Miksi retargetointi-mainonta on äärimmäisen tärkeää?

Tutustu retargetointi-mainonnan hyötyihin

Kymmenen syytä, miksi remarketing-mainonta (retargeting, reta, retargetointi…) on äärimmäisen tärkeää. Retargetointi tarkoittaa uudelleenkohdistusta eli muistuttavien mainosten näyttämistä niille, jotka ovat jo käyneet sivustollasi. Retargetoinnin tarkoituksena on palauttaa sivustollasi käynyt vierailija takaisin sivustollesi.

Retargetointi

1. Kävijän sivustolle palauttaminen ja ostopolulla ohjaaminen.

Jopa 98 % verkkosivuston kävijöistä lähtee konvertoimatta eli tekemättä haluttua toimenpidettä verkkosivuilla. Retargetointi-mainonnalla pyritään ohjaamaan henkilöä eteenpäin ostopolulla. Erilaisia viestejä kannattaa näyttää eri ostopolun vaiheissa oleville ja eri tuotteita/palveluista kiinnostuneille henkilöille. Retargetointi-mainonta soveltuu yleensä erityisen hyvin ostopolun keski- ja loppuvaiheeseen.

2. Ostopäätös vaatii usein harkintaa.

70 % hylkää ostoskorin ennen ostosta. Noin puolet vierailee 2-4 kertaa verkkopalvelussa ennen kuin tekee ostoksen. Mitä suurempi kertaostos sitä useamman vierailukerran ostoksen teko yleensä vaatii.

3. Hukkakontakteja tulee vähän.

On kustannustehokkaampaa houkutella jo kerran tuotteeseen/palveluun tutustunut kävijä ostamaan, verrattuna täysin uuteen vierailijaan. Retargetointi-mainontaa kohdennetaan nimenomaan jo verkkosivuilla käyneille henkilöille.

4. Kustannustehokkuus.

Retargetointi-mainonta on usein melko pienen budjetin tekemistä kohderyhmän rajallisen koon vuoksi. Verkkosivujen kävijämäärä määrittää budjetin suuruuden. Osassa mainoskanavista, kuten Facebook ja Google Display Network, on lisäksi klikkipohjainen hinnoittelu eli vain mainosklikkauksista maksetaan. Pienehköllä budjetilla saat luotua vaikutelman brändistäsi/tuotteestasi kiinnostuneelle henkilölle, että olette läsnä joka paikassa isosti.

5. Kohdennetut viestit käyttäytymisen mukaan.

Hyvä väylä puhutella prospekteja tarkasti kohdennetuilla viesteillä sen mukaan, mitä henkilö on tehnyt verkkopalvelussa. Usein ensimmäinen taso on näyttää retargetointi-mainontaa sivuilla käyneille. Toinen taso on näyttää mainoksia tietyissä osioissa vierailleille. Kolmas taso tuoteryhmätasoisesti ja tarkimmillaan dynaamisessa retargetoinnissa henkilöä lähtee automatisoidusti seuraamaan yksittäinen tuote, jota hän on tarkastellut. Retargeting-mainontaa voidaan lisäksi säätää monien muiden muuttujien mukaan. Mainonta voidaan esimerkiksi lopettaa kokonaan, kun verkkokaupan osto on tapahtunut.

6. Lisämyynnin kanava.

Retargetointi-mainonta mahdollistaa myös lisämyynnin. Henkilöä, joka on jo ostanut, lähestytään viestillä ”Kun ostit tätä, osta myös tätä..”

7. Erittäin tärkeä osa markkinointia.

Retargetointi tehostaa muuta markkinointia ja tukee muita markkinointitoimenpiteitä. Usein sanotaan, että mainonnan toiston eli frekvenssin pitäisi olla jopa seitsemän kertaa, että mainonnalla saadaan hyvä vaikutus aikaiseksi. Retargetoinnin kautta voi hakea tarvittavaa toistoa mainosviestille.

8. Retargetoinnin aloittaminen ja edelleen kehittäminen on helppoa.

Teknisesti retargetointi on helppo aloittaa ja sitä voi kehittää koko ajan tarkemmaksi ja eri segmentit huomioivaksi. Järkevää onkin tarkentaa tekemistä pikku hiljaa tehokkaampaan suuntaan ja lisätä uusia mainoskanavia mukaan mainontaan.

9. Luotettava mediaympäristö ja muistuttava mainonta kaikissa kanavissa.

Retargetointi-mainonta on mahdollista kaikissa kanavissa. Tyypillisimmät kanavat ovat Google Display Network, Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube ja ohjelmallinen ostaminen, jonka kautta mainonta näkyy Suomen tunnetuimmissa verkkomedioissa. Kun brändistäsi/tuotteistasi kiinnostunut henkilö törmää mainontaanne joka kanavassa, tämä usein herättää luottamusta ja luo positiivista mielikuvaa yrityksestäsi, kunhan mainonnan ärsyttävyyskynnystä ei ylitetä.

10. Älä jää kilpailijoidesi jalkoihin!

Myös kilpailijasi tekevät retargetointi-mainontaa, älä anna heille etumatkaa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!
Ostopolku: Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Tutustu asiakkaan ostopolkuun ja oikeanlaisen sisällön tuottamiseen. Tässä blogissa perehdymme tulokselliseen sisältöön, bränditietoisuuteen ja saat samalla toimivia vinkkejä kävijöistä asiakkaiden saamiseen.
Millaiset sisällöt toimivat retargeting-mainonnassa?

Millaiset sisällöt toimivat remarketing-mainonnassa?

Hyvä reta puhuttelee asiakasta hänelle mieluisalla tavalla. Millaiset sisällöt siis toimivat retargeting-mainonnassa? Lue blogimme!
Digitaalisen markkinoinnin trendit 2023

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2023

Tekoäly, GA4, videomuotoiset sisällöt ja paljon muuta! Uusi vuosi tarjoaa uudet kujeet myös digitaaliseen markkinointiin. Koostimme yksitoista digitaalisen markkinoinnin trendiä vuodelle 2023.
Retarget-mainonta eli uudelleenmarkkinointi – mitä se on ja mitä sillä voidaan saavuttaa?

Retarget-mainonta eli remarketing

Remarketing, retargeting, reta, rema, uudelleenmarkkinointi… rakkaalla lapsella on monta nimeä. Kaikissa on kuitenkin kyse yhdestä ja samasta asiasta: tunnistetun käyttäjän muistuttamisesta.
Digimarkkinoinnin termit

Digimarkkinoinnin termejä

Digitaalisen markkinoinnin parissa käytetään yleisesti monenlaista alan sanastoa. Tämän listan avulla pääset kiinni alan sanastoon.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.