Tietoisku HTML5-banneriaineistoista
Tietoisku HTML5-banneriaineistoista
HTML5-bannerit (Hypertext Markup Language) tarjoaa mainostajalle mahdollisuuden tehdä näyttäviä, toiminnallisia mainosmuotoja desktopiin, mobiiliin ja tablettiin. Toiminnallisilla mainoksilla on huomattavasti positiivisempi brändimielikuva verrattuna staattisiin bannereihin ja niihin reagoidaan klikkaamalla myös herkemmin kuin perinteisiin still-bannereihin. HTML5-bannereiden avulla saat täydet tehot irti ostetusta mainospaikasta.
Avainsanat:
Animoidut bannerit ovat vetovoimaisia
Banneriaineistot voidaan toimittaa kuva- (png, gif ja jpg) tai HTML5 -muodossa. Suosittelemme vahvasti animoitujen ja toiminnallisten aineistojen tekemistä HTML5 -muotoon.
Periaatteessa animaatiota sisältävien bannereiden tekeminen on helppoa. Varsinainen haaste voi tulla kuitenkin vastaan, kun banneri on valmis ja se julkaistaan, miten banneri saadaan toimimaan erilaisten mainosjärjestelmien kanssa. Oikein tehdyt HTML5-bannerit saadaan toimimaan hyvin erilaisten mainosjärjestelmien kanssa.
HTML5-aineiston ensilatauksen maksimikoko tuplasti suurempi verrattuna perinteisen kuva-aineiston maksimikokoon. Esimerkiksi boksi 300×250 px jpg/png-kuvatiedoston maksimikoko on 40 kt, kun taas vastaavan HTML5- aineiston ensilatauksen maksimikoko on yleensä 80-100 kt. Tämä mahdollistaa toiminnallisuuksien helpomman upottamisen banneripintaan ilman, että bannerista tulee liian raskas.
Miksi toiminnalliset HTML5-bannerit?
- Huomattavasti positiivisempi brändimielikuva
- Toiminnallisia bannereita klikataan herkemmin
- Täydet tehot irti ostetusta mainospaikasta
- HTML5-aineiston ensilataus voi olla painoltaan jopa tuplasti suurempi verrattuna kuva-aineistoon
- Erotu kilpailijoistasi, harva ymmärtää hyötyjä tai osaa tuottaa HTML5-aineistoja
- Oikein tehdyt HTML5-bannerit saadaan toimimaan hyvin erilaisten mainosjärjestelmien kanssa
HTML5 esimerkkitoteutuksia – Klikkaa ja katso!
HTML5 aineisto-ohjeet
HTML5-bannerit ovat käytännössä sivuun linkitettyjä omia HTML-sivuja. Ne eivät saisi hidastaa eikä häiritä isäntäsivun toimintaa. Aineisto-ohjeissa kerrotaan, millaisia JavaScript kirjastoja saa käyttää tai mitä funktioita ei pitäisi käyttää. Miten linkit tehdään ja kaikkea vastaavaa teknistä. Aineisto-ohjeet kattavat periaatteet, joita bannereiden on noudatettava. Selkeitä käytännön ohjeita HTML5-bannereiden tekoon ei ole juurikaan tarjolla. HTML5 aineistoja ei kovinkaan moni osaa vielä tehdä, minkä vuoksi hyvin usein mainostajat joutuvat kääntymään taitavan graafikon puoleen.
IAB on laatinut yleiset HTML5-ohjeet.
Lataa tästä HTML5 -aineisto-ohje Google AdManageriin.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.