Miksi tarvitaan hyvää sisältöä?

Miksi jokaisen yrityksen kannattaa panostaa laadukkaaseen sisällöntuotantoon? Vastaus on yksiselitteinen: hyvä sisältö tuo asiakkaat luoksesi.

10.1.2023

Seitsemän syytä tuottaa hyvää sisältöä

Hyvä sisältö tuo asiakkaat luoksesi. Se vetoaa sekä ihmislukijaan että hakukoneisiin. Se välittää informaatiota ja luo tunnetta, kasvattaa sidettä brändiisi ja lopulta johdattaa kohti ostopäätöstä. Kokosimme seitsemän syytä, miksi jokaisen yrityksen kannattaa panostaa hyvään sisällöntuotantoon juuri nyt enemmän kuin koskaan.

  1. Laadukas sisältö kasvattaa luottamusta

Internet on täynnä tietoa, ja jokainen markkinoija kilpailee jatkuvasti huomiosta valtavan informaatiotulvan keskellä. Medialukutaito ja olennaisen erottaminen epäolennaisesta kuuluu kuluttajan arkipäivän taitoihin. 

Jos haluat, että yritykseesi ja sen palvelu- tai tuotetarjontaan luotetaan, täytyy tuottamiesi sisältöjen olla niin laadukasta materiaalia, että se vakuuttaa kriittisenkin asiakkaan. 

Ennen kaikkea: tietoa täytyy olla saatavilla. Se, jonka palvelusta ei löydy tietoa googlaamalla, ei nykypäivänä ole monen silmissä lainkaan olemassa.

  1. Potentiaalinen asiakas tarvitsee tietoa

Potentiaalisen asiakkaasi tiedonnälkä on suuri. Tietoa halutaan heti, helposti ja selkeässä muodossa. Meillä kaikilla on loputon mahdollisuus perehtyä, vertailla ja kilpailuttaa tuotteita verkossa. Tarjoamalla monipuolista sisältöä erotut joukosta ja lisäät auktoriteettiasi suhteessa kilpailijoihisi. 

Hyvät sisällöt ovat informatiivisia, selkeitä ja ne ottavat lukijansa huomioon. Ei tule olettaa, että lukija ymmärtää kaikkea ammattijargonia, joka kenties on sinulle arkipäiväistä.

Hyvän ja aidon sisällön parissa on tiedon saamisen lisäksi helppo myös viihtyä. Se vaikuttaa positiivisella tavalla mielikuviin sinusta, yrityksestäsi ja sen tarjonnasta. 

  1. Hakukoneetkin arvostavat laatua

Google ja muut hakukoneet ovat ottaneet valtavia harppauksia sisältöjen ymmärryksessään. Hakukoneiden algoritmit ovat niin kehittyneitä, että niihin on turha yrittää vaikuttaa pelkän toiston keinoin tai huolimattomasti tuotetuilla teksteillä.

Hakukoneiden algoritmeilla on lukuisia sisäänrakennettuja tapoja, joilla ne arvioivat verkkotekstejä ja järjestävät niitä hakutuloksissa oman tulkintansa mukaiseen paremmuusjärjestykseen. Painotus on yhä vahvemmin hyödyllisyydessä ja sisällön laadussa – näin myös Google ohjaa kohti ihmislukijaa.

  1. Monikanavaisuus luo muistijälkiä

Hyvä sisältö voi olla tekstiä, kuvaa, ääntä tai videota – tai yhtä lailla yhdistelmä näistä kaikista. Julkaisukanavia voi olla yksi tai useampia. Tyypillisimpiä kanavia ovat esimerkiksi verkkosivu, sosiaalisen median palvelut tai suoran kontaktoinnin keinot, kuten asiakaskirjeet.

Joskus yksi julkaisumuoto riittää, mutta usein onnistuneimpia tuloksia saavutetaan monikanavaisuudella. Luodessamme touch pointeja, muistijäljen jättäviä kosketuspintoja, markkinointi rakentaa potentiaaliselle asiakkaalle mielikuvaa, joka onnistuessaan johtaa ostopäätökseen.

  1. Hyvä sisältö sitouttaa

Modernissa digitaalisessa ympäristössä ei ole olemassa pikavoittoja. Hyvän sisällön rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, jossa yksittäiset tekstit, kuvat tai videot voivat olla avainasemassa, mutta tärkeimmäksi menestystekijäksi nousee usein suunnitelmallisuus.

Hyvä sisältö, tai tarkemmin sanottuna hyvää sisältöä tuottava kanava, on sen verran kiinnostava ja taidokkaasti tuotettu, että yleisö haluaa sitoutua siihen. He tekevät sen esimerkiksi seuraamalla kanavaa sosiaalisessa mediassa tai palaamalla www-osoitteeseen aina uudestaan ja uudestaan.

  1. Laatu kestää aikaa

Hyvät sisällöt digitaalisessa ympäristössä auttavat rakentamaan vankkaa pohjaa yrityksen brändille.

Näkyviä tuloksia voidaan saada jo viikoissa, mutta todelliset hyvän sisällöntuotannon hyödyt realisoituvat kuukausien ja vuosien kuluessa. Parhaimmillaan ne ovat integraalinen osa yrityksesi markkinoinnin infrastruktuuria.

Esimerkiksi verkkokaupan puolella ei ole harvinaista, että yksi onnistunut ydinaiheeseen tai -tuotteeseen liittyvä ikivihreä verkkosivuteksti elää useita vuosia tuoden hakukoneiden kautta sisään tuhansia ja taas tuhansia ostavia asiakkaita.

  1. Hyvä sisältö tekee yrityksestäsi inhimillisen

Markkinoinnissa vastassamme on aina ihminen. Silloinkin, kun puhutaan digitaalisesta tekemisestä ja algoritmien maailmasta, lopullinen tavoitteemme on aina tavoittaa ihminen. Vaikka tuote olisi luonteeltaan tekninen tai vaikkapa yritysten välinen palvelutuote, ostopäätöksen tekee aina aivan tavallinen henkilö.

Luottamus potentiaalisissa asiakkaissa lisääntyy kertomalla tuotteesta ja kenties myös sen taustalla olevista persoonista. Käytä tämä mahdollisuus rohkeasti eduksesi.

Haluatko kehittää yrityksesi sisällöntuotantoa? Oddy Digitalin asiantuntijat auttavat mielellään. Saat kauttamme laadukkaan tekstintuotannon verkkosivuille, someen, uutiskirjeisiin tai muihin tarvitsemiisi kanaviin. Autamme myös somekanavien ylläpidossa tai kansainvälisen viestinnän lokalisoinnissa ja käännöstyössä. Sisällöntuotannon strategiapalvelumme auttavat luomaan tehokkaan suunnitelman kaiken pohjaksi!

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä  blogin kirjoittajaan!

Sampo Nevalainen

Sampo Nevalainen
Content specialist

Tutustu myös muihin blogeihimme

Ota ihmeessä yhteyttä!

Kuinka voimme auttaa?

Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä ja haluamme auttaa sinua, olipa tarpeesi suuri tai pieni.

Tiedätkö, mitä etsit? Kerro se meille ja otamme sinuun yhteyttä. Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi. Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.

Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme