Uudet äänimainospalvelut – Soundcloud

Äänimainonnan uusimmat tuulet

igitaaliset audiopalvelut tarjoavat myös mainostajille uusia tapoja tavoittaa sitoutunutta ja kasvavaa yleisöä tarkan kohdentamisen ja mitattavien tulosten avulla.

Uudet äänimainospalvelut Soundcloud

Kun puhutaan äänimainoksista, monelle tulee ensimmäisenä mieleen radiomainokset. Joku on saattanut jo kokeilla myös Spotify-mainontaa. Digitalisaation myötä perinteisen radion rinnalle on tullut monia muitakin medioita ja niiden kuuntelu on koko ajan suositumpaa. Digitaaliset audiopalvelut tarjoavat myös mainostajille uusia tapoja tavoittaa sitoutunutta ja kasvavaa yleisöä tarkan kohdentamisen ja mitattavien tulosten avulla.

Soundcloud yleisesti

SoundCloud on musiikin striimaus- ja jakoalusta, jonne musiikin tekijät voivat jakaa musiikkiaan tai äänitiedostoja muiden kuunneltavaksi. Siellä myös musiikin tekijät ja artistit kohtaavat ja muodostavat yhteisön, jossa fanit voivat olla suoraan yhteydessä lempiartisteihinsa. Alusta on siis mainio yhdistelmä sosiaalista mediaa ja musiikintoistopalvelua.

Se mikä on uutta ja tuoretta musiikin saralla, löytyy yleensä ensimmäisenä SoundCloudista. Valikoimissa on yli 200 miljoonaa musiikkikappaletta, mikä on noin 4 kertaa enemmän kuin Spotifylla. SoundCloud onkin maailman suurin avoin äänialusta. 
Nyt myös suomalaiset mainostajat voivat tavoittaa SoundCloudin kautta musiikkifanit ja saada brändinsä äänen kuuluviin erityisesti nuorten edelläkävijöiden keskuudessa.

SoundCloudin käyttäjäprofiili Pohjoismaissa

  • -45 % käyttäjistä on 16-25 -vuotiaita
  • 75 % edustaa ryhmää ”sukupolvi Z + milleniaalit”
  • keskimääräinen käyttäjä on 26-vuotias mies
  • Soundcloudia käytetään keskimäärin 62 minuuttia kerrallaan

Mainostaminen Soundcloudissa

Mainostaminen Soundcloudissa on mahdollista. Mainontaa Soundcloudissa voidaan kohdentaa.

Soundcloudin kohdennusvaihtoehdot ovat:

  • sijainti
  • kieli
  • sää
  • kiinnostus
  • musiikkityyli
  • väestötiedot
  • käyttäytyminen

Muut äänimainospaikat

SoundCloudin ohella mainostajalle on tarjolla muitakin audiomedioita. Esimerkkejä:

  • Spotify: maailman suurin musiikin suoratoistopalvelu.
  • Podplay: Bauer Median podcast-alusta, joka tarjoaa podcast-sisällöt kirjautuneille käyttäjille ilmaiseksi.
  • Radioplay: kaikki Bauerin radiokanavat digitaalisina. Radion lisäksi kuuntelija voi nauttia Bauer Median podcast-sarjoista RadioPlaylla.
  • Deezer: Deezer on laadukas musiikin suoratoistopalvelu, joka suositteleesisältöjä käyttäjän preferenssien mukaan.
  • Wondery: Amazon Musicin omistama amerikkalainen podcast-verkosto, josta voi kuunnella kansainvälisiä laatupodcastejä
  • Audioboom: kansainvälinen laadukas podcast-verkosto

Miksi äänimainontaa?

  • Ihmisellä on muitakin aisteja, kuin näköaisti ja brändin kannattaa ottaa kaikki aistit haltuun
  • Kuuloaisti on hajuaistin jälkeen voimakkaimmin tunteisiin vaikuttava aistimme
  • Mainontaa suunnitellaan monesti pelkästään näköaistille
  • Ihmiset eivät pysty koko aikaa tuijottamaan puhelimen ruutua, vaikka sitä paljon tekevätkin
  • Audiosisältöjen kulutus kasvaa, koska niistä voi nauttia ”kädet vapaina”
  • Audiota kuunnellaan samalla, kun kokataan, siivotaan, syödään, juhlitaan, ajetaan autolla, pelataan videopelejä, opiskellaan, tehdään töitä, ulkoillaan, treenataan jne.
  • Mainostaja on mukana kuluttajan koko mediapäivässä huomioidessaan audiomainonnan ja kuuloaistin näköaistin lisäksi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä, niin suunnitellaan ja toteutetaan juuri teille paras äänimainoskampanja. Autamme myös äänispottituotannossa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!
Ulkoistettu markkinointipäällikkö rekrytoinnin vaihtoehtona

Ulkoistettu markkinointipäällikkö rekrytoinnin vaihtoehtona

Ulkoistettu markkinointipäällikkö on toimiva vaihtoehto markkinoinnin toteuttamiseen. Lue ulkoistamisen hyödyistä ja kenelle se sopii!
Chatbot on digitaalinen avustaja

Chatbot on markkinoinnin digitaalinen avustaja

Chatbotit ovat digitaalisia avustajia, jotka tarjoavat verkkosivustojen kävijöille välitöntä vuorovaikutusta ja toimivat porttina digitaalisten palvelujen pariin.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.