Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Millaista sisältöä kannattaa tuottaa ostopolun eri vaiheissa?

Tunne asiakkaasi ostopolku ja tuota oikeanlaiset sisällöt polun eri vaiheisiin!

Ostopolku: Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Digitaalisen markkinoinnin sisältöjä suunnitellessa on tärkeää miettiä sisältöjen tarkoitusta: miksi sisältöä tuotetaan? Mikä on sisältöjen tarkoitus?

Millainen sisältö tuo tuloksia?

Markkinoinnissa tavoitteet ovat aina selvät. Sisältöjä ei tuoteta huvin vuoksi, vaan lähtökohtaisesti niiden tavoite on saada verkkosivun kävijästä yrityksen asiakas. Mutta millaista sisältöä pitäisi tuottaa tämän tavoitteen saavuttamiseksi?

Sisältöjä suunnitellessa hyvä apukeino on tuntea asiakkaan ostopolku. Ostopolku sisältää eri vaiheita, jolloin asiakkaalla on erilaisia tarpeita ja näin ollen sisällöt on tärkeää suunnitella palvelemaan polun eri vaiheissa olevaa asiakasta. Tässä blogipostauksessa kerromme, millaiset sisällöt ostopolun eri vaiheilla toimivat eli millaista sisältöä yrityksesi kannattaisi tuottaa polulla saadaksesi sivun kävijästä asiakas.

Ostopolku ja ostofunneli: sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Bränditietoisuuden luonti – kerro kuka olet ja herätä kiinnostus

Ostopolun ensimmäisessä vaiheessa sisältöjen tavoitteena on esitellä itsesi kohderyhmällesi ja tehdä heidät tietoisiksi brändistäsi ja tarjonnastasi. Koska potentiaalinen asiakkaasi kohtaa brändisi kenties ensimmäistä kertaa, auta häntä ymmärtämään, kuka olet, mitä teet ja miten voit auttaa häntä. Sisältöjen tavoitteena on myös luoda mielleyhtymä brändisi sekä potentiaalisen asiakkaasi tarvitseman tuotteen, palvelun tai ratkaisun välillä.

Sisällöt:

  • blogipostaukset
  • videot
  • sosiaalisen median postaukset
  • infograafit
  • TV- ja radiomainokset
  • display- ja somemainonta

Harkintavaihe – muistuta ja tarkenna

Ostopolun toisessa vaiheessa eli harkintavaiheessa sisältöjen tavoitteena on tarjota syvällisempää tietoa tarjoamastasi harkintavaiheessa oleville prospekteille. Harkintavaiheessa olevat prospektit ovat tiedonnälkäisiä ja vertailevat eri vaihtoehtoja. Varmista siis, että olet varmasti mukana kilpailussa pitämällä huolta, että verkkosivusi ovat ajantasalla, olet löydettävissä hakukoneista ja teet uudelleenmarkkinointia pitääksesi brändisi päällimmäisenä mielessä vertailua tehdessä.

Sisällöt:

  • ladattavat oppaat
  • uutiskirje
  • webinaarit
  • retargetoiva mainonta
  • search ads
  • asiakascaset
  • blogipostaukset
  • tuote- ja palvelusivut
  • esitteet
  • hinnasto
  • rahoitusvaihtoehdot

Päätöksentekovaihe – tue ostopäätöstä

Ostopolun kolmannessa vaiheessa eli päätöksentekovaiheessa sisältöjen tavoitteena on vakuuttaa potentiaalinen asiakkaasi kertomalla miksi yrityksesi tuote tai palvelu on oikea valinta hänelle. Varmista myös, että olet löydettävissä, kun hän on valmis ostamaan.

Tarjoa ilmaista kokeilua tai suunnitteluaikaa ja näytä konkreettisesti, mitä voit tarjota potentiaaliselle asiakkaallesi. Kerro selkeästi, mitä asiakas saa ja mitä se maksaa. Tee ostamisesta helppoa selkeällä ja yksinkertaisella check-out-polulla. Laita yhteydenottolomake tai yhteystietosi helposti löydettäväksi verkkosivuillesi.

Sisällöt:

  • tarkasti kohdennettu mainonta
  • ilmainen kokeilu, maksuton suunnitteluaika
  • 3D-mallit
  • laskeutumissivu
  • yhteydenottolomake
  • tarjous, kupongit
  • asiakaskokemukset
  • verkkokauppa
  • hinnasto
  • rahoitusvaihtoehdot
  • virtuaalinen ajanvaraus
  • yhteystiedot

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Heta Laajalahti Oddy Digital

Heta Laajalahti

Digital Marketing Specialist

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Somen vuosikello

Miksi somen vuosikellon tekeminen kannattaa?

Suunnitelmallisuus on avain tehokkaaseen sometekemiseen. Tässä postauksessa käsittelemme, miksi somen vuosikello on niin tärkeä ja mitä sillä saavutetaan.
Mikä on Threads?

Mikä on Threads?

Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Mistä Threadissa puhutaan, miten se otetaan käyttöön ja mitä mainostajille on luvassa? Lue blogimme, niin tiedät!
Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille?

Painotuotteet brändin ja digitaalisen mainonnan tukena

Painotuotteilla on edelleen merkittävä rooli brändin vahvistamisessa ja näkyvyyden lisäämisessä digitaalisen markkinoinnin rinnalla.

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.