Natiivimainonta brändimielikuvan kehittäjänä

Natiivimainonta vakuuttaa ja luo muistikuvia

21.10.2021
Natiivimainonta brändimielikuvan kehittäjänä

Natiivimainonta on artikkelimuotoista mainontaa, joka on visuaaliselta ilmeeltään yhtenäinen alustan kanssa, jolla se julkaistaan. Natiivimainos voi olla vaikkapa artikkeli, tutkimus tai tapauskertomus. Usein natiivimainos muodostuu kuvasta, otsikosta ja lyhyestä tekstistä, joita klikkaamalla siirrytään erilliselle artikkeli- tai laskeutumissivulle. Natiivimainos erotetaan aina normaaleista artikkeleista “mainos” tai “kaupallinen yhteistyö” -merkinnällä. Koska natiivimainos näyttää listauksessa lähes tavalliselta sisältöartikkelilta, sen etu on siinä, että se voi vaikuttaa helpommin lähestyttävältä ja rauhallisemmalta, kuin perinteinen mainos.

Natiivimainonnan tekemisestä on yritykselle monenlaista hyötyä, erityisesti brändimielikuvan ja brändin jalkauttamisen kanssa.

Natiivimainokset toimivat sisäänheittäjinä asiallesi

Natiivimainoksen avulla voit herättää kiinnostuksen myytävää tuotetta tai palvelua kohtaan, kertoen siitä syvällisemmin. Ohjaava natiivimainos näkyy sivuilla osana sisältösuosituksia, hakutuloksia, uutisvirtaa, tai "Lue lisää" -listauksia. Kun henkilö klikkaa natiivimainosta, hän olettaa saavansa lisätietoa aiheesta, joka on kuvattu otsikossa ja ingressissä. Älä siis huijaa liian erikoisella tai aiheeseen liittymättömällä otsikolla, sillä lukija poistuu pettyneenä ja mainoksen klikkauksesta pitää silti maksaa turhaan. Paras sisältö on artikkelinomainen sisältösivu. Yrityksen etusivu, verkkokauppa tai tuotteen esittelysivu ovat liian kaupallista sisältöä natiivimainontaan. Jokaista natiivimainosta varten kannattaakin luoda oma laskeutumissivunsa. Myös mediat kannattaa valita kohderyhmää ajatellen.

Hyvää sisältöä on mukava kuluttaa

Natiivimainonnalla voidaan kouluttaa, opastaa, neuvoa, viihdyttää, naurattaa ja kertoa tarinaa. Kukapa ei lukisi mielellään mukaansatempaavaa tarinaa. Tarina siitä, miten Martti-koira löysi vanhan kadonneen lelunsa ja kuinka siitä saatiin kaiken seikkailun jälkeen vielä puhdas, on paljon mielenkiintoisempi tapa kertoa, että pesuaine on tehokas, kuin pelkällä mainoslauseella "Pesee kaiken puhtaaksi". Samoin samaistuttavat tarinat toimivat. Vaikkapa tarina siitä, että Pirjo löysi viimein unelmaduuninsa pitkän etsinnän jälkeen, auttaa rekrymarkkinoinnissa paljon mieleenpainuvammin ja pitkällä tähtäimellä kuin "Meillä on töitä tarjolla" -ilmoitukset. Jollain tavalla koskettavat tai samaistuttavat tarinat jäävät mieleen ja saattavat pompsahtaa tajuntaan myöhemmin asiaa sivutessa. "Ah, tämä olikin tämä pesuaine, jolla sen koiran lelukin puhdistui, vaikka se oli pudonnut kuralätäkköön".

Hyvää sisältöä on myös mukava kuluttaa ja toimiva sisältö tuo asiakasta aina askeleen lähemmäs ostopäätöstä. Natiivimainonnalla tuot tuotteesi ja palvelusi esiin helposti lähestyttävällä tavalla ja tarvittaessa hyvinkin inhimillisesti. Kiinnostavat sisällöt viihdyttävät pidempään, jolloin syntyy parempi muistijälki tuotteesta.

Auttavilla sisällöillä vakuuttavuutta

Asiakasta auttavat artikkelit lisäävät mielikuvaa brändistä tai firmasta alan asiantuntijana. Hyvän sisällön avulla vaikutetaan vahvasti ostopäätökseen. Kiinnostavalla sisällöllä annat lukijalle tietoa ja siten paremman muistijäljen brändistäsi. Auttavat, mielenkiintoiset tai jopa keskustelua herättävät sisällöt kiinnostavat ja tieto tuotteesta auttaa kuluttajaa. Lisätietoja antavilla sisällöillä annetaan kuvaa tarpeita tyydyttävästä yrityksestä, jolle muutkin asiat ovat tärkeitä kuin pelkkä myynti ja tulos.

Natiivimainonta on mainonnan Troijan hevonen! 🦄

Natiivimainoksilla voit myös päästä lähemmäs niitä kuluttajaryhmiä, jotka voi olla muuten vaikea tavoittaa. Esimerkiksi heitä, jotka käyttävät pääosin vain tiettyjä alustoja median kulutukseensa, eivätkä viihdy somessa. Natiivimainoksen tavoitteena on herättää kiinnostus myytävää tuotetta tai palvelua kohtaan sen sijaan, että heti kehotetaan ostamaan. Siinä piilee natiivimainonnan teho. Koska natiivimainokset näyttävät samalle kuin alustansa muut sisältöartikkelit, ollen linjassa sen tyylin kanssa, niitä ei välttämättä koeta niin irrallisiksi, tunkeiliviksi tai tuputtaviksi, kuin muita mainoksia. Näin niitä on usein helpompi klikata ja lukea. Ja kun lukija on klikannut sivuille, on aika iskeä ja vakuuttaa.

Vinkit toimivaan natiivimainokseen:

  • Otsikon, ingressin ja kuvan pitää olla timanttiset. Lukija pitää saada artikkelisivulle!
  • Natiivimainonnassa keskiössä on kiinnostava sisältö. Kirjoita itse artikkelisivun sisältö mielenkiintoisesti ja asiakasta palvelevaksi. Liika myyminen ja kaupallisuus ei toimi.
  • Muista kohderyhmä. Voit kirjoittaa samasta aiheesta vaikka useamman tekstin eri lukijat huomioiden.
  • Hyvät artikkelit löytyvät Googlen hakutuloksista vielä pitkänkin ajan kuluttua, mieti siis sanottavasi pitkällä tähtäimellä.

Koska natiivimainonta ei tuputa, sen tulokset eivät välttämättä näy heti myyntilukujen käyrissä. Sen sijaan se näkyy pitkällä tähtäimellä brändimielikuvassa. Natiivimainonnan vahvuus ja ydin onkin erityisesti pitkäaikaisessa imagon ja myynnin kehittämisessä.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä  blogin kirjoittajaan!

Tutustu myös muihin blogeihimme

Laita meille viestiä!

Tarvitsetko apua mainonnassa ja markkinoinnissa? Haluatko tehdä markkinointia, joka toimii? Kerro tarkemmin, missä tarvitset apua tai jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.

Anna Oddyn auttaa!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme