Tuoreita tulokulmia erikoisella vivahteella

Retargetointi eli uudelleenkohdentaminen

Palauta asiakas takaisin ostopolulle

Retargetointi tarkoittaa uudelleenkohdistusta eli muistuttavien mainosten näyttämistä niille, jotka ovat jo käyneet sivustollasi. Retargetoinnin tarkoituksena on palauttaa sivustollasi käynyt vierailija takaisin sivustollesi.

Retargetointi (toisinaan myös retargeting ja remarketing) tarkoittaa sananmukaisesti uudelleenkohdistusta eli muistuttavien mainosten näyttämistä niille, jotka ovat jo käyneet sivustollasi. Retargetoinnin tarkoituksena on palauttaa sivustollasi käynyt vierailija takaisin sivustollesi, jos toivottua tulosta, kuten tarjouspyynnön jättöä tai ostoksen tekoa, ei saavutettu. Verkkosivuilla vierailijoista keskimäärin vain noin 2 % tekee mainostajan toivoman toimenpiteen, eli tekee ostoksen tai esimerkiksi tilaa uutiskirjeen. Parhaimmillaankin tämä konversioaste (tehdyt ostokset / sivustolle tulijat) on alle viiden prosentin luokkaa. Retargeting-mainonnan kannattaa olla jatkuvaa, ei niinkään kampanjamuotoista tekemistä.

Retargetointi on kustannustehokasta display-mainontaa, koska asiakas on jo tunnistettu potentiaaliseksi asiakkuudeksi hukkakontaktit jäävät vähäisiksi. Kun ihminen on kiinnostunut yrityksestäsi tai tuotteestasi, ja saat hänet käymään verkkosivustollasi, myyntimahdollisuus kyseiselle kävijälle on suuri. Useiden tutkimuksien mukaan verkkokaupan käyttäjä tarvitsee useamman vierailukerran sivustolla ennen ostopäätöksen tekoa. Tavallisimpia retargetoinnin kohdistusmenetelmiä ovat dynaamiset tuotemainokset ostoskorin hylänneelle kuluttajalle, brändistä muistuttavat mainokset sekä vanhojen asiakkaiden aktivointiin tähtäävät mainokset.

10 syytä – Miksi retargetointi?

  1. Kävijän sivustolle palauttaminen ja ostopolulla ohjaaminen. Jopa 98 % verkkosivuston kävijöistä lähtee konvertoimatta eli tekemättä haluttua toimenpidettä.
  2. Ostopäätös vaatii usein harkintaa. 70% hylkää ostoskorin ennen ostosta. Noin puolet vierailee 2-4 kertaa verkkopalvelussa ennen kuin tekee ostoksen. Mitä suurempi kertaostos, sitä useamman vierailukerran ostoksen teko yleensä vaatii.
  3. Hukkakontakteja tulee vähän. On kustannustehokkaampaa houkutella jo kerran palveluun tutustunut kävijä tilaamaan, verrattuna täysin uuteen vierailijaan.
  4. Kustannustehokkuus. Usein pienen budjetin tekemistä kohderyhmän rajallisen koon vuoksi. Osassa kanavista klikkipohjainen hinnoittelu.
  5. Kohdennetut viestit käyttäytymisen mukaan. Hyvä väylä puhutella prospekteja tarkasti kohdennetuilla viesteillä sen mukaan, mitä henkilö on tehnyt verkkopalvelussa.
  6. Lisämyynnin kanava. Lähestytään jo ostanutta viestillä ”Kun ostit tätä, osta myös tätä..”
  7. Erittäin tärkeä osa markkinointia. Retargetointi tehostaa muuta markkinointia ja tukee muita markkinointitoimenpiteitä.
  8. Retargetoinnin aloittaminen on helppoa. Teknisesti retargetointi on helppo aloittaa ja sitä voi kehittää koko ajan tarkemmaksi ja eri segmentit huomioivaksi.
  9. Luotettava mediaympäristö. Mainonnan näkyminen luotettavissa ja Suomen tunnetuimmissa verkkomedioissa herättää luottamusta ja luo positiivista mielikuvaa yrityksestäsi.
  10. Älä jaa kilpailijoidesi jalkoihin! Myös kilpailijasi tekevät retargetointia.

Retargetoinnin hinnoittelu

Retargetoinnin hinnoittelu vaihtelee kanavan mukaan. Esimerkiksi Google Display Network ja Facebook sekä Instagram ovat klikkipohjaisesti hinnoiteltuja. Ohjelmallisesti pääsemme ostamaan mediatalojen mainosnäyttöjä, tällöin hinnoittelu on näyttöpohjaista.

Retargetointia kannattaa tehdä jatkuvana mainontana kaikissa kanavissa. Kuukausittaisen mediabudjetin määrään vaikuttaa verkkosivujen kävijämäärä ja valittujen mainoskanavien määrä. Jos sivuston kävijämäärä on vähäinen ja mainontaa näytetään vain Facebookissa ja Google Display Networkissa, kuukausittainen mediabudjetti on arviolta 200-300 €. Isomman kävijämäärän sivustot voivat itse määrittää haluamansa kuukausittaisen maksimieuromäärän esimerkiksi 1000-2000 € / kk. 

Näin retargetointi toimii käytännössä

Yksinkertaistettuna retargetointi toimii näin. Henkilö tulee verkkosivuillesi. Kun hän poistuu sivuiltasi, hänet lisätään retargetointiyleisöön. Myöhemmin häntä voidaan lähestyä bannerimainoksilla, kun hän vaikkapa lukee uutisia mtv.fi-palvelussa tai selaa omaa Facebookiaan. Kun muistuttava mainoksesi herättää hänen mielenkiinnon, hän klikkaa mainosta ja päätyy takaisin sivustollesi ja voit taas vaikuttaa häneen verkkopalvelussasi.

Retargetointiyleisöjä voi olla yksi tai useita. Jos yleisöjä muodostetaan vain yksi, ryhmä on yleensä kaikki verkkosivuilla vierailleet.  Erilaisia retargetointiryhmiä voidaan muodostaa hyvinkin erilaisin perustein. Tyypillistä on esimerkiksi erottaa omaksi ryhmäkseen kävijät, jotka ovat lisänneet ostoskoriin tuotteen, mutta ostotapahtuma on jäänyt kesken tai kävijät, jotka eivät ole jättäneet yhteydenottopyyntöä, jos se on pääasiallinen verkkosivun tavoite.

Retargetointia voi tehdä kaikissa kanavissa.

  • Ohjelmallisen ostamisen kautta pääsemme lähes kaikkiin Suomen suurimpiin verkkomedioihin
  • Google Display verkosto kattaa yli 2 miljoonaa sivustoa ja tavoittaa 90 % internetin käyttäjistä
  • Facebook ja Instagram tavoittavat yli 3 miljoonaa suomalaista
  • LinkedInin kautta tavoitetaan etenkin B2B-henkilöt

Mitä retargetointi vaatii teknisesti?

Retargetoinnin tekninen toteutus on helppoa. Me, sinä tai verkkosivusi ylläpitäjä lisää pikselin eli lyhyen koodin pätkän verkkosivustollesi joko sivuston lähdekoodiin tai Googlen Tag Managerin avulla. Tämän jälkeen mainontaa voidaan näyttää sivuillasi vierailleille. Samalla pikselillä mainonta voidaan kohdentaa kaikkiin päätelaitteisiin eli tietokoneisiin, tabletteihin ja älypuhelimiin. Retargetointipikseli asettaa anonyymin evästeen jokaisen vierailijan selaimeen. Kun vierailija liikkuu internetissä, selain jakaa tämän tiedon retargeting-työkalun kanssa niin, että aiemmin sivustolla vierailleelle potentiaaliselle asiakkaalle voidaan viestiä kohdennetusti juuri niistä tuotteista ja tuoteryhmistä, joita hän on selannut.

Palvelumme retargetointiin liittyen

  • Retargetointi kampanjoiden suunnittelu, toteutus, optimointi ja reaaliaikainen raportointi
  • Retargetointikampanjat kaikissa kanavissa (Google Display, ohjelmallinen verkosto, Facebook, Instagram, YouTube)
  • Kohderyhmämäärittely ja viestikärjet
  • Kampanjabannerien ja -landing pagejen suunnittelu ja toteutus

Kiinnostaako retargetointi? Haluaisitko saada ammattilaisen arvion yrityksesi digitaalisen markkinoinnin tilasta?

Annamme ehdotuksemme yrityksesi digimarkkinoinnin kehittämiseen ILMAISEKSI.

Ota meihin yhteyttä!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu asiakkaisiimme
Tutustu palveluihimme