Mitä tapahtui vuonna 2019?
#oddytrendit2019
Vuoden alussa veikkaillaan aina tulevia trendejä. Mitä tapahtui vuonna 2019? Paljastamme nyt kymmenen asiakkaidemme keskuudessa toteutunutta trendiä vuodelta 2019.
1. Hakukoneoptimointia ryhdytään tekemään tosissaan
Myös PK-yritykset ovat käyneet panostamaan hakukoneoptimointiin. Näin yrityksen nettisivuista tulee löydettävät hakukoneissa.
2. Videot, videot, videot
Yhä lyhyemmät, jopa alle viisi sekuntia kestävät, videot täyttävät nyt somefiidimme. Pystysuorat ja neliönmuotoiset videot ovat yleistyneet some-kanavissa.
3. Personoitu mainonta
Käyttäjädatan perusteella mainontaa voidaan kohdentaa tehokkaammin kuin koskaan aiemmin. Se parantaa käyttäjille näytettävien mainosten osuvuutta ja mainostajien samaa sijoitetut pääoman tuottoprosenttia (ROI).
4. Sisällön tärkeys kasvaa
Kun sisällön määrä digikanavissa kasvaa, on selvää, että näkyvyyttä on haettava loistavalla sisällöllä. On myös ymmärretty, että sisällön on herätettävä tunteita.
5. Monikanavaisuus ja markkinoinnin automaatio
Kanavien määrä lisääntyy entisestään. On ymmärretty, että aitoon monikanavaiseen tavoittamiseen tarvitaan markkinoinnin automaatiota.
6. Markkinointi ja myynti
Yrityksillä ei ole enää varaa pitää myyntiä ja markkinointia erillään. Aito yhteistyö näiden välillä lähtee asiakasymmärryksestä ja asiakkaan keskiöön siirtämisestä.
7. Tiedon hyödyntäminen ”mutun” sijaan
Liiketoimintaa kehitetään entistä enemmän tietoon pohjautuen. Analytiikan avulla liiketoiminnan ja sivuston tavoitteita voidaan mitata ja toimintaa kehittää.
8. Spotify-mainonnan suosio
Spotifysta on tullut suosittu vaihtoehto radiomainonnalle. Spotifyn ääni- ja bannerimainontaa voidaan tehdä kohdennetusti ja mitattavasti pienemmilläkin budjeteilla.
9. Vaikuttajamarkkinoinnin tärkeys osana markkinointia
Tarkasti valittujen vaikuttajien kautta on mahdollisuus puhutella yleisöä, joka ei pelkälle perinteiselle mainonnalle lämpeä.
10. Persoonat peliin
Persoonallisuus, aitous ja oikeat persoonat nousevat esiin erityisesti some-kanavissa ja rekrytointi-ilmoituksissa.
Ei niin trendaavat asiat
Trendejä joista puhuttiin paljon, mutta jotka eivät niin trendanneetkaan asiakkaidemme keskuudessa.
- AR=Augmented Reality
- Äänihakujen räjähdysmäinen kasvu
- Chatbottien hurja yleistyminen
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.