Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Millaista sisältöä kannattaa tuottaa ostopolun eri vaiheissa?

Tunne asiakkaasi ostopolku ja tuota oikeanlaiset sisällöt polun eri vaiheisiin!

Ostopolku: Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Digitaalisen markkinoinnin sisältöjä suunnitellessa on tärkeää miettiä sisältöjen tarkoitusta: miksi sisältöä tuotetaan? Mikä on sisältöjen tarkoitus?

Millainen sisältö tuo tuloksia?

Markkinoinnissa tavoitteet ovat aina selvät. Sisältöjä ei tuoteta huvin vuoksi, vaan lähtökohtaisesti niiden tavoite on saada verkkosivun kävijästä yrityksen asiakas. Mutta millaista sisältöä pitäisi tuottaa tämän tavoitteen saavuttamiseksi?

Sisältöjä suunnitellessa hyvä apukeino on tuntea asiakkaan ostopolku. Ostopolku sisältää eri vaiheita, jolloin asiakkaalla on erilaisia tarpeita ja näin ollen sisällöt on tärkeää suunnitella palvelemaan polun eri vaiheissa olevaa asiakasta. Tässä blogipostauksessa kerromme, millaiset sisällöt ostopolun eri vaiheilla toimivat eli millaista sisältöä yrityksesi kannattaisi tuottaa polulla saadaksesi sivun kävijästä asiakas.

Ostopolku ja ostofunneli: sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Bränditietoisuuden luonti – kerro kuka olet ja herätä kiinnostus

Ostopolun ensimmäisessä vaiheessa sisältöjen tavoitteena on esitellä itsesi kohderyhmällesi ja tehdä heidät tietoisiksi brändistäsi ja tarjonnastasi. Koska potentiaalinen asiakkaasi kohtaa brändisi kenties ensimmäistä kertaa, auta häntä ymmärtämään, kuka olet, mitä teet ja miten voit auttaa häntä. Sisältöjen tavoitteena on myös luoda mielleyhtymä brändisi sekä potentiaalisen asiakkaasi tarvitseman tuotteen, palvelun tai ratkaisun välillä.

Sisällöt:

  • blogipostaukset
  • videot
  • sosiaalisen median postaukset
  • infograafit
  • TV- ja radiomainokset
  • display- ja somemainonta

Harkintavaihe – muistuta ja tarkenna

Ostopolun toisessa vaiheessa eli harkintavaiheessa sisältöjen tavoitteena on tarjota syvällisempää tietoa tarjoamastasi harkintavaiheessa oleville prospekteille. Harkintavaiheessa olevat prospektit ovat tiedonnälkäisiä ja vertailevat eri vaihtoehtoja. Varmista siis, että olet varmasti mukana kilpailussa pitämällä huolta, että verkkosivusi ovat ajantasalla, olet löydettävissä hakukoneista ja teet uudelleenmarkkinointia pitääksesi brändisi päällimmäisenä mielessä vertailua tehdessä.

Sisällöt:

  • ladattavat oppaat
  • uutiskirje
  • webinaarit
  • retargetoiva mainonta
  • search ads
  • asiakascaset
  • blogipostaukset
  • tuote- ja palvelusivut
  • esitteet
  • hinnasto
  • rahoitusvaihtoehdot

Päätöksentekovaihe – tue ostopäätöstä

Ostopolun kolmannessa vaiheessa eli päätöksentekovaiheessa sisältöjen tavoitteena on vakuuttaa potentiaalinen asiakkaasi kertomalla miksi yrityksesi tuote tai palvelu on oikea valinta hänelle. Varmista myös, että olet löydettävissä, kun hän on valmis ostamaan.

Tarjoa ilmaista kokeilua tai suunnitteluaikaa ja näytä konkreettisesti, mitä voit tarjota potentiaaliselle asiakkaallesi. Kerro selkeästi, mitä asiakas saa ja mitä se maksaa. Tee ostamisesta helppoa selkeällä ja yksinkertaisella check-out-polulla. Laita yhteydenottolomake tai yhteystietosi helposti löydettäväksi verkkosivuillesi.

Sisällöt:

  • tarkasti kohdennettu mainonta
  • ilmainen kokeilu, maksuton suunnitteluaika
  • 3D-mallit
  • laskeutumissivu
  • yhteydenottolomake
  • tarjous, kupongit
  • asiakaskokemukset
  • verkkokauppa
  • hinnasto
  • rahoitusvaihtoehdot
  • virtuaalinen ajanvaraus
  • yhteystiedot

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Heta Laajalahti Oddy Digital

Heta Laajalahti

Digital Marketing Specialist

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
Saavutettavuus graafisessa suunnittelussa koristekuva

Saavutettavuuden huomioiminen graafisessa suunnittelussa

Saavutettavuus graafisessa suunnittelussa ei ainoastaan paranna käyttäjäkokemusta, vaan edistää myös yhdenvertaisuutta ja laajentaa käyttäjäkuntaa.
Väripsykologia koristekuva

Väripsykologian voima graafisessa suunnittelussa

Väripsykologia on keskeinen tekijä markkinoinnissa, sillä värit luovat erilaisia merkityksiä ja luovat tunteita. Lue blogistamme miten värien avulla voi jäädä katsojan mieleen.
Responsiivinen suunnittelu koristekuva

Responsiivinen suunnittelu

Responsiivinen suunnittelu takaa miellyttävän käyttökokemuksen kaikilla laitteilla, sekä vahvistaa brändin yhtenäistä ilmettä.
Pk-yritysten brändimarkkinointi

Miksi pk-yrityksen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?

Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.