Mikä on Google Analytics 4

Miksi se kannattaa ottaa käyttöön jo tänään?

28.1.2021
Mikä on Google Analytics 4

Uusin Google Analyticsin versio Google Analytics 4 (GA4) on ollut tarjolla syksystä 2020 lähtien. Kyseessä ei ole pelkkä päivitys olemassa olleeseen Google Universal Analyticsiin (UA), vaan siinä on täysin uusia ominaisuuksia. Esimerkkinä uusi tapa mitata asioita tapahtumiin perustuen sekä moderni käyttöliittymä. Uusi Google Analytics 4 pohjautuu aikaisemmin Beta-versiona olleeseen Googlen Sovellus + Verkko-ominaisuuden päälle. Kömpelö nimitys on saanut väistyä ja olemassa olleiden toiminnallisuuksien päälle on lisätty uusia.

Syksystä 2020 lähtien uutta omaisuutta luodessa Google Analytics 4 omaisuus on ollut oletusvalinta Googlen analytiikassa. Halutessaan voidaan luoda myös perinteinen Universal Analytics omaisuus ja se on myös suositeltavaa toistaiseksi uuden Google Analytics 4:n rinnalla. On kuitenkin huomioitava, että Google on ilmoittanut, ettei se enää kehitä Universal Analyticsiä, vaan kaikki kehitystyö on siirtynyt uuden analytiikkatyökalun kehittämiseen. Ennen pitkää vanha Universal Analytics jää pois. Tämän takia kannattaa ottaa uusi Google Analytics 4 jo tänään käyttöön kerryttämään dataa.

Miksi uusi Google Analytics 4?

Google Analytics on toiminut jo pitkän aikaa työkaluna yritysten ja markkinoijien apuna ymmärtämään miten asiakkaat toimivat ja mitä verkkosivustoilla tapahtuu. Datan ymmärtäminen ja tulkinta on tullut ajan saatossa yhä vaikeammaksi, kun ihmisten ostokäyttäytyminen on muuttunut. Ihmiset käyttävät entistä enemmän mobiililaitteita ja sovelluksia etsiessään tietoa palveluista/tuotteista sekä ostaessaan niitä verkossa. Ihmiset käyttävät sivustoja ja sovelluksia ristiin ja näin ollen on tärkeää saada juuri oikeaa ja mahdollisimman tarkkaa dataa.

Google Analytics 4 helpottaa sivustojen ja sovellusten kasvua

Google Analytics 4 työstää halutun datan valmiiksi analyyseiksi, jotta voidaan ymmärtää asiakkaiden mieltymykset ja elinkaari. Näin asiakkaille voidaan luoda helpommin parempi käyttökokemus kehittämällä verkkosivuston sekä sovelluksen välisiä ostoprosessin pullonkauloja sekä vahvistaa olemassa olevia vahvuuksia. Näitä tietoja voidaan katsoa Analytics Hubissa, jossa voidaan tehdä haluttuja raportteja. Koneoppimisen ansiosta on mahdollista saada automaattisia näkemyksiä, mm. eri asiakassegmenteistä tai kuinka todennäköinen asiakaspoistuma on. Tekoälyä hyödynnetään myös silloin, kun dataan syntyy aukkoja olennaisten evästeiden puuttuessa.

Tietosuoja-asetukset kuten yleiseurooppalainen GDPR ovat asettaneet lainalaisuuksia kuinka dataa saadaan kerätä, käyttää ja säilyttää. Googlen tarkoitus uudistuksella on ollut luoda kestävä ja koneoppimiseen pohjautuva analytiikkatyökalu, joka auttaa yrityksiä kasvamaan datan avulla. Se myös mahdollistaa tulevan ennakoinnin tietoturvaa ja yksityisyyttä huomioonottaen.

Tapahtumat ja parametrit suoraviivaistavat mitattavuuden

Käyttäjien toimintaa mittaavat tapahtumat on suoraviivaistettu. Kaikki sivulla tapahtuvat asiat ovat nyt tapahtumia, oli kyseessä sitten sivukatselu tai itse määritetty tapahtumaseuranta. Tähän asti tapahtumat on määritetty Universal Analyticsissä hierarkisesti eri tasoilla, kun uudessa Analytics 4:ssa tapahtumat voidaan merkata parametreillä. Parametrit ovat selkokielisiä ja niitä voi ottaa käyttöön tai pois käytöstä milloin haluaa.

Eri alustojen välinen integraatio helpottaa markkinoinnin kohdennusta

Markkinoijat voivat tehdä uusia ja hoitaa olemassa olevia yleisöjä sivustovierailijoista verkkosivustojen ja appien välillä. Kun esimerkiksi käyttäjä on kvalifioitu yleisölistalle toimintansa perusteella verkkosivuilla ja sen jälkeen otettu pois tehdyn ostoksen perusteella appissa, retargetointilista päivittyy automaattisesti niin, ettei käyttäjää oteta huomioon uudelleen markkinoinnissa ja mainoksia ei enää kohdisteta hänelle. Tämä helpottaa markkinoinnin kohdennusta huomattavasti. Lisäksi GA4 raportoi YouTubessa tapahtuvan toiminnan niin appista kuin verkosta.

Mistä lähteä liikkeelle Google Analytics 4:n käyttöönotossa?

Google Analytics 4 ei päivity automaattisesti olemassa oleville tileille ja se on otettava erikseen käyttöön. Googlen virallinen suositus GA4:n käytölle on ottaa sen seuranta nykyisen Universal Analyticsin rinnalle. Näin saadaan kaikki hyöty Googlen analytiikasta. Suosittelemme ottamaan Google Analytics 4 käyttöön jo tänään, jottei sen hyödyt jää käyttämättä.

Mistä lähteä liikkeelle? Määrittele ensin mitä halutaan mitattavan. Nykyiset määritykset sivustolle tai sovellukselle auttavat hahmottamaan, mitä halutaan mitata tulevaisuudessa. Näin tunnistetaan kaikki ne mitattavat asiat, jotka halutaan myös Analytics 4:n analytiikassa huomioitavan. Tutustuminen tyypillisiin maalipisteisiin kannattaa.

Tämän jälkeen Analytics-näkymä voidaan perustaa huomioiden sivustosi sekä sovelluksesi mittaustarpeet. Varsinkin tapahtumien ja parametrien asentaminen kannattaa tehdä heti alusta noudattaen uusia ohjeistuksia. Pyydä meiltä rohkeasti apua!

Oddy Digital on Googlen virallinen kumppanitoimisto. Ota meihin yhteyttä, niin voimme auttaa yritystäsi Google Analytics 4:n perustamisessa ja käyttöönotossa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä  blogin kirjoittajaan!

Lars Boenisch

Lars-Erik Boenisch
Media Planner

Tutustu myös muihin blogeihimme

Laita meille viestiä!

Tarvitsetko apua mainonnassa ja markkinoinnissa? Haluatko tehdä markkinointia, joka toimii? Kerro tarkemmin, missä tarvitset apua tai jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.

Anna Oddyn auttaa!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme