Mitä hyötyä on markkinoinnin vuosikellosta?

Markkinoinnin vuosikello auttaa tavoitteiden saavuttamisessa

Markkinoinnin vuosikellon avulla jalkautat markkinointitoimesi helposti ja johdonmukaisesti. Tutustu vuosikellon hyötyihin tarkemmin.

Mitä hyötyä on markkinoinnin vuosikellosta?

Usein uuden vuoden alussa mietitään tulevan vuoden markkinoinnillisia tavoitteita ja ratkaisuja.

Strateginen suunnittelu aloitetaan tyypillisesti liiketoiminnan tavoitteiden määrittämisestä. Luodaan strategia, jonka tarkoitus on määrittää yleinen suunta toiminnalle. Suunnittelu saattaa kuitenkin usein jäädä pelkälle ajatusten tasolle, jos tavoitteille ei ole mietitty konkreettisia toimenpiteitä ihan siinä perus päivittäisessä tekemisessä. Yksi johdonmukainen ja helppo tapa saada markkinointitoimia jalkautetuksi, on luoda markkinoinnin vuosikello.

Mikä on markkinoinnin vuosikello?

Markkinoinnin vuosikello on yrityksen sisäinen työkalu, jota käytetään markkinoinnin suunnittelussa. Siihen kirjataan kuukausittaiset tavoitteet ja kanavakohtaiset toimenpiteet. Vuosikello sisältää tapahtumat ja asiat, jotka ovat tärkeitä oman yrityksen markkinoinnille vuoden aikana. Mm. messut, kampanjat, koulutukset sekä myynnillisesti tärkeät päivät kuten joulu, äitienpäivä tai black friday. On tärkeää suunnitella ja tunnistaa juuri ne omalle yritykselle tärkeät päivät.

Millainen vuosikello kannattaa valita?

Vuosikelloja on eri muotoisia. On visuaalisia ympyränmuotoisia, excelissä olevia taulukoita, kalenterimaisia kuukausinäkymiä jne. Kellon voi myös tehdä eri alustoille ja eri ohjelmilla. Kannattaa käyttää pieni hetki sen miettimiseen, mikä alusta sopii parhaiten juuri teidän yrityksen käyttöön. Jos firmalla on jo käytössä jonkinlainen projektinhallinta, kannattaa se yhdistää siihen. Mitä vähemmän uusien systeemien opiskelua vuosikellon teko ja käyttö vaatii, sitä helpommin se tulee osaksi työtä. Ja jos joku järjestelmä tai tapa tehdä tuntuu hankalalta, sen voi myöhemmin vaihtaa. Tärkeintä on päästä alkuun ja kirjata toimenpiteitä ylös.

Markkinoinnin vuosikello voi olla myös hyvä työkalu yrityksen sisäisessä viestinnässä. Silloin sen on oltava paikassa, jonne kaikilla on helppo pääsy.

Mitä hyötyä markkinoinnin vuosikellosta on?

“Apua me ei ole postattu someen kuukauteen mitään, Pertti laita sinne nopeesti vaan jotain!” tai “Meidän mainokset on pyörineet samoina jo puoli vuotta, miksei me muistettu vaihtaa niitä?”

– Kuulostaako tutulta? Markkinoinnin vuosikello auttaa muistamaan, koska aika kuitenkin kuluu yllättävän nopeasti ja kiire on yleinen ongelma.

Markkinoinnin vuosikellon voi kyllä luoda ja aloittaa mihin aikaan vuodesta tahansa, se kuitenkin kannattaa tehdä tarpeeksi pitkälle ajalle, että sitä voi kehittää ja tarkentaa hyvissä ajoin. Kun suunnittelee toimenpiteet koko vuotta ajatellen, se antaa tilaa myös muutoksille ja mahdolliset korjausliikkeet voidaan tehdä ajoissa. Lisäksi nähdään selkeästi, milloin tiettyjä toimenpiteitä on tehty ja nähdään tuloksista mikä toimii ja mikä ei. Kalenteroidut toimenpiteet tulee myös helpommin tehtyä ja suunnitelmanmukaiset tehtävät ovat ajallaan valmiita.

Vuosikelloa ei kannata tehdä heti liian tiukaksi aikataulullisesti, vaan tarkentaa sitä vuoden mittaan. Silloin siinä on myös joustovaraa. Vuosikellon on tarkoitus antaa raamit työlle, mutta ei niin tiukkoja kehyksiä, ettei liikkumavaraa ole.

Miksi tehdä vuosikelloa kun mikään asia ei ikinä mene suunnitelmien mukaan?

Vuosi voi tuntua pitkälle ajalle suunnitella etukäteen, mutta se kannattaa. Esimerkiksi brändimarkkinointi on pitkäjänteistä työtä, jolloin koko vuoden ajalle suunniteltu, jatkuva mainonta tuottaa paremmin tulosta, verrattuna silloin tällöin tehtäviin mainontarepäisyihin.

Ihmisaivot ovat sellainen kapine, että jos ne näkevät koko vuoden suunnitelman kerralla, niiden on usein helpompi suhtautua stressaamatta, kuin esimerkiksi siihen, että markkinointitoimien suunnittelu tehdään parin kuukauden välein. Kiire ja muutokset ovat osa työarkea. Suunnitelmallisuudesta harvoin kuitenkaan on haittaa.

Markkinoinnin vuosikello muuttaa strategiset suunnitelmat ja tavoitteet konkreettisiksi

Sen jälkeen, kun meillä otettiin vuosikello käyttöön, on se selkeyttänyt työtä paljon. Ei tarvitse käyttää aikaa sen miettimiseen, mitä oltiin tekemässä, vaan voi tarkastaa vuosikellosta ja keskittyä asiaan kuukausi kerrallaan. Kun vuosi etenee ja tieto tulevista kuukausista on kuitenkin jo ajatuksissa, ideat ehtivät muhia pääkopassa alitajuisesti. Itse rakastan kun asiat on selkeästi listoissa ja järjestyksessä ja meidän Monday-projektinhallinta, jossa meidän markkinoinnin vuosikellokin on, onkin Adoben ohjelmien lisäksi lempityökalujani.

Kun on yhteinen vuosikello, koko tiimillä on selkeä käsitys mitä tehdään ja milloin. Myynti tietää vaikkapa missä kuussa keskitytään mihinkin teemaan ja markkinointi tukee näitä toimia. Vuosikelloon on myös helppo palata katsomaan, mitä edellisvuonna on tehty samaan aikaan. Kun vuosikello on kerran pyörähtänyt ympäri, sen teko on entistä helpompaa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Anna-Maria Hokkanen

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!
Ulkoistettu markkinointipäällikkö rekrytoinnin vaihtoehtona

Ulkoistettu markkinointipäällikkö rekrytoinnin vaihtoehtona

Ulkoistettu markkinointipäällikkö on toimiva vaihtoehto markkinoinnin toteuttamiseen. Lue ulkoistamisen hyödyistä ja kenelle se sopii!
Chatbot on digitaalinen avustaja

Chatbot on markkinoinnin digitaalinen avustaja

Chatbotit ovat digitaalisia avustajia, jotka tarjoavat verkkosivustojen kävijöille välitöntä vuorovaikutusta ja toimivat porttina digitaalisten palvelujen pariin.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.