Google Analytics 4
Arvailujen aikakausi on ohi, eläköön analytiikka!
Google Analytics on verkkosivujen kävijäseurantaan tarkoitettu suosittu, GDPR-kriteerit täyttävä ja ilmainen analytiikkaohjelma. Kun analytiikka on hyvin asennettu ja määritetty, saat kattavasti laadukasta dataa liiketoimintasi tarpeisiin ja kehittämiseen.
Google Analytics 4 on ilmainen verkkosivujen kävijäseurantaan tarkoitettu analytiikkaohjelma. Google Analyticsin avulla pystytään keräämään tietoa kävijän liikkeistä sivustollasi.
Analytiikasta saat suuntaviivoja mainonnan ja palvelujen kehittämisen lisäksi sivuston tekniseen ja sisällölliseen parantamiseen. Järkeviin tavoitteisiin perustuvien maalipisteiden määrittäminen auttaa seuraamaan muun muassa verkkosivusi toimivuutta ja optimoimaan markkinointiasi kohti haluttuja tuloksia.
Joko Google Analytics 4 on sinulle tuttu?
Uusi Google Analytics 4 on ollut tarjolla syksystä 2020 lähtien. Kyseessä ei ole pelkkä päivitys vanhaan versioon Google Universal Analyticsiin, vaan GA4 sisältää täysin uusia ominaisuuksia. Universal Analyticsin tuki ja toiminta päättyi 1.7.2023.
Google Analytics 4 ei päivittynyt muutoksen myötä automaattisesti, vaan uusi versio on otettava erikseen käyttöön. Dataa tulee myös kerätä vähintään muutaman kuukauden ajan ennen kuin työkalun analytiikasta voidaan ottaa kaikki tehot irti.
Google Analytics ja GDPR
Viime aikoina pohdituttaneet tietoturva-asiat ja Google Analyticsin GDPR-käytänteet ovat nyt selvinneet: GA4 on laillinen ja hyväksytty analytiikan työkalu myös Euroopassa.
Asia ratkesi Euroopan komission päätöksen myötä heinäkuussa 2023.
Google Analytics 4 -palvelumme
- Asennus ja määrittäminen
- Analytiikan tulkitseminen
- Raportointi
- Nykytila-analyysit
- Kehitysehdotukset
- Google Enhanced Ecommerce
- Käyttökoulutukset ja workshopit
Oikein asennettuna, Google Analytics 4 antaa vastauksen näihin kysymyksiin:
- Minkä ikäiset ihmiset ovat kiinnostuneita verkkosivustosi tuotteista?
- Mikä on potentiaalisin kohderyhmäsi?
- Paljonko tuotteitasi ostetaan verkkosivuiltasi?
- Montako tarjouspyyntöä olet saanut verkkosivustolta?
- Mihin eri vaiheisiin ihminen pysähtyy verkkosivustolla pyytäessään tarjousta?
- Mikä mainonta tuo eniten kävijöitä sivustollesi?
- Mikä mainonta tuottaa eniten tarjouspyyntöjä/tilauksia/yhteydenottoja?
- Miksi ihmiset eivät jätä tarjouspyyntöä sivuiltasi?
- Mitä asiakkaasi etsivät verkkosivustoltasi?
- Miten verkkopalveluasi voisi kehittää teknisesti ja sisällöllisesti?
Datan kerääminen aloitetaan asentamalla sivustosi jokaiselle sivulle koodinpätkä, jonka avulla tietoja kerrytetään palveluun. Tärkeää on määrittää Google Analytics keräämään dataa toivottujen tavoitteidesi mukaisesti. Tässä ammattilaiset ovat erittäin hyvä apu, sillä he tietävät miten analytiikka määritetään ja samalla osaavat optimoida sitä tehokkaasti eteenpäin löydösten perusteella.
Google Enhanced Ecommerce
Google Analyticsin laajennusosan tehostetun verkkokaupan seurannan avulla voit seurata tarkemmin kävijöiden ja asiakkaiden käyttäytymistä verkkokaupassa. Enhanced Ecommercen avulla näet suoraan monia asioita, joita aikaisemmin on seurattu erilaisina muokattuina tapahtumina ja vaikeaselkoisina raporttiluokkina. Mitä suurempi liikevaihto verkkokaupalla on, sitä todennäköisemmin Ecommerce kannattaa ottaa käyttöön.
Tehostetun verkkokaupan käyttöönotto tarvitsee useimmiten ammattilaisen apua ja koodityötä. Sen avulla opit kuitenkin tuntemaan asiakkaasi aivan uudella tasolla.
Kiinnostuitko?
Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.
Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.
Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.