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.

Kolme syytä, miksi sometyön ulkoistaminen kannattaa

Mietitkö somen ulkoistamista ammattilaisille? Tutustu kolmeen syyhyn, miksi ja milloin sosiaalisen median ulkoistaminen kannattaa.

Somestrategian tavoitteet

Myös some tarvitsee oman strategian, mutta miten luoda hyvä somestrategia? Tutustu somestrategian tavoitteisiin ja onnistuneen strategian luomiseen.
Millainen sisältö toimii Tiktokissa?

Millainen sisältö toimii TikTokissa?

Millainen sisältö TikTokissa toimii? Keräsimme luettavaksesi yhdeksän asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon suositulle somealustalle sisältöjä
Henkilöbrändäys & LinkedIn-profiilin erottuvuus

Henkilöbrändäys ja LinkedIn-profiilin erottuvuus

8 käytännön vinkkiä, kuinka tehostat LinkedIn-profiilisi erottuvuutta ja brändäät itseäsi. Lue vinkit ja erotu eduksesi!
Millainen sisältö pärjää somessa? 10 vinkkiä yrityksen somesisältöihin

Millainen sisältö toimii somessa?

Kuulostaako tutulta tilanteelta: yrityksen sometilit ovat olleet taas pitkään hiljaa ja pitäisi julkaista jotakin sisältöä, mutta et tiedä mitä? Lue vinkkimme suosituista somen postaustyypeistä ja nappaa parhaat ideat toteutukseen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.