Digitaalisen markkinoinnin trendit 2022
Mitä vuosi 2022 tuo mukanaan digitaaliseen markkinointiin?
Monikanavaisuus, analytiikan uudet tuulet, videomainonta, chatbotit ja paljon muuta! Vuoden alussa veikkaillaan aina tulevia trendejä. Tässä näkemyksiämme vuoden 2022 aikana toteutuvista digitaalisen markkinoinnin trendeistä.
Avainsanat:
1. Somekanavien määrän lisääntyminen
Perinteisempiä sosiaalisen median kanavia markkinoinnin näkökulmasta ovat Facebook, Instagram ja LinkedIn. Sosiaalisen median kanavien määrä kasvaa jatkuvasti ja kanavien suosio vaihtelee. Markkinoijat eivät vielä ole täysin löytäneet uudempia somekanavia, kuten Snapchat, Jodel, Pinterest ja TikTok. TikTok-mainonta on mahdollista nyt Suomessakin ja Tiktokin haltuunotto tulee lisääntymään. Myös jo tutummat somekanavat ovat lanseeranneet uusia ominaisuuksia, kuten IG Reels.
2. Datakohdennetut kampanjat ja ohjelmallinen ostaminen
Ohjelmallinen ostaminen kasvaa entisestään ja kohdennuksessa käytettävän datan määrä ja laatu kasvavat entisestään. Kontekstuaalinen kohdentaminen, eli artikkelien sisältöjen ja semanttisten listojen hyödyntäminen tulevat myös aiempaa tärkeämmiksi. Eli jos halutaan tavoittaa vaikkapa avantouimareita, voidaan laittaa mainos avantouintiaiheiselle sivustolle tai kohdistaa mainos artikkeliryhmään, joka käsittelee avantouintia tai laajemmin hyvinvointia.
3. Evästeet ja niiden kerääminen
Evästeet ja niiden keräämiseen liittyvät säädökset puhuttavat paljon. Yhä useammat ottavat käyttöön verkkopalvelussaan monimutkaisempia evästeilmoituksia ja mahdollisuuksia kieltää tiettyjen ja mahdollistaa tiettyjen evästeiden kerääminen. Uudet suositukset tulivat loppuvuodesta 2021, ja näitä laitetaan nyt käytäntöön todenteolla.
4. Sähköpostimarkkinointi tulee takaisin
Perinteinen sähköpostimarkkinointi tulee lisääntymään vuonna 2022, mutta mainostajat kiinnittävät aikaisempaa enemmän huomiota viestin personoimiseen vastaanottajalle eikä jokaiselle vastaanottajalle laiteta enää samaa viestiä.
5. Mobile first-ajattelu vahvistuu entisestään
Eritoten kuluttajamarkkinoijat joutuvat ajattelemaan tekemistä mobiili edellä. Mobiilikäyttö on useilla B2C-toimijoilla 85-90% verkkopalvelun kävijäliikenteestä. Mobiilikäyttöliittymään panostetaan, applikaatioita rakennellaan ja mobiiliin kohdennettua mainontaa tehdään aikaisempaa enemmän.
6. Natiivimainonta
Natiivimainonta on sisältömarkkinoinnin muoto, joka tulee lisääntymään ja haastamaan perinteistä bannerimainontaa. Hyvällä sisällöllä vaikuttaminen on tehokasta. Ohjaavaa natiivimainontaa ostetaan nyt myös enenevissä määrin ohjelmallisesti. Googlekin on tuonut markkinaan oman vastineensa natiivimainonnalle, Discovery Adsin.
7. Liikkuva kuva ja pystyvideo
Videot ja ylipäätään liikkuva kuva tulevat lisääntymään staattisten kuvamainosten rinnalla. Erityisesti sosiaalisen median kanavissa pystyvideo on yleistynyt kovaa vauhtia. Videotuotantojen ei tarvitse aina olla raskaita, kevyempiä liikkuvan kuvan ratkaisuja saadaan animoinnilla aikaiseksi.
8. Tuotemainonta ja uudet ominaisuudet
Suoraan myyntiin tähtäävä, taktinen tuotemainonta lisääntyy. Google Shopping yleistyy kaikilla toimialoilla ja uusia kokeilijoita saadaan mukaan koko ajan. Facebookin ja Instagramin tuotemainonta kasvaa ja muutkin uudet ominaisuudet tulevat paremmin hyödynnetyiksi.
9. Google Analytics 4 (GA 4)
Googlen suosituksen mukaan monet ovat jo ottaneet Google Analytics 4 -version käyttöön olemassa olevan Universal Analyticsin rinnalla. Vuoden 2022 aikana Google Analytics 4:än aletaan määrittää konversioita tai muita lisämäärityksiä ja se alkaa ottaa isompaa roolia verkkoanalytiikan hyödyntämisessä.
10. Chatbotit osaksi myyntiä ja asiakaspalvelua
Verkkosivulle lisätään älykkäitä chatbotteja tukemaan asiakaspalvelua ja generoimaan myyntiä. Leadoon konversioalusta on yksi edistyksekkäimmistä, ja tätä palveluntarjoajaa itsekin suosittelemme.
11. Markkinoinnin automaatio
Markkinoinnin automaatiota otetaan käyttöön yhä useammille toimijoille. Se kannattaa ottaa vaiheittain käyttöön, eikä yrittää rakentaa maailmaa kerralla valmiiksi. Tyypillisiä markkinoinnin automaatio alustoja ovat Active Campaign, HubSpot ja Apsis.
12. Hyvä ja päivittyvä sisältö
Asiakkaat ja tietysti Googlekin arvostavat hyvää ja jatkuvasti päivittyvää sisältöä. Verkkosivun ja somekanavien sisältöihin panostetaan. Suunnitelmallisuus lisääntyy, ja ammattilaisia hyödynnetään entistä enemmän sisällöntuotannossa. Hakukoneoptimointi (SEO) muistetaan ottaa paremmin huomioon sisällöissä.
Menneen vuoden, vuoden 2021 trendit
Lyhyt katsaus vuoden 2021 trendeihin, joita ennustimme näkevämme vuoden 2021 aikana. Blogin voit lukea täältä.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.