Pinterestin mahdollisuudet
Mikä on Pinterest? Miksi valita Pinterest?
Pinterest on kuvapalvelu, jossa kuvia voi jakaa ja kerätä omien kiinnostuksen kohteiden mukaan visuaalisiksi kokoelmiksi. Pinterestiä käytetään nimenomaan uusien ideoiden etsimiseen, inspiroitumiseen, mieltymysten selvittämiseen ja kokoamiseen sekä intohimojen ja harrastusten seuraamiseen.
Avainsanat:
Mikä Pinterest on?
Pinterest on kuvapalvelu, jossa kuvia voi jakaa ja kerätä omien kiinnostuksen kohteiden mukaan visuaalisiksi kokoelmiksi, ”boardeiksi”. Pinterestiä käytetään nimenomaan uusien ideoiden etsimiseen, inspiroitumiseen, mieltymysten selvittämiseen ja kokoamiseen sekä intohimojen ja harrastusten seuraamiseen.
Pinterest sijoittuu ominaisuuksiltaan hakukoneen ja somen välimaastoon: siellä voi hakea tietoa (vaikkapa hakusanalla ”keittiö”), kiinnittää eli pinnata mieleisiään kuvia omiin kokoelmiin eli boardeihin, joita voi halutessaan myös jakaa toisten käyttäjien kanssa. Kanavana Pinterest on massoille tuntemattomampi kuin Facebook ja Instagram, mutta toisaalta heavy usereita Pinterestissa on paljon. Pinterestiä käytetään usein ostopolun varhaisessa vaiheessa, eli jo silloin, kun vasta haaveillaan tai ollaan harkitsemassa hankintaa tai halutaan hakea uusia inspiraatioita.
Miksi Pinterest?
Pinterestin käyttö suomalaisten yritysten markkinoinnissa on toistaiseksi melko vähäistä, vaikka kanavassa on hurja potentiaali! Käyttö on kasvanut huimasti koronan aikana ja Suomessa käyttäjiä on nyt noin 750 000 kuukaudessa.
Pinterestin vahvuus on nimenomaan siinä, että käyttäjät suunnittelevat, fiilistelevät ja insiproituvat kanavassa jo hyvissä ajoin ennen ostopäätöstä. Moni liikkuu Pinterestissä nimenomaan ”ostohousut jalassa”, jolloin mainostaja voi päästä valintajoukkoon jo varhaisessa vaiheessa ostopolkua.
Pinterestissä pystyy tavoittamaan kohdeyleisöjä myös orgaanisesti, eli ilmaiseksi ilman mainosrahaa. Mainonnan näkökulmasta Pinterest on vielä todella alihyödynnetty ja hinnat ovat alhaiset. Pinterestissä voi siis saada hyviä tuloksia kohtuullisilla kuluilla. Kohdennusmahdollisuudet ovat hyviä intressien ja avainsanojen perusteella, ja oma pikseli onnistuu hyödyntää Facebookin tavoin.
Mitä Pinterestissä voi tehdä?
- orgaaniset ”postaukset” / kuvien lisäykset
- erilaiset oppaat toimivat todella hyvin
- voi tehdä yhteistyötä vaikuttajien kanssa ja pyytää heitä kuratoimaan tauluja
- avainsanaoptimointia
- mainontaa
- shop-toiminto myös mahdollinen
Pinterest-mainonta
Kuva- ja videomainoksia voi tuoda myös Pinterestiin. Yksinkertaisimmillaan mainostaja voi promota yksittäisiä valmiiksi tallennettuja Pin-lisäyksiä samaan tapaan kuin Facebookissa. Pinterest Ads Manager tarjoaa paremmat mahdollisuudet mainostamiseen. Pinterest Ads Managerin kautta voi luoda ja hallinnoida kokonaisia kampanjoita. Kampanjoista voi tehdä juuri yrityksesi markkinointitavoitteille ja kohdeyleisölle sopivia.
Pinterest-profiili kuntoon
Lisää yleisimmät hakusanat Pinterest-käyttäjänimeesi. Se auttaa asiakkaita löytämään sinut, kun he etsivät tarjoamiisi palveluihin liittyviä ideoita ja kuvia Pinterestistä.
Lisää Pinterest-profiiliisi linkki kotisivullesi.
Luo Pinterest-sivustollesi mukautettu URL-osoite yrityksesi tai brändisi nimen mukaan.
Lisää paikkakuntatiedot lisätäksesi paikallista liikennettä Pinterest-sivustollesi.
Tarkista yksityisyysasetuksesi! Varmista, että hakukone-esto (Search Privacy) on EI asennossa.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.