Näin yhteistyö käynnistyy ja kehittyy step-by-step kohti hyviä tuloksia

Step-By-Step kohti hyviä tuloksia

Digitalisaatio on täällä. Se on tullut jäädäkseen ja se koskettaa meitä ihan jokaista. Se ei ole kaikille itsestäänselvyys ja osa yrityksistä näkee sen jopa pelottavana asiana ehkä osittain osaamattomuuden ja osittain tietämättömyyden takia. Digitalisaatio on kuitenkin kuin pikajuna, se menee eteenpäin ja se poimii jatkuvasti uusia ulottuvuuksia mukaansa matkan varrelta. Tästä kyydistä ei kannata jäädä pois vaan hypätä rohkeasti kyytiin jo heti alkumatkasta. Jos sinä et hyppää, kilpailijasi varmasti hyppää tai on jo kyydissä.

Oddy yhteistyö

Digitalisaatioon ja sen kaikkiin mahdollisuuksiin kannattaa suhtautua rohkean uteliaasti ja nähdä digitalisaatio huikeana mahdollisuutena muovata ja kehittää yrityksen toimintaa. Digitaalinen markkinointi on nykyisin vahvasti läsnä ja yhtenä osana modernin yrityksen markkinointitoimenpiteitä. Tyypillisesti digitaaliseen markkinointiin kuuluu verkkosivusto, hakusanamainonta, display-mainonta, hakukoneoptimointi ja sähköpostimarkkinointi. Parhaimmillaan nämä eivät ole yksittäisiä alueita vaan ne muodostavat markkinointimixin, perustuen yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja räätälöityihin kohderyhmäviesteihin.

Hyppää rohkeasti digitaalisen markkinoinnin kelkkaan, tehdään matkaa yhdessä sovitulla tahdilla, me ohjaamme tekemistä oikeaan suuntaan. Alla kuvattuna kuinka yhteistyö yleensä alkaa ja kehittyy step-by-step.

Hakusanamainonnan aloittaminen step-by-step

STEP 1. Hakusanamainonnan aloittaminen

Hyvin usein yhteistyö meidän ja asiakasyrityksemme kanssa lähtee liikenteeseen hakusanamainonnalla (SEM). Tämän avulla halutaan ohjata verkkosivuille henkilöt, jotka jo aktiivisesti etsivät mainostettavia tuotteita tai palveluita. Aloitusbudjetit ovat yleensä hyvin maltilliset.

STEP 2. Tulosten analysointi

Kun hakusanamainontaa on tehty pari kuukautta, käydään saavutettuja mainonnan tuloksia yhdessä läpi Google Analyticsin avulla. Otetaan opiksi onnistumisista ja tehdään johtopäätöksiä. Myös budjettitasoja yleensä nostetaan, kun saadaan tuotettua konkreettisia tuloksia sijoitetuille euroille.

STEP 3. Remarketing-mainonnan aloittaminen

Hyvin usein huomaamme, että henkilöt, jotka käyvät sivustolla usein tekevät haluttuja toimenpiteitä, kuten ostavat tuotteita. Tämän tiedon johdosta ns. palaavan kävijäliikenteen määrää halutaan kasvattaa. Remarketing-mainonnalla (retargeting, retarget-mainonta, reta…) pyritään ohjaamaan jo kerran sivuilla vierailleet henkilöt takaisin verkkosivuille suorittamaan haluttu toimenpide loppuun. Remarketing-mainonta aloitetaan tyypillisesti Google Display verkostossa ja/tai Facebookissa. Nämä ovat kustannustehokkaimmat ja klikkihinnoitteiset kanavat.

STEP 4. Tulosten analysointi

Kun hakusanamainontaa ja remarketing-mainontaa on tehty pari kuukautta, käydään saavutettuja mainonnan tuloksia taas yhdessä läpi Google Analyticsin avulla. Otetaan opiksi onnistumisista ja tehdään johtopäätöksiä. Usein retargetoinnissa käytettyjä bannerimainoksia päivitetään 2-3 kuukauden välein. Usein myös verkkosivulla on tarvetta tehdä pieniä muutoksia joko teknisessä toteutuksessa tai sisällön suhteen. Näitä kehitysajatuksia herää usein analytiikkatsekkien yhteydessä.

STEP 5. Uusasiakashankinta

Nyt perustekeminen on kunnossa: SEM rullaa, retargetointi palauttaa kävijöitä sivuille ja verkkosivu toimii hyvin. Seuraavaksi alkaa uusien kävijöiden houkuttelu verkkosivuille. Tyypillisiä kanavia tähän ovat Google Display verkosto, Facebook ja ohjelmallinen ostaminen kohdennettuna juuri oikealle potentiaaliselle kohderyhmälle.

STEP 6. Tulosten analysointi

Ja jälleen tuloksia analysoidaan ja tekemistä muovataan saatujen oppien perusteella.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Mikä on Threads?

Mikä on Threads?

Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Mistä Threadissa puhutaan, miten se otetaan käyttöön ja mitä mainostajille on luvassa? Lue blogimme, niin tiedät!
Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille?

Painotuotteet brändin ja digitaalisen mainonnan tukena

Painotuotteilla on edelleen merkittävä rooli brändin vahvistamisessa ja näkyvyyden lisäämisessä digitaalisen markkinoinnin rinnalla.

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.