Mikä on Google Yritysprofiili?
Ota haltuun Googlessa näkyvä Yritysprofiilisi
Jos et löydy Googlesta, olet hädintuskin olemassa. Googlen yritysprofiili on helppo ottaa käyttöön, ja se tarjoaa yritykselle mahdollisuuden löytyä paremmin. Potentiaalisen asiakkaan hakiessa tietojasi, saat yritysprofiilin avulla näkyviin muun muassa yrityksesi aukioloajat, yhteystiedot ja linkin verkkosivustollesi. Näin helpotat itseesi tutustumista.
Avainsanat:
Google Yritysprofiili (entiseltä nimeltään Google My Business) on maksuton työkalu ja sivu, joka näyttää yrityksen tiedot Googlessa. Tiedot näkyvät sekä Google Mapsissa että paikallisissa hakutuloksissa omassa moduulissaan. Tiliä hallinnoidaan Google Business Profile -työkalun ja sivun kautta.
Suosittelemme jokaista yritystä ottamaan profiilin aktiivisesti hallintaan ja pitämään sen tiedot ajantasaisina. Yritysprofiili voi elää myös itsenäisesti, ilman yrityksen ylläpitämää tai haltuunottamaa Google Yritysprofiili -sivua, mutta tilin luomisessa tai haltuunotossa on paljon hyötyjä. Hallinnoimalla omaa tiliä aktiivisesti varmistat, että yleisö näkee aina oikeat tiedot yrityksestäsi.
Mitä Google Yritysprofiilissa voi tehdä?
- Hallinnoida yrityksen tietoja: esimerkiksi aukioloaikoja, yhteystietoja ja kuvia
- Vastata palautteisiin ja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa
- Tehdä postauksia ja vaikkapa kertoa ajankohtaisista tarjouksista
- Seurata hakujen kehittymistä ja optimoida näkyvyyttä hauissa ja Google Mapsissa
Kenen kannattaa tehdä Google Yritysprofiili?
Yritysprofiilia eivät voi tehdä sellaiset yritykset, jotka toimivat ainoastaan verkossa, vaan tämä palvelu on tarkoitettu fyysisessä lokaatiossa toimiville yrityksille, jotka ovat suorassa yhteydessä asiakkaisiin toimipisteen kautta. Mikäli yritykselläsi on fyysinen toimipiste, on yritysprofiilin luominen äärimmäisen tärkeää, jotta asiakkaat voivat nähdä yrityksesi kartalla. Listauksen tekemiseen tarvitaan yrityksen nimi, lokaatio ja kategoria. Google luo profiilin yritykselle, kun järjestelmä on tarkistanut tiedot.
Yritysprofiili-sivun tehneitä yrityksiä pidetään hyvämaineisina kaksi kertaa todennäköisemmin kuin muita yrityksiä, joten tilin teko kannattaa!
Miltä Google Yritysprofiili näyttää?
Google Yritysprofiili Googlen sanahaussa. Yritysprofiilin tiedot nousevat hakujen viereen sivun oikeaan reunaan omaan laatikkoonsa.
Google Yritysprofiili Google Mapsin haussa.
Mitä hyötyä Google Yritysprofiililista on?
Yritysprofiilin tuoma näkyvyys auttaa asiakkaita löytämään yrityksesi ja yrityksen tarjoamat palvelut sekä tuotteet. Yritysprofiili vaikuttaa siihen, miten yritys näkyy Googlen haussa ja Mapsissa eli kartassa. Profiili toimii ikään kuin näyteikkunana yrityksesi toimintaan. Yksinkertaisessa ja selkeässä näkymässä näkyvät kaikki yhteystiedot, aukioloajat, arvostelut, kysymykset ja vastaukset. Lukija löytää kaiken helposti ja hänelle tutuksi tulleessa formaatissa.
Moni klikkaa Yritysprofiilisivun kautta suoraan firman nettisivuille, katsoo aukioloaikoja tai soittaa suoraan yritysnumeroon. Sen takia on äärimmäisen tärkeää, että tiedot pidetään ajan tasalla. Mobiilikäytöllä on erityisen suuri merkitys. Moni etsii liikkeellä ollessaan esimerkiksi yritysten aukioloaikoja nimenomaan Mapsin kautta.
Aktiivisuus, vuorovaikutus ja ajankohtaisuus ovat hyvän Google Yritysprofiilin ainekset
Yritysprofiilissa asiakkaat voivat jättää arvosteluja, lisätä kuvia ja kysyä kysymyksiä. Yritys voi vastata näihin kysymyksiin ja palautteisiin. Kävijöiden jättämiin kysymyksiin vastaaminen on tärkeää, sillä se antaa yrityksestä aktiivisen ja asiakkaiden mielipiteistä välittävän kuvan. Hallinnan kautta voidaan myös ottaa käyttöön suorien viestien vastaanottaminen ja niihin liittyvät hälytykset.
Google yritysprofiilissa voit myös postata valokuvia yrityksestä, tuotteista ja palveluista. Myös ajankohtaisista asioista, kuten tarjouksista tai uutisista kertominen onnistuu Päivitysten (entiseltä nimeltään Google My Business Posts) avulla. Päivitykset koostuvat pienestä kuvasta ja tekstinpätkästä, joilla voidaan ohjata asiakas lukemaan sivuille aiheesta lisää. Tämä on vähän kuin kevyempi versio uutisista tai somefeedistä.
Joskus yritysprofiiliin on saatettu lisätä käyttäjien toimesta kuvia jotka sinne eivät kuulu. Esimerkiksi väärin tägättyjä tai muuten epäasiallisia kuvia voi käydä raportoimassa Googlelle poistamista varten. Hallintapaneelista voit myös seurata yritystä koskevien paikallisten hakujen kehittymistä. Profiiliin voidaan lisätä myös avainsanoja ja tehdä optimointeja parempien hakutulosten saavuttamiseksi.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.