TikTok-mainonta
TikTok-mainonta on kustannustehokasta ja erottuvaa
TikTok ei ole vain sosiaalinen media, vaan viihdyttävä alusta, jossa vietetään paljon aikaa erilaisia videoita katsoen. TikTokissa markkinointi on kustannustehokasta ja toimivaa.
TikTok-mainonta tavoittaa laajan yleisön
Suuri osa TikTokin sisällöstä rakentuu erilaisten trendien ja haasteiden varaan. Alustan käyttäjät kuvaavat TikTokia ainutlaatuiseksi, uniikiksi, rehelliseksi, aidoksi ja hauskaksi. TikTok on ”sound on” -alusta, jossa videot myös kuunnellaan äänen kera. TikTok-mainonta mahdollistaa tuotteiden ja palvelujen markkinoinnin vertikaalivideoina eli pystyvideomainoksina, jotka käynnistyvät autoplayllä eli automaattisesti ilman käyttäjän erillistä aktivointia.
Suomessa TikTokilla on 1,42 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää (2023) ja suosio kasvaa koko ajan. TikTokia käytetään keskimäärin päivittäin 85 minuuttia ja palveluun kirjaudutaan keskimäärin 17 kertaa päivässä. TikTok ei ole vain teinien suosima, kuten usein mielletään. Vuoden 2022 tilastoissa 75 % käyttäjistä on yli 18-vuotiaita. 13-17-vuotiaita TikTokin käyttäjistä on 25%, 18-24-vuotiaita 48% ja 25-34-vuotiaita 17%. Pienempiä käyttäjäryhmiä ovat 35-44-vuotiaat (6 %), 45-54-vuotiaat (3 %) ja yli 55-vuotiaita käyttäjistä on 1 %. 44 % käyttäjistä on miehiä ja 56 % naisia. TikTok-mainonta tavoittaa siis laajan, mutta nuoriin aikuisiin painottuvan kohdeyleisön.
6 syytä — Miksi TikTok-mainonta?
- TikTok-mainokset eivät häiritse ja keskeytä katselua. Ihmiset katsovat TikTokissa jo videoita ja ovat virittäytyneet nopeasti vaihtuvaan sisältöön.
- Potentiaalia myös viihdyttämiseen. Parhaat TikTok-mainokset ovat viihdyttäviä, aitoja ja silti brändiin sopivia.
- Valinnanvaraa katsojille. TikTok-mainokset voi skipata halutessaan, eli mainoksesi myös herättävät vähemmän potentiaalista närää.
- Tarkkaa kohdentamista ja algoritmien mukautumista. Kun evästeasiat hankaloituvat, TikTokin algoritmit nousevat arvokkaammiksi. TikTok seuraa käyttäjiensä käyttäytymistä ja kohdennukset toimivat kohdeyleisön käyttäytymisen perusteella.
- Kustannustehokkuus. TikTok-mainonta on edullista muihin sosiaalisen median isoihin alustoihin verrattuna.
- Erotut eduksesi. Toistaiseksi TikTokissa on vain vähän mainontaa, eli TikTok-mainonta erottuu hyvin.
TikTokin erilaiset mainosmuodot
TikTokin yleisin mainosmuoto on In feed -video, joka näkyy käyttäjän feedissä muiden postausten joukossa. Se on natiivimainonnallinen mainos, joka uppoaa hyvin muuhun sisältöön, eikä välttämättä käyttäjästä edes tunnu mainokselta. TikTok suositteleekin mainostajia tekemään TikTokeja, eikä mainoksia. Kun mainossisältö on mahdollisimman samantyyppistä kuin muukin sisältö TikTokissa, se puhuttelee käyttäjiä parhaiten ja on uskottavaa.
Muita mainosmuotoja
- Brand takeover: mainos näkyy heti, kun TikTokin avaa. Full screen, maksimipituus 60 sekuntia
- Top view: mainos näkyy ensimmäisenä käyttäjän syötteessä, kun TikTokia alkaa selata. Full screen, maksimipituus 60 sekuntia
- Hashtag challenge: käyttäjien luomaa sisältöä
- Branded Effect: käyttäjien iloksi voidaan luoda brändättyjä elementtejä, kuten jaettavia tarroja, filttereitä tai muita efektejä
Tiktok-mainonnan kohdentaminen
- Demografiatiedot: ikä, sukupuoli, asuinmaa, käyttöjärjestelmä, puhelinmalli, puhelimen arvo, operaattori
- Kiinnostus ja käyttäytyminen: kiinnostuksen kohteet, millaisiin videoihin ja miten reagoi, millaisiin sisällöntuottajiin reagoi, (tiedot perustuvat käyttäjän videoiden katseluihin)
- Custom & Look-a-like: henkilön sijainti asiakaspolulla ja heidän peiliyleisöt. Uudelleenmarkkinointi, henkilön aiempi tekeminen ostopolulla, omat datasetit ja matching
Käytettävissä olevat mainosmuodot vaihtelevat maittain ja markkinoittain.
Palvelumme TikTok-mainontaan liittyen
- Kampanjoiden suunnittelu, toteutus, optimointi ja reaaliaikainen raportointi
- Kohderyhmämäärittely ja viestikärjet
- Mainosmateriaalien suunnittelu ja tuotanto
Miksi Oddy kumppaniksi?
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä ja haluamme auttaa sinua, olipa tarpeesi suuri tai pieni.
Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille ja otamme sinuun yhteyttä. Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.
Kaipaatko apua ideointiin? Tai oletko epävarma, siitä, millaiset markkinointitoimenpiteet ovat juuri sinun tilanteessasi tehokkaimpia? Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.