Kuinka luoda hyvä Spotify-kampanja?

Kuinka menestyä Spotify-mainonnassa?

Menestyneen tuotteen taustalta löytyy usein mieleenpainuva äänimainos. Parhaiten toimivat ratkaisut vetoavat tunteisiin ja jättävät kuulijalleen muistijäljen. Nykyään yhä useammat mainokset ovat entistä lyhyempiä. Jo muutamassa sekunnissa täytyy saada herätettyä halutun kohderyhmän mielenkiinto. Spotify-mainonnassa yhdistyvät ääni- ja bannerimainos, joita voidaan kohdentaa halutulle kohderyhmälle.

oddy spotify

Tavoiteltava kohderyhmä

Onnistunut kampanjasuunnittelu edellyttää aina mahdollisimman tarkkaa tietoa tavoiteltavasta kohderyhmästä. Kohderyhmäkuvauksen pohjalta mietitään järkevimmät kohdennuskriteerit mainonnalle.

Spotify-äänimainontaa voi jonkin verran verrata radiomainontaan. Radio on kustannustehokas mainosmedia. Tyypillisesti radiokanavan valintaan vaikuttavat merkittävästi radioaseman musiikkitarjonta ja tyyli. Musiikkigenre ja playlist kohdennuksia voidaan käyttää myös Spotify-mainonnassa. Spotify-mainontaa voidaan kohdentaa myös maantieteellisesti ja iän perusteella. Erona radiomainontaan Spotify-äänimainoksen kanssa yhtä aikaa näytölle tulee klikattava bannerimainos, josta henkilö voidaan ohjata esimerkiksi suoraan verkkokauppaan.

Kun ostamme Spotify-äänimainontaa, ostamme mainonnan ohjelmallisesti. Tutustu ohjelmalliseen ostamiseen ja lue lisää ohjelmallisen ostamisen eduista.

Hyvän äänimainoksen suunnittelu

Äänimainoksen suunnittelu lähtee aina liikkeelle mainostettavasta tuotteesta ja palvelusta sekä tavoiteltavasta kohderyhmästä. Miksi henkilö kiinnostuisi tuotteesta tai palvelusta? Mitkä ovat tuotteen/palvelun vahvuudet ja uniikit ominaisuudet? Mikä viesti puhuttelee kohderyhmää? Mikä on mainonnan tavoite?

Suunnittelun neljä perusajatusta ovat:

  1. herätetään kohderyhmän huomio
  2. saada mielenkiinto heräämään
  3. saada kuluttaja haluamaan tuotetta
  4. saada kuluttaja ostamaan tuote

Myös spiikkerillä on suuri osuus onnistuneesta äänimainoksesta, halutaanko mainokseen mies- vai naisääni, kenties joku julkisuuden henkilö, tunnettu urheilija tai muu entuudestaan ihmisille tuttu ääni. Suunnittelussa keskitytään äänimainoksen sisältöön, jotta mainoksesta saadaan mahdollisimman houkutteleva ja hyviä mielikuvia aikaansaava.
Erityisesti nuorempi kohdeyleisö tykkää nykyään enemmän lyhyistä (noin 5 sek) äänimainoksista. Yhteen viiden sekuntin mainokseen, ei kovin montaa lausetta mahdu. Useissa tapauksissa voi olla fiksua miettiä äänimainossarjaa, joka koostuu esim. viidestä viiden sekunnin äänispotista. Näin on mahdollista rakentaa lyhyttä tarinaa ja varioida viestiä kuulijalle.

Tarjoamme halutessasi avaimet käteen-pakettina äänispottien tuotannon, kampanjasuunnittelun ja mediaostamisen. Pyydä tarjous!

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Millainen on hyvä Spotify-mainos

Millainen on hyvä Spotify-mainos? Näin onnistut äänimainonnassa!

Mistä hyvin toteutettu Spotify-mainos koostuu? Tutustu kolmeen vinkkiimme äänimainonnassa onnistumiseen ja varaa ilmainen konsultaatioaika.
Podcast

Podcast-vinkit

Podcast vinkit. Näiden vinkkien avulla onnistut tekemään menestyvän podcastin. Lue lisää ja nappaa podcast vinkit!
Spotify faktoja

Tiesitkö jo tämän Spotifysta?

Tiesitkö jo tämän Spotifysta? Lue mielenkiintoisia faktoja Spofifysta ja sen käytöstä Suomessa. Tutustu faktoihin!
Spotify-mainonta

Spotify-mainonnan kohdentaminen ja mainosmuodot

Spotify-mainonnan kohdentaminen ja mainosmuodot. Lue Spotify-mainonnan monipuolisesta kohdentamisesta ja eri tavoista mainostaa. Lue lisää!
Geo-kohdentaminen

Geo-kohdentaminen ja ohjelmallinen ostaminen

Geo-kohdentaminen mahdollistaa paikallisen toimijan erottumisen digikanavissa hyvinkin tarkasti tietyllä geo-sijainnilla oleville asiakkailleen. Geo-kohdentaminen ohjelmallisessa ostamisessa tarkoittaa sitä, että paikalliselle yritykselle tai toimipisteelle mainontaa voidaan kohdentaa paikkakunnan nimen mukaan. Lue lisää!
oddy spotify

Kuinka luoda hyvä Spotify-kampanja?

Spotify-mainonta yhdistää ääni- ja bannerimainonnan. Sekunneissa on herätettävä kohderyhmän huomio. Lue vinkit onnistuneeseen Spotify-kampanjaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.