Pinterestin mahdollisuudet

Mikä Pinterest? Miksi Pinterest?

23.8.2021

AVAINSANAT:   

Pinterest

Mikä Pinterest on?

Pinterest on kuvapalvelu, jossa kuvia voi jakaa ja kerätä omien kiinnostuksen kohteiden mukaan visuaalisiksi kokoelmiksi, ”boardeiksi”. Pinterestiä käytetään nimenomaan uusien ideoiden etsimiseen, inspiroitumiseen, mieltymysten selvittämiseen ja kokoamiseen sekä intohimojen ja harrastusten seuraamiseen.

Pinterest sijoittuu ominaisuuksiltaan hakukoneen ja somen välimaastoon: siellä voi hakea tietoa (vaikkapa hakusanalla ”keittiö”), kiinnittää eli pinnata mieleisiään kuvia omiin kokoelmiin eli boardeihin, joita voi halutessaan myös jakaa toisten käyttäjien kanssa. Kanavana Pinterest on massoille tuntemattomampi kuin Facebook ja Instagram, mutta toisaalta heavy usereita Pinterestissa on paljon. Pinterestiä käytetään usein ostopolun varhaisessa vaiheessa, eli jo silloin, kun vasta haaveillaan tai ollaan harkitsemassa hankintaa tai halutaan hakea uusia inspiraatioita.

Miksi Pinterest?

Pinterestin käyttö suomalaisten yritysten markkinoinnissa on toistaiseksi melko vähäistä, vaikka kanavassa on hurja potentiaali! Pinterestin käyttö on kasvanut huimasti koronan aikana ja Suomessa käyttäjiä on nyt noin 750 000 kuukaudessa.

Pinterestin vahvuus on nimenomaan siinä, että käyttäjät suunnittelevat, fiilistelevät ja insiproituvat kanavassa jo hyvissä ajoin ennen ostopäätöstä. Moni liikkuu Pinterestissä nimenomaan ”ostohousut jalassa”, jolloin mainostaja voi päästä valintajoukkoon jo varhaisessa vaiheessa ostopolkua.

Pinterestissä pystyy tavoittamaan kohdeyleisöjä myös orgaanisesti, eli ilmaiseksi ilman mainosrahaa. Mainonnan näkökulmasta Pinterest on vielä todella alihyödynnetty ja hinnat ovat alhaiset. Pinterestissä voi siis saada hyviä tuloksia kohtuullisilla kuluilla. Kohdennusmahdollisuudet ovat hyviä intressien ja avainsanojen perusteella, ja oma pikseli onnistuu hyödyntää Facebookin tavoin.

Mitä Pinterestissä voi tehdä?

  • orgaa­niset ”pos­taukset” /​ kuvien lisäykset
  • eri­laiset oppaat toimivat todella hyvin
  • voi tehdä yhteis­työtä vai­kut­ta­jien kanssa ja pyytää heitä kura­toi­maan tauluja
  • avain­sa­naop­ti­mointia
  • mai­nontaa
  • shop-​toiminto myös mahdollinen

Pinterest-​mainonta

Kuva- ja videomainoksia voi tuoda myös Pinterestiin. Yksinkertaisimmillaan mainostaja voi promota yksittäisiä valmiiksi tallennettuja Pin-lisäyksiä samaan tapaan kuin Facebookissa. Pinterest Ads Manager tarjoaa paremmat mahdollisuudet mainostamiseen. Pinterest Ads Managerin kautta voi luoda ja hallinnoida kokonaisia kampanjoita. Kampanjoista voi tehdä juuri yrityksesi markkinointitavoitteille ja kohdeyleisölle sopivia.

Lisätietoa mainonnasta ja kohdennuksista >>

Pinterest-​profiili kuntoon

  • Lisää ylei­simmät hakusanat Pinterest-​käyttäjänimeesi. Se auttaa asiak­kaita löy­tä­mään sinut, kun he etsivät tar­joa­miisi pal­ve­luihin liit­tyviä ideoita ja kuvia Pinterestistä.
  • Lisää Pinterest-​profiiliisi linkki kotisivullesi.
  • Luo Pinterest-​sivustollesi mukau­tettu URL-​osoite yri­tyk­sesi tai brändisi nimen mukaan.
  • Lisää paik­ka­kun­ta­tiedot lisä­täk­sesi pai­kal­lista lii­ken­nettä Pinterest-sivustollesi.
  • Tarkista yksi­tyi­syys­a­se­tuk­sesi! Varmista, että hakukone-​esto (Search Privacy) on EI asennossa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä  blogin kirjoittajaan!

Mari Lampimäki

Mari Lampimäki
Content Manager

Tutustu myös muihin blogeihimme

Laita meille viestiä!

Tarvitsetko apua mainonnassa ja markkinoinnissa? Haluatko tehdä markkinointia, joka toimii? Kerro tarkemmin, missä tarvitset apua tai jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.

Anna Oddyn auttaa!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme