Referenssicase: Ähtäri Zoo
Oddy Digitalin ja Ähtäri Zoon yhteistyö on kasvattanut eläinpuiston näkyvyyttä tärkeiden kohderyhmien keskuudessa ja kasvattanut kesän kävijämäärää yli 10%.
Kuinka viestiä tehokkaasti ja oivaltavasti matkailukohteesta, jonka toiminta on vahvan kausiluonteista? Oddy Digital on mukana rakentamassa Ähtärin eläinpuiston digitaalista näkyvyyttä monikanavaisesti ja laaja-alaisesti. Tulokset puhuvat puolestaan, ja tyytyväinen asiakas on meille aina tärkeintä.
Ähtäri Zoo
Ähtäri Zoo eli Ähtärin eläinpuisto on yksi kotimaan tunnetuimmista eläinpuistoista. Jo viidenkymmenen vuoden ajan ihmisiä ilahduttaneessa eläinpuistossa vierailee vuosittain noin 150 000 kävijää.
Lajiensuojelutyö ja ympäristökasvatus ovat tärkeitä osia Ähtärin eläinpuiston toimintaa. Ähtärin eläinpuistossa järjestetään useita tapahtumia ympäri vuoden ja yritys tarjoaa myös monipuolisia elämys-, majoitus ja ravintolapalveluita.
Oddy Digital on saanut ilon olla mukana kasvattamassa Ähtärin eläinpuiston digitaalista läsnäoloa ja näkyvyyttä monipuolisen mainonnan ja materiaalituotannon avulla.
Kokonaisvaltaista ja lähestyttävää markkinointia
Asiakkaan toive oli saada toimivia, visuaalisesti eheitä ja brändille uskollisia materiaaleja digitaalisen mainonnan kampanjoihin. Kokonaisvaltainen markkinoinnin paketti on rakentunut hakusanamainonnan, bannerimainonnan ja sosiaalisen median mainonnan ympärille.
Mainonnan tavoitteena on houkutella kävijöitä Ähtärin eläinpuistoon lähestyttävilla ja kiinnostavilla mainonnalla, joiden keskiössä ovat tietenkin eläinkuvat ja brändille uskollinen tone-of-voice. Kampanjoiden kohderyhminä ovat olleet lapsiperheet ja kausimatkailijat.
Datalähtöinen ajattelutapa on auttanut meitä optimoimaan mainoskampanjoita tuottamaan haluttuja konversioita kustannustehokkaasti. Mainonnasta saatujen tulosten avulla olemme myös oppineet, millaiset mainokset resonoivat kohdeyleisössä ja näin pystyneet kehittäneet materiaaleja oikeaan suuntaan.
Matkailumarkkinoinnissa ajoitus on aina tärkeää, ja Ähtäri Zoon kampanjat on rakennettu lomailijoiden vuosikelloa vahvasti seuraten. Mainonta on onnistunut hyvin, sillä Ähtärin eläinpuiston lisääntynyt digitaalinen näkyvyys on huomattu kohderyhmän keskuudessa. Lisäksi eläinpuisto on kasvattanut kesän kävijämäärää yli 10 % verrattuna viime vuoteen.
Brändille uskollisia ja houkuttelevia mainosmateriaaleja
Bannerimainonta sekä sosiaalisen median uutisvirran runsas kuvatulva vaativat mieleenpainuvia mainosmateriaaleja. Markkinoinnin ja sisällöntuotannon ammattilaisten käsissä syntyvät brändille uskolliset ja kohderyhmää puhuttelevat graafiset materiaalit tekstisisältöineen.
Ähtärin eläinpuiston brändivärit taipuvat moneen luovasti käytettynä. Ähtärin eläinpuiston oma vihreä on pääosassa kaikessa mainonnassa, jolloin brändin tunnistettavuus säilyy. Olemme pyrkineet tekemään aineistoista erottuvia, mutta ilmeeltään brändiuskollisia ja tunnistettavia. Tämä lisää muistettavuutta ja luo eheän brändikokemuksen kävijän siirtyessä mainoksesta verkkosivulle.
Olemme myös toteuttaneet reels-videoita ja graafisia mainoskuvia Instagram-mainontaan.
Tutustu tekemäämme: Syysloman kampanjan karusellikuva
Ähtäri Zoon syyslomakampanjaa varten luotu karusellikuva, joka on toteutettu yhtenäisenä kollaasina. Yhtenäisen kollaasin selaaminen sujuu saumattomasti ja houkuttelee tehokkaammin klikkaamaan mainosta ja konvertoitumaan. Asiakas käytti materiaalia myös syyslomakampanjan laskeutumissivulla.
Kuvakaruselli on erittäin toimiva keino somemainontaan, sillä se on vetovoimainen myös orgaanisesti. Kuvakarusellien parissa vietetään enemmän aikaa kuin yksittäisen kuvan sisältävien postausten, ja siksi karuselli saa myös aikaan muistijäljen tehokkaammin.
Yhteistyön tuloksellisuutta ja tyytyväisiä asiakkaita
Asiakas on ollut tyytyväinen Oddy Digitaliin yhteistyökumppanina. Graafiset materiaalit ja mainonnan palvelut ovat vastanneet asiakkaan odotuksia erinomaisesti. Erityisesti graafiset materiaalit saavat kiitosta raikkaasta ilmeestä, joka kuitenkin kunnioittaa tuttua brändiä.
Mikä tärkeintä, mainonnan tulokset puhuvat puolestaan. Oddy Digitalin suunnittelema ja toteuttama mainonta on tavoittanut tehokkaasti kohderyhmän ja kasvattanut myös kävijöiden määrää eläinpuistossa. Lisäksi positiivista palautetta on tullut digitaalisesta näkyvyydestä.
– Kesällä kävijöiden määrä nousi viime vuoteen verrattuna yli 10 %. Lisäksi sosiaalisessa mediassa mainoksiin reagoiminen on ollut ainoastaan positiivista, ja etenkin kesäkampanjan aikana saimme kuulla kiitosta siitä, kuinka hyvin olimme näkyvillä digitaalisesti, sanoo Ähtärin eläinpuiston markkinointipäällikkö Katri Rantala.
Rantala suosittelee lämpimästi Oddy Digitalin digimarkkinoinnin kumppaniksi.
– Meillä koko tiimi on ollut erittäin iloinen Oddyn tuomasta muutoksesta ja energiasta, ja suosittelemme sitä aina, kun tulee puhetta digimarkkinoinnista.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä Oddyn asiantuntijoihin!

Jenna Leino
CEO, Co-Owner
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä ja haluamme auttaa sinua, olipa tarpeesi suuri tai pieni.
Tiedätkö, mitä etsit? Kerro se meille ja otamme sinuun yhteyttä. Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi. Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.