Podcast-vinkit
Näillä vinkeillä onnistut tekemään menestyksekkään podcastin
Tutustu vinkkeihimme!
Avainsanat:
Mitä tarkoittaa podcast?
Sanaa podcast käytetään viitattaessa sekä podcast-lähetykseen että podcast-tallenteeseen. Podcast-lähetys on internetistä esim. tietokoneelle tai kännykkään verkkosyötteenä tilattava, usein radio-ohjelmaan verrattavissa oleva lähetys. Podcast-tallenteella taas tarkoitetaan podcast-lähetyksenä jaettavaa ääni- tai videotallennetta.
Suomifaktoja podcasteista
- Kuukausittain podcasteja kuuntelee 39 % suomalaisista eli noin 1,3 milj. 15-64-vuotiasta suomalaista.
- Podcasteja kuunnellaan keskimäärin 2h 59min viikossa, eli podcastin kuuntelija kuuntelee sinun asiaasi hurjan pitkän ajan.
- Yle Areena, Supla, Spotify ja Apple Podcast ovat todella suosittuja podcast-palveluita.
- Podcastien ehdoton prime time on illalla. Iltaisin on aikaa kuunnella podcasteja.
- Podcasteja kuunnellaan usein samanaikaisesti matkustaessa paikasta toiseen tai kotitöitä tehdessä.
- Podcasteja kuunnellaan, kun halutaan viihtyä, oppia uutta tai rentoutua.
- Suomen suosituimmat podcastit ovat radio-ohjelmia, käsittelevät seksiä, urheilua tai pohjautuvat täysin tunnettuun hostiin. True crime on myös suosittua.
Näillä vinkeillä onnistut tekemään menestyvän podcastin
Nämä podcast-vinkit sisäistämällä olet jo pitkällä luodessasi podcastia. Kannattaa käyttää tunnettuja henkilöitä podcastien hosteina ja kutsua vieraiksi henkilöitä, joilla on tunnettuutta ja seuraajia. Useinkaan yrityksen oma henkilökunta ei yksistään riitä. Kukaan ei myöskään jaksa kuunnella tylsää, monotonista puhetta. Puhetavan kannattaa olla innostunut ja aiheeseen liittyen sopivan rento. On tärkeää valita myös podcast-alustaksi jokin suosituimmista podcast-alustoista, kuten Spotify tai Apple Podcast. Jatkuvuuden suunnitteleminen on myös hyväksi. Kannattaa miettiä selkeä konsepti ja jatkuvuus, ettei podcast jää yksittäiseksi vedoksi, vaan koostuisi jaksoista. Podcastien teko vaatii paljon aikaa ja vaivaa. Jo raakilevaiheessa podcastia kannattaa testata tutulla porukalla ja tehdä tarvittavia muutoksia kommenttien pohjalta.
Usein podcastit tarvitsevat hieman markkinointia, että ne löydetään paremmin ja aiheesta kiinnostuneet ihmiset saadaan podcastien pariin. Markkinointia suunniteltaessa kohderyhmäymmärrys on tärkeää, mistä ja milloin tavoitat parhaiten kohderyhmäsi. Joissain tapauksissa podcastien sisältö halutaan tiivistää myös kirjoitettuun muotoon niitä henkilöitä varten, jotka eivät ole tottuneita podcastien kuuntelijoita. Samalla tästä voi saada verkkosivuille hyvää sisältöä, jonka kautta henkilöitä voidaan ohjata myös kuuntelemaan podcastia. Nykyään esimerkiksi somepostausten elinikä on hyvin lyhyt. Podcastit ovat sen sijaan laadukasta ja pitkäikäistä sisältöä.
Miten mittaat podcastia?
Podcastit eivät ole taktinen väline, jolla haetaan suoraa kauppaa, vaan podcastit voi sijoittaa myyntifunnelin keskiosaan tai sen alapuolelle. Podcasteilla ei tavoiteta suuria massoja, vaikkakin tärkein mittari lienee tavoittavuus. Sanoisin, että sata on jo hyvä määrä, tuhansiin saa olla jo todella tyytyväinen. Järkevää on seurata myös seuraajien määrää, engagementia ja arvioiden määrää ja laatua.
Mihin tarkoitukseen podcast sopii?
Henkilöbrändäys, brändimarkkinointi, yritysvastuuviestintä, työnantajamielikuva, mutta eri toten podcastit ovat loistava tapa asiantuntijaviestintään.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.