Google Analytics tärkeimmät näkymät
Mitä kannattaa mitata? Tyypillisimmät maalipisteet verkkosivuilla
Huomioithan, että tämä blogi koskee vanhaa versiota Analyticsista! Google Analytics 4 blogipostauksen löydät täältä. Jos tarvitset apua uuden Analyticsin käyttöönottoon, ota meihin yhteyttä.
Avainsanat:
1. Yleisön yleiskatsaus
Audience > Overview
Yleisön yleiskatsaus näyttää sivuston tärkeimmät avainluvut tarkasteltavalta ajanjaksolta.
2. Yleisön ikä- ja sukupuolijakauma
Audience > Demographics > Overview
Näet sivustosi kävijöiden ikä- ja sukupuolijakaumat. Tämä antaa hyvää ymmärrystä verkkosivujesi kävijöistä.
3. Yleisön geo-sijainti
Audience > Geo > Location
Näet verkkosivukävijöidesi geo-sijainnin ensin maittain, ja maata klikkaamalla kaupungeittain.
4. Yleisön käyttämä laitejakauma
Audience > Mobile > Overview
Näet mobiili-, tabletti- ja desktopkäyttäjien jakauman. Mikälimobiilikäyttäjiä on paljno, tämä kannattaa ottaa huomioon kaikessa teknisessä kehittämisessä, mobile-first ajattelu.
5. Yleisön tulotapa sivustollesi
Acquisition > Overview
Näet kuinka moni verkkosivukävijöistäsi on tullut orgaanisen haun, maksetun haun, sosiaalisen median, bannerimainonnan, viittaavan liikenteen kautta ja ketkä ovat tulleet suoraan kirjoittamalla yrityksesi www-osoitteen selaimeensa.
5. Yleisön tulotapa sivustollesi
Acquisition > Overview
Näet kuinka moni verkkosivukävijöistäsi on tullut orgaanisen haun, maksetun haun, sosiaalisen median, bannerimainonnan, viittaavan liikenteen kautta ja ketkä ovat tulleet suoraan kirjoittamalla yrityksesi www-osoitteen selaimeensa.
6. Käyttäytymisen yleiskatsaus
Behavior > Overview
Tältä sivulta näet osittain samoja tärkeitä tietoja kuin Audience overviewistä.
7. Sivuston sisältö
Behavior > Site Content > All Pages
Yksi hyödyllisimmistä Analytics-raporteista on listaus sivuston suosituimmasta sisällöstä. Katsaus kokoaa yhteen sivut, jotka ovat keränneet tarkasteluajanjakson aikana eniten katseluita.
8. Tyypillisimmät aloitussivut
Behavior > Site Content > Landing Pages
Näet mille sivulle suurin osa kävijöistäsi ensimmäisenä tulee verkkosivuillasi. Suosituin sivu ei useinkaan ole sivuston etusivu.
9. Tyypillisimmät poistumissivut
Behavior > Site Content > Exit Pages
Listaus suosituimmista poistumissivuista löytyy tästä näkymästä. Eli näiltä sivuilta tyypillisimmin verkkosivukävijä poistuu. Jos kyseessä on ”Kiitos tilauksestasi”-sivu, voit olla tyytyväinen. Usein tältä sivulta löytää vinkkiä sivuista, jotka kaipaavat kehittämistä ja kävijän jatko-ohjaamista.
10. Maalipisteet eli konversiot
Conversions > Goals > Overview
Mikäli verkkosivullesi on määritetty maalipisteet, näet ne tästä näkymästä. Maalipisteiden avulla voit seurata verkkopalvelusi toimivuutta. Tyypillisiä maalipisteitä on esimerkiksi uutiskirjeen tilaus, yhteydenottolomakkeen täyttö tai ostoksen toteutuminen.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.