Hakusanamainonta uppoaa ostoaikeissa oleviin
Tavoita ostopöksytyypit hakusanamainonnalla
Tutustu hakusanamainonnan tehokkuuteen!
Avainsanat:
Mitä yhteistä on häiden järjestäjillä ja talvirenkaan vaihtajilla?
Häiden järjestäminen ja renkaanvaihto ovat hyvin erityyppisiä asioita. Häät ovat monille yksi elämän isoimmista tapahtumista ja niistä halutaan tehdä ikimuistoiset. Renkaanvaihto taas on arkisempi askare, joka vain pyritään saamaan pikaisesti pois päiväjärjestyksestä.
Mikä sitten yhdistää naimisiinmenijöitä ja autonrenkaan vaihtajia? Nokkelimmat keksivät, että kummassakin projektissa tarvitaan jonkinsortin rinkuloita – sormuksia tai autonrenkaita. Se ei kuitenkaan ole tässä haettu vastaus. Sen sijaan yhteistä on se, että molemmat ovat kiinnostuneita kyseisestä teemasta vain rajatun ajan – kunnes häät on järjestetty tai renkaat vaihdettu. Molemmissa tapauksissa kiinnostus asiaan on siis elämäntilanteeseen tai ajankohtaan liittyvää.
Entäpä sitten – mitä teemme tiedolla, että potentiaalisen asiakkaan ostohalukkuus perustuu hetkelliseen tarpeeseen? Mainonnan näkökulmasta on kiinnostavaa, että niin naimakauppoja kuin renkaanvaihtoakin suunnittelevat voidaan tavoittaa juuri silloin, kun asia on heille ajankohtainen. Eli silloin, kun ostopöksyt ovat jo jalassa ja kassakoneen kilahdus on hyvin lähellä.
Hakusanamainonnalla tavoitat tietyssä elämänvaiheessa olevat ihmiset
Tänä kesänä järjestetään paljon häitä, koska moni on joutunut siirtämään juhliaan ainakin kerran tai jopa kahdesti pandemian vuoksi. Patoutunut kysyntä purkautuu nyt ja tulevilla aviopareilla on kukkaronnyörit löysällä. Miten nämä kaikki naimakauppoja suunnittelevat sitten voisi parhaiten tavoittaa ja päästä tekemään kauppaa heidän kanssaan?
Kun ihminen alkaa suunnitella häitä, hän janoaa tietoa niin hääpaikoista, morsiuspuvuista, kukkakimpuista kuin sormuksistakin. Silloin moni etsii vaihtoehtoja aktiivisesti hakukoneista, kuten Googlesta. Valintajoukkoon päästäkseen on tärkeää näkyä hakutuloksissa ja mielellään vieläpä kärkikastissa. Ihmiset ovat laiskoja, eivätkä jaksa kahlata hakutuloksia kovinkaan pitkälle. Mitä korkeammalle yrityksesi mainos hakutuloksissa nousee, sen parempi. Hakukonemainonnalla nostat oman mainoksesi Googlen hakutuloksissa kärkipaikoille.
Hakusanamainoksen tunnistaa sen vieressä näkyvästä ”mainos”-tekstistä. Tässä esimerkki, miten hakusanamainontaa tekevän yrityksen mainos voi näkyä hakutuloksissa, kun hakusanana on hääkimppu:
Miksi hakusanamainontaa?
Tällaisissa tapauksissa – kun ihmisellä on akuutti tarve ja hän etsii tietoa tietystä asiasta, hakusanamainonta on erittäin toimiva mainonnan muoto. Se tavoittaa juuri ne potentiaaliset asiakkaat, jotka sillä hetkellä ovat kiinnostuneita asiastasi ja jotka ovat myös hyvin todennäköisesti ostoaikeissa. Tarvittaessa on mahdollista valita mainonnan yleisöksi sellaiset ihmiset, jotka ovat googletelleet tiettyä aihetta jo jonkin aikaa, jolloin voi valita ”rusinat pullasta” ja saada haaviin juuri ne ihmiset, jotka ovat kaikkein lähimpänä ostoskorille menoa. Tätä kutsutaan valmiin Googlen ostosyleisön hyödyntämiseksi. Sen sijaan, että mainostaisit ”kenelle tahansa” ja roiskisit mainoksiasi hakuammunnalla sinne tänne, voit kohdistaa mainoksesi juuri heille, joiden kanssa kaupat todennäköisimmin syntyvät. Tällöin myös mainoksen huomioarvo on suuri.
Hakusanamainonnan hyvä puoli on myös se, että mainoksesi eivät näy turhaan heille, jotka eivät ole asiastasi yhtään kiinnostuneita. Jos joku jostain syystä vaikkapa vihaisi häitä, hän ei joudu tahtomattaan katselemaan morsiuspukumainoksia – tai autonrengastapauksessa mainokset eivät näkyisi turhaan ihmisille, joilla ei edes ole autoa. Hakusanamainonnalla voit keskittää mainoksesi vain potentiaalisimmille asiakkaillesi, eivätkä mainospanostuksesi valu hukkaan. Näin ollen hakusanamainonta on todella tehokasta.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.