Lue vinkit!

Miten tehdä onnistunutta bannerimainontaa

Lue vinkit miten tehdä onnistunutta bannerimainontaa

1. vinkki: Erilaiset hinnoittelumallit tavoitteesi mukaan

Brändin rakentamiseen käytetään usein bannerimainontaa, joka on näyttöpohjaisesti hinnoiteltua, sillä verkkomedioiden parhaat premium-mainospaikat ovat usein ostettavissa ainoastaan näyttöpohjaisesti. Bannereiden klikkausprosentit ovat riippuen mediasta ja mainospaikasta keskimäärin 0,1 %–0,2 %. Tarkalla kohdentamisella ja kohderyhmää puhuttelevilla viestillä klikkausprosenttia voi kohottaa tehokkaasti.

Jos ostat mainontaa näyttöpohjaisesti esimerkiksi hintaan 5 € per 1000 mainosnäyttöä, joudut todennäköisesti maksamaan mainonnasta useita euroja klikkaukselta. Jos näistä klikkaajista 2 % päätyy tekemään ostoksen verkkokaupastasi, joudut maksamaan yhtä tilausta kohden satoja euroja. Tällöin on tärkeää laskea arvoa myös mainoksen näkemiselle, joka kasvattaa brändisi tunnettuutta.

Keskity klikkaus- ja tulospohjaiseen tekemiseen, kun tavoitteesi on puhtaasti taktinen. Klikkihinnoitteisessa näkyvyydessä ostetaan kävijöitä, ei mainosnäkyvyyttä. Esimerkiksi Google Adsin display-verkosto ja Facebook tarjoavat klikkihinnoiteltua mainontaa.

Bannerimainonnan tuotto-odotusta on helppo arvioida klikkauspohjaisesti hinnoitellussa mainonnassa. Jos mainoksesi klikkihinta on esimerkiksi 0,20 euroa ja verkkokauppasi keskimääräinen konversioprosentti on 2 %, maksat mainonnasta yhtä tilausta kohden 10 euroa.

Tulospohjaisessa mainonnassa päätät itse, paljonko olet valmis maksamaan tilausta kohden. Puhtaasti tulospohjaista mainontaa tarjoavat harvat toimijat. Sitä voi ostaa esimerkiksi erilaisten affiliate-/kumppanuusverkostojen, kuten AdTractionin tai TradeTrackerin, kautta. 

2. vinkki: Sisällöllä, mainoskoolla ja sijainnilla on merkitystä

Bannerin ulkonäkö ja sisältö vaikuttavat paljon sen tehoon. Erilainen banneri voi helposti tuplata klikkausprosentin, jonka vuoksi suosittelemme aina testaamaan minimissään kahta erilaista mainosta, jolloin toimivuuseroja voidaan mitata ja niistä voidaan oppia. Tärkeintä on aktivoida käyttäjä jollain keinoin klikkaamaan banneria. Kehote voi olla ”lue lisää”, ”osta heti”, ”tutustu” tms. Myös mainoksen koolla ja sijainnilla verkkopalvelussa on luonnollisesti paljon merkitystä. Sivun yläosassa olevat bannerit toimivat paremmin kuin alaosassa, ja samoin suuret bannerit toimivat paremmin kuin pienet. Raporteista on myös hyvä seurata, kuinka moni mainosnäyttö on oikeasti näkynyt henkilön näytöllä, eikä vain latautunut esimerkiksi verkkosivuston alalaitaan.

3. vinkki: Kohdenna kampanja tarkasti halutulle yleisölle ja uudelleenmarkkinoi

Display-mainoksia ei kannata näyttää satunnaisesti kaikille vastaantulijoille, sillä nykyään erittäin tarkka kohdentaminen on mahdollista. Tärkeää on määrittää kohderyhmä mahdollisimman tarkasti, laadukasta kohdentamiseen käytettävää dataa on varmasti saatavilla. Yleisöä voi rajata esimerkiksi sijainnin, demografisten tietojen, kiinnostuksen kohteiden ja ostoaikeiden mukaan. Lisäksi mainoksia voi esittää tietyn aiheisilla verkkosivuilla tai kohdentaa tietyille avainsanoille. Mahdollista on myös määrittää yksittäinen verkkosivu, jolla mainoksen halutaan näkyvän. Kun bannerimainontaa näytetään tarkasti valitulle yleisölle, myös kampanjan tulokset paranevat huimasti.

Uudelleenmarkkinointi (retargeting, remarketing) on erittäin tehokasta. Uudelleenmarkkinoinnin avulla bannereita voidaan näyttää esimerkiksi verkkosivustollasi käyneille, tilauksen kesken jättäneille, YouTube-videon katsoneille tai vaikkapa sovelluksen ladanneille henkilöille. Muistuttava bannerimainonta niin sanotusti seuraa sivustollasi käynyttä henkilöä. Henkilö voi altistua mainonnalle Facebookia selaillessaan, blogia lukiessaan tai vaikkapa päivän uutisia selatessaan. Retargetoinnin tavoite on palauttaa kävijä verkkosivuillesi tekemään haluttu toimenpide, kuten uutiskirjeen tilaus tai verkkokauppa ostos.

4. vinkki: Mittaa konversioon asti

Bannerimainonta kannattaa ajatella muun verkkomainonnan yhtenä osana, tukemassa muuta kampanjointia. Bannerimainontaa voidaan mitata aina konversioon asti samoin kuin vaikkapa hakusanamainontaa. Eli verkkoanalytiikasta nähdään, kuinka moni bannerimainoksesta verkkosivuillesi päätynyt henkilö on tehnyt halutun toimenpiteen, kuten ostoksen verkkokaupassa, kun seurantaparametrit on määritetty oikein. Kampanjaa mittaamalla tiedät, mitä mainontaan panostetuilla euroilla saat.

5. vinkki: Älä tee isoja kertainvestointeja ja sitoudu pitkäksi aikaa

Markkinoinnin teho selviää yleensä vasta käytännön kokeilujen kautta. Aluksi on järkevää kokeilla mainontaa pienillä panostuksilla ja lisätä niitä hyvien kokemusten myötä. Alkuun ei kannata sitoutua suuriin panostuksiin tai pitkiin ajanjaksoihin. Hyvä kumppani myös ohjaa tekemistä oikeaan suuntaan, jolloin kaikkia oppeja ei tarvitse itse kokea kantapään kautta.

Kirjoittaja: Jenna Leino

Tutustu myös muihin blogeihimme

Kiinnostaako digitaalinen markkinointi, verkkoanalytiikka, sisältö- ja materiaalituotanto tai suunnittelu ja koulutukset?

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!