Pinterest-mainonta

Miten Pinterest-mainontaa tehdään?

Pinterest mainonta

Pinterestissä on kyse kuvien jakamisesta ja omien kiinnostuksen kohteiden keräämisestä visuaalisiksi kokoelmiksi. Pinterestiä käytetään nimenomaan uusien ideoiden etsimiseen, inspiroitumiseen, mieltymysten selvittämiseen ja kokoamiseen, intohimojen ja harrastusten seuraamiseen. Pinterest on hyvin naispainotteinen palvelu ja Pinterestiä käytetään lähinnä mobiililaitteilla.

Pinterest-mainonta

Mainostaja voi saada kuva- ja videomainoksiaan Pinterestiin. Yksinkertaisimmillaan mainostaja voi promota yksittäisiä valmiiksi tallennettuja Pin-lisäyksiä samaan tapaan kuin Facebookissa. Pinterest Ads Manager tarjoaa paremmat mahdollisuudet mainostamiseen. Pinterest Ads Managerin kautta voit luoda ja hallinnoida kokonaisia kampanjoita. Voit tehdä kampanjoista juuri yrityksesi markkinointitavoitteille ja kohdeyleisölle sopivia.

Esimerkkejä Pinteres-mainoksista

Esimerkkimainoksia Pinterestin syötteessä.

Pinterest-mainonta ja sen valmistelu

Luo yritystili Pinterestiin, jos sinulla ei ole jo sellaista. Laita kaikki tilin tiedot ja asetukset kuntoon.

Tunne kohderyhmäsi. Katso Pinterest Audience Insightsista, millainen nykyinen kohderyhmäsi on ja mistä he ovat kiinnostuneita. Saat täältä apuja myöhempää kohdennusten valintaa varten.

Asenna Pinterest-tägi verkkosivuillesi. Lisää pieni koodinpätkä sivuillesi, niin näet mitä henkilöt tekevät verkkosivuillasi sen jälkeen, kun ovat klikanneet Pinterest-mainostasi. Tämä pieni toimenpide lisää mitattavuutta huomattavasti.

Pinterest-mainonta ja sen suunnittelu

Aseta selkeä tavoite. Tavoite voi olla esimerkiksi brändin tunnettuuden kasvattaminen staattisen kuvan avulla (brand awareness), videokatseluiden määrä (video views), verkkosivuliikenteen kasvattaminen klikkausten avulla (traffic) tai applikaation lataus (app install).

Luo tehokas mainos. Pidä mainos yksinkertaisena ja selkeänä. Huomioi mobiilikäyttö, 80% käyttäjistä surffaa mobiililaitteella. Pystysuora mainos, kuvasuhde 2:3, leveys 1000 ja korkeus 1500. Mainos voi olla kuva, video, tuotenosto, collection tai story-mainos (Story-mainos beta-vaiheessa 10/2020).

Voit suunnitella halutessasi mainosryhmiä. Jos on perusteltua niputtaa mainoksia, niin mainosryhmien muodostaminen on mahdollista.

Kohdennusten valinta ja kohderyhmän koko. Näet koko ajan tavoitellun kohderyhmän koon oikeassa yläkulmassa. Tavoittavuusluku muuttuu sen mukaan, mitä kohdennuksia valitset. Kohdennusten valitseminen on yksi tärkeimmistä vaiheista mainonnan suunnittelussa.

Pinterest-mainonta ja sen kohdentaminen

Demografiset kohdennukset: Voit kohdentaa iän, sijainnin, kielen, laitteen ja mainospaikan sijainnin mukaan.

Yleisökohdennus: asiakastietojesi hyödyntäminen, retargetointi-mainonta ja mainokseesi reagoineet henkilöt, jotka käyttäytyvät samalla tavalla kuin haluttu kohderyhmä (act-a-like).

Kiinnostuskohdennus: Voit kohdentaa sen mukaan, millaisia tauluja pinnaajat ovat rakentaneet, millaisiin tauluihin he ovat sitoutuneet ja mistä he ylipäätään ovat kiinnostuneita. Jos esimerkiksi myyt skandinaavisia sisustustuotteita, voit pinnata ”skandinaavinen sisustus” ja yleisemmin ”sisustus”.

Avainsanakohdennus: Kohdennus perustuu sanoihin, joilla pinnaajat ovat hakeneet Pinterestissä.

Yleinen kohdennus: Mainontaa kohdennetaan automaattisesti relevanteille mainoksestasi kiinnostuneille henkilöille perustuen Pinterestin kävijätietoon.

Pinterest-mainonnan käynnistäminen, optimointi ja seuranta

Ennen kampanjan käynnistämistä on vielä määritettävä kampanja-aika, mediabudjetti ja huutokauppahinnoittelua varten ”bid”. Voit antaa päiväbudjetin tai kampanjakohtaisen budjetin. Brand awareness ja video views ovat näyttöpohjaisesti (CPM = Cost Per Mille, hinta tuhatta mainosnäyttöä kohden) hinnoiteltuja. Ja klikkihinnoiteltuja (CPC = Cost Per Click, hinta per klikkaus) puolestaan ovat traffic ja app installs.

Optimoi kampanjaa. Tarkenna kohderyhmärajausta, nosta tai laske tarjoamaasi bidiä, allokoi budjettia paremmin toimivalle mainosryhmälle ja ota opit talteen, millainen mainos toimii parhaiten esimerkiksi klikkiprosentin tai CPA-hinnan (Cost Per Action) suhteen mitattuna.

Testaa jatkuvasti uutta. Kokeiluja kannatta aina tehdä. Budjetista kannattaa allokoida esimerkiksi 10% erilaisia kokeiluja varten. Vain kokeilemalla ja kokeiluja analuysoimalla voi löytää uusia toimivia keinoja Pinterest-mainonnan kehittämiseksi.

Haluatko kuulla aiheesta lisää? Ota yhteyttä blogin kirjoittajaan!

Jenna LeinoCEO, Partner
+358 40 686 5540

Tutustu myös muihin blogeihimme

Kiinnostaako digitaalinen markkinointi, verkkoanalytiikka, sisältö- ja materiaalituotanto tai suunnittelu ja koulutukset?

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!