Spotify-mainonnan kohdentaminen ja mainosmuodot
Tutustu Spotify-mainonnan kohdentamismahdollisuuksiin ja mainosmuotoihin!
Spotify on monipuolinen alusta myös mainostajille. Ilmaisversion mainokset hyödyntävät sekä ääni- että display-mainontaa. Spotify-mainonnan kohdentaminen ja mainosmuodot on koottu tiiviisti tähän blogiin.
Avainsanat:
Spotify-kohdentaminen onnistuu perinteisten demografisten tietojen mukaan, kuten ikä, sukupuoli ja kieli. Tämän lisäksi kohdennukseksi voidaan lisätä laitetyyppi, eli valita mobiililaite tai desktop. Geo-kohdentaminen onnistuu kaupungin tarkkuudella. Ja myöskään ei kannata unohtaa, että mainontaa voidaan kohdentaa myös viikonloppuihin tai tiettyyn kellonaikaan, jos se on perusteltua kohderyhmän tavoittamiseksi.
Spotify-mainonnan kohdentaminen on mahdollista myös musiikkigenren ja erilaisten soittolistojen avulla. Soittolistat ovat tyypillisiä päivittäisiä aktiviteetteja, elämänhetkiä, moodeja tai kausittaisia tapahtumia.
Spotify-mainosmuodot
Spotifyssa voi mainostaa kolmella tavalla: äänellä, bannerilla ja videolla. Spotify tarjoaa käyttäjilleen ilmaisen version, jossa mainontaan voi törmätä. Spotify on rajoittanut mainonnan määrän 2-4 minuuttiin tunnissa, kun vertailuna kaupallisilla radiokanavilla vastaava luku on yli 12 minuuttia. Tämä vaikuttaa luonnollisesti mainonnan tehoavuuteen.
Spotify-mainosmuoto: Ääni+banneri
Spotifyssa mainostettaessa äänimainoksen kanssa yhtä aikaa laitteen, kuten kännykän, näytölle tulee display-mainos, jota klikkaamalla henkilö ohjataan mainostajan määrittämälle sivustolle. Tämä on tyypillisin tapa mainostaa Spotifyssa. Äänimainoksen maksimipituus on 30 sekuntia ja bannerimainoksen suosituskoko on 300x250px.
Spotify-mainosmuoto: Banneri
Spotifyssa on mahdollista mainostaa vain kuvamainoksella eli bannerilla. Display-mainos on tällöäin kooltaan 728x90px. Mainos näkyy vain dektop-näkymässä.
Spotify-mainosmuoto: Video overlay
Videomainonta on tehokasta ja myös tämä mainosformaatti toimii Spotifyssa. Videomainos voi Spotifyssa olla maksimissaan 30 sekuntia.
Musiikkigenren mukaan kohdentaminen Spotifyssa
- Alternative
- Blues
- Children’s
- Christian
- Classical
- Country/Folk
- Dance/House
- Easy Listening
- Electronica
- Funk
- Hip Hop / Rap
- Holiday
- Indie Rock
- Jazz
- Latin
- Metal
- New Age
- Pop
- Punk
- Reggae
- R&B
- Rock
- Soundtrack
- Spoken Audio
- Traditional
Playlistien eli soittolistojen mukaan kohdentaminen Spotifyssa
- Chill
- Commute
- Dinner
- Focus/Study
- Girls Night Out
- Holidays
- Kids
- Party
- Road Trip
- Romance
- Sleep
- Summer
- Travel
- Workout
- Yoga
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.