Hakusanamainonnan kohdentaminen
Hakusanamainonnalla tavoitat ostoa harkitsevat ihmiset
Hakusanamainonta (SEM = Search Engine Marketing) on tehokas ja nopea tapa tavoittaa ostoa harkitsevat ihmiset, jotka aktiivisesti etsivät hakukoneista lisää tietoa. Oikein kohdennettuna ja optimoituna kampanja näkyy oikealle yleisölle eikä budjetti kulu turhiin klikkauksiin.
Avainsanat:

Hakusanamainonnan kohdentaminen
Hakusanamainonta on erittäin tarkasti kohdennettavaa. Hakusanamainonnassa kohdistaminen tapahtuu valitsemalla huolellisesti oikeat avainsanat eli termit, joilla mainos hakutuloksien yhteydessä näytetään. Avainsana-analyysin tekeminen on tärkeä osa hakusanamainonnan suunnittelua: kun löydetään yrityksellesi parhaat hakusanat, mainoksesi näytetään juuri oikealle kohderyhmälle.
Kohdennusta voi tarkentaa monin tavoin. Kohdennusta voidaan tarkentaa esimerkiksi maan, paikkakunnan tai ajan mukaan. Vain paikallisesti toimivan yrityksen ei kannata mainostaa kaikille suomalaisille, vaan kohdentaa mainokset ainoastaan omalle kohderyhmälleen.
Hakusanamainonnan kohdennusvaihtoehtoja ovat muun muassa:
- maantieteellinen rajaus (esim. maa, kaupunki, sädekohdennus, alue 1 km tarkkuudella)
- käyttäjän kieli
- demografiset tiedot, kuten ikä ja sukupuoli
- viikonpäivä ja kellonaika
- päätelaite
- aikaisemmat vierailut ja käyttäytyminen sivustolla
Huomaathan, että oikein kohdentamisen lisäksi säännöllinen hakusanamainonnan optimointi on myös tärkeää.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Jenna Leino
CEO, Co-Owner
Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ovat lyömätön pari
