Hakusanamainonta ja laatupisteet

Mitkä ihmeen laatupisteet ja kuinka niihin vaikuttaa?

Hakusanamainontaa tehdessä kaikki perustuu laatuun ja laatupisteisiin. Tämä johtuu siitä, että Google toivoo hakutulosten olevan mahdollisimman hyödyllisiä hakukoneen käyttäjälle. Tätä kehittämään Google on luonut laatupistejärjestelmän.

Hakusanamainonnan laatupisteet

Kuinka laatupisteet määräytyvät?

Laatupisteet määräytyvät kolmesta osa-alueesta:

  1. Verkkosivuston vastaavuus avainsanaan: Onko sanalle luotu oma tarkka laskeutumissivu, puhutaanko sivulla samasta asiasta? Tästä syystä esimerkiksi et voi mainostaa ulkomaanmatkoja sanalla ”pörssi” hakevalle henkilölle. Verkkosivuston laatuun vaikuttaa myös sivuston mobiiliresponsiivisuus ja nopeus.
  2. Klikkausprosentti, eli kuinka todennäköisesti käyttäjä klikkaa mainosta. Tähän vaikuttaa tietysti avainsanan vastaavuus, mutta myös brändin tunnettuus. Lisäksi Oddyn optimoija tekee kaikkensa, jotta klikkausprosentti saataisiin mahdollisimman hyväksi, esimerkiksi optimoimalla mainosnäyttöjä vain niille, jotka todennäköisesti klikkaavat.
  3. Mainoksen vastaavuus avainsanaan. Myös tämä osa-alue on Oddyn optimoijan heiniä. Jotta avainsana pärjää hyvin tällä osa-alueella, tulisi se mainita mahdollisimman monta kertaa mainoksessa. Optimoijamme ovatkin taitavia taikomaan mainoksia, joissa tekstit ovat luonnollisia ja myyviä, mutta samalla myös Google tykkää niistä.

Mihin laatupisteet vaikuttavat?

Jokainen sana, jolla mainoksia näytetään, saa pisteen 1-10. Alle 3 pistettä saavat avainsanat eivät näytä mainoksia edes isolla rahalla kunnolla. Paremmat laatupisteet saavat avainsanat taas palkitaan edullisemmalla klikkaushinnalla, jolloin saadaan enemmän mainosnäyttöjä ja klikkauksia samalla budjetilla.

Lisäksi laatukriteerit kulkevat käsi kädessä orgaanisen eli luonnollisen hakukonenäkyvyyden (hakukoneoptimoinnin) parantamisen kanssa. Kun panostat mainonnan laatuun, parannat todennäköisesti myös orgaanisien hakutuloksien sijoituksia. Lue myös blogimme hakusanamainonnan ja hakukoneoptimoinnin yhdistämisestä.

 

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!

Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ovat lyömätön pari

Hakukoneoptimointi (SEO) ja hakusanamainonta (SEM) ovat toisiaan tukeva parivaljakko, joka auttaa tuomaan liikennettä sivuillesi. Lue viisi tapaa, joilla nämä kaksi tukevat toisiaan ja miksi sinun kannattaisi tehdä niitä rinnakkain.
Ostopolku: Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Tutustu asiakkaan ostopolkuun ja oikeanlaisen sisällön tuottamiseen. Tässä blogissa perehdymme tulokselliseen sisältöön, bränditietoisuuteen ja saat samalla toimivia vinkkejä kävijöistä asiakkaiden saamiseen.
Saavutettavuus on välittämistä

Saavutettavuus on välittämistä – myös sisällöntuotannossa

Sisällöllinen saavutettavuus on ensisijaisesti välittämistä ja esteiden poistamista. Tutustu 7 eri kulmasta sisällön saavutettavuuteen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.