SEO – Näy paremmin hakukoneissa

Jos et löydy Googlesta, et ole olemassa

Tehokasta näkyvyyttä SEO:n avulla

SEO (Search Engine Optimization) eli hakukoneoptimointi on luonnollisen eli orgaanisen näkyvyyden parantamista hakukoneissa. Hakukoneoptimointia tehdään, jotta verkkosivu nousee hakutuloksissa mahdollisimman korkealle juuri niillä hakusanoilla, joilla tuotettasi tai palveluasi haetaan.

Hakukoneoptimoinnin tärkein tavoite on löydettävyys. On tärkeää, että asiakkaat löytävät palvelusi silloin kun he sitä etsivät.

SEO – Miksi panostaa hakukoneoptimointiin?

Hakukoneet haluavat tarjota lukijoille parhaimmat mahdolliset tulokset. Siksi hakukoneissa parhaille sijoille nousevat sivustot, joista käyttäjät pitävät ja joilla on tarjota laadukasta sisältöä. Tärkeää on luonnollinen, aidosti hyvä sisältö, johon oikeat avainsanat ovat luonnollisesti upotettu. Sivustoa ei optimoida hakukoneita varten, vaan ensisijaisesti käyttäjiä varten.

Myös turvallisuus ja tekninen toimivuus ovat isoja tekijöitä, jotka vaikuttavat sivuston arvotukseen hakutuloksissa. Nettisivuston oikeaoppinen tekninen toteutus onkin tärkeä osa hakukoneoptimointia. Nettisivut on suunniteltava, toteutettava ja ylläpidettävä siten, että hakukoneet löytävät palvelun mahdollisimman helposti ja osaavat lukea sivuston sisältöä tehokkaasti.

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää? 6 syytä

  1.  Ole helposti löydettävissä. 75 % kuluttajista eivät koskaan mene hakukoneen toiselle sivulle. On siis todella tärkeää listautua ensimmäisen sivun kärkituloksiin.
  2. Vaikuta ostopäätökseen. Ihmiset löytävät tuotteesi, palvelusi ja brändisi verkosta. Haluat varmasti tuotteesi ja yrityksesi löytyvän tässä vaiheessa.
    Vaikuta sivustokävijöiden laadukkuuteen. Sivustollesi tulee enemmän oikeita asiakkaita.
  3. Kustannustehokkuus. Hakukoneoptimoinnin tulokset ovat pitkäkestoisia, joten hakukoneoptimointi on kustannustehokasta myös pitkällä tähtäimellä.
  4. Parempi mahdollisuus myydä. Googlettamisen kautta sivuille löytänyt asiakas on erittäin otollinen ostaja, sillä käyttäjä on tuotetta tai palvelua hakiessaan jo usein pitkällä ostoputkessa.
  5. SEO ja SEM tukevat toisiaan. Kun SEO on kunnossa, hakukonemainonnasta tulee tehokkaampaa ja edullisempaa, ja mainokset saavat paremman näkyvyyden.

Hyödynnä näkemystämme

Varaa meiltä ilmainen 30 minuutin konsultaatio verkkolöydettävyyteen ja sen parantamiseen.

Katsotaan yhdessä, millä mallilla teidän verkkolöydettävyytenne on ja olisiko teille eniten hyötyä sisällöllisestä vai teknisestä hakukoneoptimoinnista vai mahdollisesti molemmista. Meiltä saat ymmärrettävät ja konkreettiset toimenpide-ehdotukset ilman turhaa jargonia.

SEO - Miten sitä tehdään?

SEO-työ on jatkuvaa ja pitkäjänteistä tekemistä. Sivuston suoriutumista hakukoneissa voidaan tutkia eri tavoin. Sivujen sisällölliseen hakukoneoptimointiin kuuluu mm. riittävän tekstisisällön määrän tarkastelu, avainsanojen määrät ja otsikoiden ja listausten käyttö. Tekninen hakukoneoptimointi pitää taas sisällään esimerkiksi responsiivisuuden, käytettävyyden ja sivujen latausnopeuden.

Avainsana-analyysi on tuloksellisuuden perusta

Kun lähdetään tekemään tuloshakuista optimointia, on hyvä aloittaa hakusana-analyysilla. Hakusana-analyysin eli avainsana-analyysin avulla selvitetään ne hakusanat, joilla yrityksesi kannattaa näkyä korkealla Googlen hakutuloksissa. Analyysin avulla selviää hakujen määrä kuukausitasolla, eli kuinka monta hakua milläkin hakusanalla tehdään kuukausittain.

Site Audit paljastaa sivuston korjauskohteet

Jos sivustoa ei ole tarkasteltu tai paranneltu hetkeen tai ikinä, kannattava tapa parantaa koko sivun toimivuutta on tehdä Site Audit. Verkkosivun nykytila-analyysi Site Audit on verkkosivun terveyskartoitus, joka paikantaa yksilöidysti verkkosivun virheet, varoitukset ja huomiot. Analyysi tarjoaa tarkan listauksen asioista, jotka vaivaavat verkkosivujesi terveyttä. Korjaamalla nämä virheet, verkkosivujen hakukonelöydettävyys, toimivuus ja käyttäjäkokemus paranevat.

LUE AIHEESEEN LIITTYVÄT BLOGIKIRJOITUKSEMME

Graafisen suunnittelun 10 trendiä
Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
Saavutettavuus graafisessa suunnittelussa koristekuva
Saavutettavuus graafisessa suunnittelussa ei ainoastaan paranna käyttäjäkokemusta, vaan edistää myös yhdenvertaisuutta ja laajentaa käyttäjäkuntaa.
Väripsykologia koristekuva
Väripsykologia on keskeinen tekijä markkinoinnissa, sillä värit luovat erilaisia merkityksiä ja luovat tunteita. Lue blogistamme miten värien avulla voi jäädä katsojan mieleen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.