Kuvien valinta verkkosivuille

Ilmaisia kuvapankkeja ja vinkkejä kuvien valintaan verkkosivuille

Valokuvat ovat omaperäinen ja autenttinen keino erottua kilpailijoista. Yrityksen on tärkeää tuottaa laadukasta sisältöä, joka puhuttelee kohdeyleisöä ja auttaa rakentamaan vahvaa brändi-identiteettiä.

Kuvien valinta verkkosivuille

Kuvien valinta verkkosivuille on usein hankalaa. Hyvät ja laadukkaat kuvat ovat tärkeä osa nettisivujen ensivaikutelmaa ja edustavuutta. Visuaaliset elementit ovat usein ensimmäinen asia, johon kävijä kiinnittää verkkosivuilla huomion. Hyvällä ensivaikutelmalla on merkitystä!

Sopivien kuvien valinta verkkosivuille ei ole helppoa. Valtavasta määrästä sisältöä on monesti vaikea löytää itselleen sopivaa ja tarpeeksi erottuvaa materiaalia.

Alle on koostettu vinkkejä, mitä asioita kannattaa ottaa huomioon, kun valitsee verkkosivuille kuvia. Bongaa listauksista myös parhaat ilmaiset ja maksulliset kuvapankit.

Millainen on hyvä kuva?

Hyvä kuva on pitkälti makuasia, mutta hyviä kuvia yhdistää myös tietyt asiat. Hyvä kuva on teknisesti laadukas. Hyvä kuva on selkeä, valotus on oikea ja kuvan asettelu on kohdallaan jne.

Yhtenäinen ilme on tärkeä

Löydät kuvapankeista mielettömät määrät kauniita kuvia. Valitse kuvat niin, että yhtenäinen ilme säilyy. Mieti yrityksesi brändi-ilmettä ja värimaailmaa – jatkavatko kuvat samaa viestiä? Kannattaa huolehtia, että ilme on tunnistettava ja samanhenkinen kautta linjan niin sosiaalisessa mediassa kuin muissakin visuaalisissa materiaaleissa.

Kuvissa aitous on tärkeää

Aidot, laadukkaat kuvat luovat luotettavimman vaikutelman ja vaikuttavat tunnetasolla. Usein ihmiset ja eläimet kuvissa luovat vahvaa tunnetta.

Yrityksen omat kuvat

Yrityksen omat kuvat ovat aina yksityiskohtaisempia ja persoonallisempia. Kun käyttää yrityksen omia valokuvia, voi olla varma, etteivät muut käytä samaa kuvaa. On kuitenkin tärkeää muistaa, että hyvä kuvapankkikuva on lähes aina parempi kuin huono itse otettu kuva.

Yhdistele harkiten kuvapankkikuvia ja yrityksen omia kuvia

Mikäli yhdistelet yrityksen omia ja kuvapankkien kuvia, niin uhkakuvana on sekava kokonaisuus. Yhdiste harkiten kuvapankkikuvia ja yrityksen omia kuvia, että yhtenäisyys säilyy.

Vilkuile millaisia kuvia kilpailijasi käyttävät

Vilkuile millaisia kuvia kilpailijasi käyttävät. Tämä on tärkeää, että ette päädy vahingossa käyttämään samoja kuvapankkikuvia, jos toimialasi kuvia on käytettävissä rajallisesti.

Mistä löytää hyviä kuvia verkkosivuille?

Kuvapankkeja on moneen lähtöön. Osa kuvapankeista on ilmaisia ja osa maksullisia. Tässä hyviä vinkkejä sekä ilmaisista että maksullisista kuvapankeista.

Ilmaisia kuvapankkeja

  • Pexels – Laadukas ja monipuolinen kuvapankki sekä yksityiseen että kaupalliseen käyttöön. Kuvat ovat vapaasti muokattavissa, eikä tekijänoikeuksia tarvitse mainita.
  • Unsplash – Laadukkaita, erottuvia otoksia, joita voi käyttää vapaasti kaupallisissa yhteyksissä.
  • Stocksnap.io – Laaja ja monipuolinen valikoima käyttöoikeusvapaita, ilmaisia kuvia.
  • Pixabay – Kuvat ovat vapaassa käytössä myös kaupallisiin tarkoituksiin.
  • Picjumbo – Laaja valikoima eri aiheisia kuvia, joiden etsinnässä auttavat monipuoliset hakutoiminnot.
  • Raw Pixel – Laaja valikoima kuvia kaupalliseen käyttöön.
  • ISO Republic – Laaja valikoima niin perinteisiä kuvapankkiotoksia kuin uniikimpiakin kuvia.
  • Kuviasuomesta.fi – Kotimaisia, käyttöoikeusvapaita maisemakuvia, suppea valikoima.

Maksullisia kuvapankkeja

Kuvien optimointi verkkosivuille

Kuvien optimoinnissa suosittelemme käyttämään Adobe Photoshopia tai vastaavaa kuvankäsittelyohjelmaa kuvan koon määrittämiseen. Kun olet määrittänyt kuvan koon, käytä TinyJPG – tai Compressor.io -palvelua kuvan pakkaamiseen. Verkkosivuille laitettavan kuvan tiedostokoon suositus on 100-150 kilotavua, että verkkosivujen latausnopeus ei kärsi.

Kuvien optimoinnissa on monia muitakin tärkeitä osa-alueita kuin vain kuvan koko.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Animaatiolla lisää vetovoimaa markkinointiin

Animaatio tuo lisää vetovoimaa markkinointiin

Animaatio on vetovoimainen formaatti, joka toimii useilla alustoilla, mutta etenkin somessa. Tutustu blogissamme animaation mahdollisuuksiin!
Verkkosivu-uudistuksen vaiheet

Verkkosivu-uudistuksen vaiheet

Verkkosivu-uudistuksen vaiheet on hyvä ymmärtää ennen kuin aloittaa verkkosivu-uudistusprojektin. Lue listaus projektin vaiheista!
Digitaalisen markkinoinnin trendit 2022

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2022

Mitä uutta vuosi 2022 tuo mukanaan digitaaliseen markkinointiin? Lue digitaalisen markkinoinnin trendit 2022.
Kuvien valinta verkkosivuille

Kuvien valinta verkkosivuille

Kuvien valinta verkkosivuille on usein hankalaa. Lue vinkit, kuinka valita kuvat verkkosivuille ja tsekkaa listaus ilmaisista kuvapankeista.
kuvien ja visuaalisuuden merkitys somessa

Kuvien ja visuaalisuuden merkitys somessa

Millaisilla kuvilla yritys menestyy sosiaalisessa mediassa? Lue mitkä 7 asiaa kannattaa pitää mielessä some-kuvia tehdessä ja julkaistaessa.
Digitaalisen markkinoinnin trendit 2020

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2020

Vuoden alussa veikataan tulevan vuoden digitaalisen markkinoinnin trendit. Tässä ajatuksia vuoden 2020 aikana toteutuvista trendeistä. Lue!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.