SEM – Hakusanamainonta

SEM eli hakusanamainonta tavoittaa Googlen kärkipaikoilta ostoaikeissa olevat

Miten hakusanamainonta toimii?

Hakusanamainonta eli SEM (Search Engine Marketing) on hakukoneissa, kuten Googlessa, näytettävää tekstimainontaa. Mainoksia näytetään käyttäjän hakemien avainsanojen perusteella. Hakukoneissa ne näkyvät ensimmäisinä orgaanisten hakutulosten yllä, merkittynä sanalla “Mainos”.

Hakusanamainonta nappaa tehokkaasti kiinni ostoaikeissa olevat asiakkaat. Kun asiakas etsii tuotteita ja palveluita Googlesta, on ensiarvoisen tärkeää, että palvelusi löytyvät hakukoneen ensimmäiseltä sivulta. Hyvin harvoin hakutuloksissa klikataan toiselle sivulle. Varsinkin mobiilissa, kun hakutuloksia näkyy kerrallaan ruudulla vähemmän, on oleellista olla ensimmäisten hakutulosten joukossa. Hakusanamainonnalla pääset heti ensimmäisille sijoille.

SEM - Miksi tehdä hakusanamainontaa?

Hakusanamainonnan tärkein tavoite on löydettävyys. On tärkeää olla esillä asiakkaallesi silloin, kun hän hakee tietoa palveluihisi tai tuotteisiisi liittyen. Suuri osa ostoaikeissa olevista asiakkaista käyttää hakukoneita tehdessään ostopäätöstä ja vertaillessaan tuotteita ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä. Hakusanamainonnalla saat kiinni tietyn tarpeen omaavat henkilöt juuri oikeaan aikaan ennen ostopäätöstä.

Miksi hakukoneoptimointi kannattaa? 7 syytä

  1. Budjetti ei ole este. Koska hakusanamainonta on hyvin skaalautuvaa ja joustavaa, sitä voi tehdä tehdä pienellä tai isommalla budjetilla.
  2. Erittäin lähellä ostopäätöstä. Hakusanamainonnalla saat kiinni tietyn tarpeen omaavat henkilöt juuri ennen ostopäätöstä.
  3. Erittäin tarkasti mitattavaa. SEM-mainonnalla kasvatetaan myyntiä ja sen tulokset ovat mitattavia konversioon asti.
  4. Ole löydettävissä! Hakusanamainokset dominoivat hakutulossivuja, erityisesti mobiililaitteissa.
  5. Mainoksen houkuttelevuus. Hakusanamainokset ovat usein houkuttelevampia kuin orgaaniset hakutulokset.
  6. Parempi konversio. Hakusanamainoksien kautta tulleet kävijät konvertoivat paremmin kuin orgaanisen liikenteen kautta tulleet kävijät.
  7. Tärkeä osa markkinointikokonaisuutta. Hakusanamainonta täydentää erinomaisesti muita markkinointitoimenpiteitä.

Hyödynnä näkemystämme

Varaa meiltä ilmainen 30 minuutin konsultaatio verkkolöydettävyyteen ja sen parantamiseen.

Olemme tehneet erilaisia hakusanamainonnan kampanjoita pienillä ja isoilla budjeteilla monille eri toimialoille.

Kerro meille vain tavoiteltava kohderyhmä, niin kerromme sinulle ilmaiseksi, miten tavoitat sen parhaiten hakusanamainontaa hyödyntäen.

Kenen kannattaa tehdä hakusanamainontaa?

Jos tavoitteenasi on saada lisää kävijöitä sivuillesi, kasvattaa myyntiä, saada lisää yhteydenottoja tai liidejä tai saada ihmiset palaamaan sivustollesi, on hakusanamainonta tehokas työkalu saavuttamaan tavoitteet. Erinomaisen mitattavuuden vuoksi näet heti, mitä hakusanamainonnalla on saatu aikaiseksi.

Hakusanamainonta on lähes poikkeuksetta paras digimainonnan kanava. Yleensä aina suosittelemmekin ottamaan kaikki tehot irti hakusanamainonnasta ennen kuin muita mainonnan ratkaisuja edes mietitään. Jos olet vasta aloittamassa digimainonnan tekoa, lue miten yhteistyö kanssamme yleensä alkaa ja kehittyy askel askeleelta.

LUE AIHEESEEN LIITTYVÄT BLOGIKIRJOITUKSEMME

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla
Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024
Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.