Verkkosivu-uudistuksen vaiheet

Tutustu verkkosivu-uudistuksen vaiheisiin

Verkkosivu-uudistuksen vaiheet ja vaiheiden vaikutus toisiinsa on hyvä ymmärtää ennen kuin lähtee toteuttamaan verkkosivu-uudistusta. Tärkeää on muistaa suunnittelun tärkeys.

Verkkosivu-uudistuksen vaiheet

Verkkosivu-uudistuksen vaiheet

Tyypillisesti verkkosivuprojekti etenee vaiheittain näin:

  1. Suunnitelma ja toiveet. On tärkeää kirjata ylös yleisiä, vapaamuotoisia toiveita verkkosivuihin liittyen. On hyvä myös kerätä linkkejä mieluisille verkkosivuille.
  2. Visuaalinen ilme ja leiskan luominen. Kun suunnitelmat ja toiveet on tiedossa, siirrytään miettimään visuaalista ilmettä ja sitä miltä verkkosivu tulee oikeasti näyttämään. Suunnitellaan muutama sivu valmiiksi, ja hiotaan ne niin mieluisiksi, että koodityö pääsee sujuvasti alkamaan. Muutosten tekeminen leiskausvaiheessa on aina yksinkertaisempaa kuin koodatessa.
  3. Koodityö. Kun on hyvä ja mieluisa suunnitelma siitä, miltä verkkosivu näyttää, koodarin työ on helppoa. Kun kaikki toiveet on huomioitu jo suunnitteluvaiheessa, niin koodari voi tehdä suoraviivaisesti teknisen toteutuksen. Usein koodityö tehdään testiympäristössä, ja sivusto laitetaan liveksi eli kaikille näkyväksi vasta, kun kaikki on viimeistelty valmiiksi.
  4. Viimeistelyvaihe. Viimeistelyvaiheessa fiilataan rivivälit ja muut asettelut kuntoon. Myös responsiivisuus, eli skaalautuminen eri laitteille laitetaan tässä vaiheessa viimeistään kuntoon.
  5. Verkkosivun seuranta kuntoon. Ainakin ilmainen Google Analytics on hyvä lisätä verkkosivuille. Lisäksi voi miettiä lisättävän ilmaisen Hotjar-työkalun, jonka avulla näkee tarkemmin verkkosivun käyttöä mm. heatmappauksen kautta. Mikäli verkkosivu on tehty WordPressilla, suosituksena on lisätä verkkosivuille Yoast-sisällöntuotantoa ja hakukoneoptimointia ohjaava työkalu.
  6. Käyttökoulutus. On tärkeää osata itse tehdä pieniä muutoksia verkkosivuille ja tietenkin lisätä sisältöä. Koulutamme perusasiat WordPressin käytöstä. Koulutuksen ajan kannattaa nauhoittaa näyttöä, niin tallenteeseen voi palata näppärästi myöhemmin, koska kaikki harvoin jää mieleen ensi kerralla.
  7. Sisällönsyöttö. Jos verkkosivu on kovin laaja, tämä on yllättävän työläs vaihe, kun kaikki kuvat ja tekstit syötetään uudelle verkkosivulle. Usein sisällönsyöttö on asiakkaan työtä, joten tähän on hyvä varata aikaa. Hakukoneoptimointi kannattaa muistaa ottaa huomioon sisältöä ja kuvia syötettäessä.
  8. Sivuston livetys. Tadaa! Saitti on valmis ja se laitetaan näkyväksi kaikille. Tärkeää on muistaa, että verkkosivun käytettävyyteen ja nopeuteen vaikuttaa paljon myös sen palvelin eli paikka, missä verkkosivu asuu. Tarjoamme palvelintilaa asiakkaillemme. Suosittelemme aina ottamaan WordPress-ystävällisen palvelintarjoajan.
  9. Uusien kävijöiden houkuttelu verkkosivuille mainonnan avulla. Nyt kun uusi verkkosivu on valmis, halutaan sinne ohjata roppakaupalla uusia potentiaalisia asiakkaita. Yleensä ensimmäinen mainonnan askel on Google hakusanamainonta, jota tehostetaan usein Googlen bannerimainonnalla ja some-mainonnalla.
  10. Analytiikan seuranta. Verkkosivun toimivuutta ja kävijämääriä kannattaa seurata ainakin kuukausittain rutiininomaisesti ja tehdä tarvittavia toimenpiteitä ja muutoksia joko mainontaan tai itse verkkosivuun. Google Analyticsiin voi ajastaa automaattiraportteja kuunvaihteeseen, jolloin sähköpostiin kilahtava kooste muistuttaa asiaan perehtymisestä, eikä se unohdu niin herkästi kiireen keskellä.
  11. Verkkosivun jatkokehitys. Verkkosivu ei ole koskaan valmis, vaan sitä tulee aina jatkokehittää. Asiakkaiden tarpeet ja yrityksen tilanteet muuttuvat, verkkosivun on muututtava ja kehityttävä samaa vauhtia. Ajatuksia ja ideoita verkkosivujen kehittämiseen kannattaa kerätä itselle ja tehdä niitä joko kuukausittain tai sopivassa hetkessä isomma

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!
Ulkoistettu markkinointipäällikkö rekrytoinnin vaihtoehtona

Ulkoistettu markkinointipäällikkö rekrytoinnin vaihtoehtona

Ulkoistettu markkinointipäällikkö on toimiva vaihtoehto markkinoinnin toteuttamiseen. Lue ulkoistamisen hyödyistä ja kenelle se sopii!
Chatbot on digitaalinen avustaja

Chatbot on markkinoinnin digitaalinen avustaja

Chatbotit ovat digitaalisia avustajia, jotka tarjoavat verkkosivustojen kävijöille välitöntä vuorovaikutusta ja toimivat porttina digitaalisten palvelujen pariin.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.