Ohjelmallinen ostaminen

ON TEHOKAS JA JOUSTAVA TAPA OSTAA MAINOSTILAA

Ohjelmallinen ostaminen on digimainonnan ostamista automaatiota hyödyntäen. Ohjelmallisessa ostamisessa esimerkiksi bannereita, natiivimainoksia, Spotify-äänimainoksia, nettitv-mainosnäyttöjä tai videoverkostonäyttöjä ei osteta mediamyyjien välityksellä, vaan mainostila ostetaan järjestelmän kautta.

Miksi mediatilaa kannattaa ostaa ohjelmallisesti?

Ohjelmallinen ostaminen on kätevä tapa ostaa mediatilaa, koska silloin voi yhdestä paikasta ostaa kerralla monia mainospaikkoja eri mediatalojen sisältöihin. Tällöin välttyy raskailta sopimusneuvotteluilta jokaisen yhteistyökumppanin kanssa erikseen. Tarjouspyyntöjä tai mediavarauksia ei tarvitse tehdä erikseen, kun järjestelmä hoitaa mediaostot ennalta määriteltyjen ohjeiden mukaan, mahdollisimman optimaalisesti.  Näin ollen ohjelmallinen ostaminen on hyvin tehokas tapa ostaa mainostilaa.

Mainonnan panostuksia voi myös tarvittaessa siirtää helposti kanavasta toiseen, jos mainonta toimii yhdessä paikassa paremmin kuin toisaalla. Järjestelmä on myös tasapuolinen: useimmiten hinnat muodostuvat huutokauppaperiaatteella, jolloin systeemi on yhtä reilu kaikille mainostajille.

Miten ohjelmallinen ostaminen toimii?

Ohjelmallisessa ostamisessa ostojärjestelmään kirjataan ohjeet ja järjestelmä ostaa mainostilaa automaattisesti, annettujen ohjeiden sallimissa puitteissa. Ohjelmallinen ostaminen erottuu perinteisestä suoraan ostamisesta siten, että ostaminen tapahtuu reaaliajassa ja mainosnäytöt ostetaan yksitellen ja usein huutokaupassa. Ohjelmallisen ostamisen ytimessä on RTB (real time bidding). Mainostilasta kilpaillaan muiden mainostajien kanssa huutokaupassa, joka tapahtuu millisekunneissa. Mainospanostuksia - paljonko rahaa laitetaan mihinkin mediaan - ei siis tarvitse suunnitella ja päättää viikkoja etukäteen, vaan järjestelmä ohjaa budjettia sinne, missä sitä on järkevintä käyttää.

Millaisiin tilanteisiin ohjelmallinen ostaminen sopii?

Ohjelmallinen ostaminen on tehokas ja toimiva tapa tavoittaa halutut kohderyhmät, rakentaa brändin tunnettuutta ja vaikuttaa mainonnan tuloksellisuuteen. Ohjelmallista ostamista hyödynnetään niin taktisissa kuin brändikampanjoissakin. Ohjelmallisen ostamisen kautta voidaan kohdentaa hyvinkin tarkasti halutuille kohderyhmille. Lähes kaikkia digiformaatteja voidaan ostaa ohjelmallisesti, pois lukien tietyt räätälöitävät ratkaisut, sähköpostit ja pienempien medioiden erikoisformaatit.

Ohjelmallisessa ostamisessa kohdennusmahdollisuudet ovat hyvät. Mainontaa voidaan kohdentaa esimerkiksi tietyn ikäisille naisille tai vaikkapa perheellisille, jotka asuvat Kuopiossa. Mainonnalla voidaan saada kiinni sähköauton ostoa harkitsevat tai vaikkapa kylpyhuone- tai keittiöremonttia suunnittelevat henkilöt. Datakohdennuksen avulla tavoitetaan myös koiran, mökin ja metsän omistajat. Yrityspuolen päättäjädataa on myös kattavasti tarjolla.

Vaihtoehtoja on niin paljon, että jokaiselle löytyy varmasti parhaat mahdolliset kohderyhmät. Mikä on tavoittelemasi kohderyhmä? Kerro meille toiveesi, niin teemme sinulle kampanjaehdotuksen!

Palveluitamme ohjelmalliseen ostamiseen liittyen:

  • Kampanjoiden suunnittelu, toteutus, optimointi ja reaaliaikainen raportointi
  • Kohderyhmämäärittely ja viestikärjet
  • Kampanjabannerien ja laskeutumissivujen suunnittelu ja toteutus

Hyödynnä näkemystämme

Olemme hyödyntäneet ohjelmallista ostamista lukuisissa kampanjoissa, eri budjeteille ja eri toimialoille.

Kerro meille tavoittelemanne kohderyhmä tai muut tavoitteet, niin teemme teille ilmaiseksi kampanjaehdotuksen, miten pääsette tavoitteisiin parhaiten ohjelmallisen ostamisen keinoin.

Ota rohkeasti yhteyttä!

Lue aiheeseen liittyvät blogikirjoituksemme

Heräsikö kysymyksiä?

Soita, viestittele tai piipahda käymään, niin jutellaan lisää.

  • Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme