Riikka Krenn
Sisältöjohtaja | Sisällöt ja strategia
Unohtakaa ”Content is king”.
Voimme elää ilman kuninkaita,
mutta ilman sisältöä meillä ei olisi mitään.
Riikka on digitaalisen viestinnän ammattilainen, joka on tottunut yhdistämään kaupallisen ajattelun ja yleisöä kiinnostavan sisällön. Sisältöjohtajan roolin lisäksi Riikka kulkee Oddylla myös operatiivisen johtajan saappaissa huolehtien tiimin resursoinnista ja lukuisista muista käytännön asioista.
”Riikka on luontainen järjestelijä”, on eräs kollega aikoinaan todennut osuen kenties naulan kantaan. Pragmaattiset toimintamallit yhdistettynä luovaan ongelmanratkaisuun tuottavat tehokasta jälkeä, kun tilanteet puretaan palasiksi ja suunnitelmat viedään napakasti käytäntöön.
Riikan mielestä kiinnostavinta digimarkkinoinnissa on kaiken mitattavuus ja sisältötyön kenties yllättäväkin syvyys, kun sen taustoitukseen ja seurantaan tuodaan mukaan tarkka data.
Aiempi elämä matkailutoimittajana vei Riikan mitä erikoisimpiin maailmankolkkiin. Takana on myös yli kymmenen vuoden jakso ulkosuomalaisena Saksassa ja Sveitsissä. Nykyisin reissaaminen on valikoivampaa ja harrastukset ovat keski-ikäistyneet hyvän ruoan, veneilyn ja puutarhan ympärille.
Riikka työskentelee erityisen mielellään start up -maailman ja pk-yritysten parissa. Hän auttaa suomalaisfirmoja mieluusti myös DACH-alueelle kohdistuvassa markkinoinnissa. Pitkä kokemus Keski-Euroopassa ja saksan kielitaito auttavat puhuttelemaan kansainvälisiä asiakkaita.
Osaaminen
Riikalla on vahva osaaminen digitaalisen viestinnän eri osa-alueilta. Sisältöstrategiat, konseptisuunnittelu, mediatyö, natiivisisällöt, sosiaalinen media ja markkinoinnin automaatio ovat esimerkkejä aihealueista, joihin liittyvissä pulmissa hänet kannattaa tuoda peliin.
Toimittajataustasta on hyötyä silloin, kun asiakkaat tarvitsevat medianäkyvyyttä. PR-työ ja mediasuhteiden hoitaminen ovat omia taiteenlajejaan, joissa myös vaikuttajamarkkinoinnin tuntemus on eduksi.
Yksi Riikan supervoimista on kyky tulkata teknisiä asioita laajan yleisön kielelle. Tästä on tuntuva hyöty asiakkaillemme, sillä monet heistä ovat omien erikoisalojensa superammattilaisia, joiden työn vaikeimpiin haasteisin kuuluu monimutkaisten asioiden viestiminen riittävän yleistajuisesti. Näissä tilanteissa hyvä sisällöntuottaja osaa kysyä asiakkaalta juuri oikeat kysymykset ja tuottaa laadukasta tekstiä aiheesta kuin aiheesta.
Rooli projekteissa
Sisältöjohtajan työnä on huolehtia, että Oddyn asiakkaiden viestit saavuttavat maailman juuri oikeassa muodossa. Riikka hyppää projekteihin tyypillisesti mukaan jo suunnitteluvaiheessa – mitä aiemmin, sen parempi.
Riikan rooli asiakastöissä vaihtelee strategisesta konsultoinnista hands-on-kirjoitustyöhön. Usein se on jonkinlainen yhdistelmä näitä kahta. Rooli pitää sisällään myös Oddyn muiden sisällöntuottajien ohjaamisen ja kansainvälisissä asiakkuuksissa kääntäjäverkostomme koordinoinnin. Sisältö on kaiken viestinnän ja markkinoinnin ydinpisteessä, joten yhteistyö on tiivistä kaikkien tiimin jäsenten välillä.
Riikka on myös yksi Oddyn markkinointipäällikköpalvelun nimetyistä henkilöistä, joille asiakas voi ulkoistaa yrityksensä markkinointitoimenpiteiden vetovastuun.
Poimintoja työhistoriasta
2022 – Oddy Digital Oy
Content Director, operatiivinen johtaja
2017 – Go Digital (matkasuomi.fi)
Päätoimittaja, co-founder
2017 – Koralli Communications Oy
CEO, viestintäkonsultti
2019 – 2022 Doerz Co Oy
Head of Marketing and Communications, partner
2009 – 2016 Rantapallo Oy (Alma Media)
Päätoimittaja 2009-2015, Business Director 2015–2016
Julkaisut:
Polyglott Finnland on Tour 2010
Hugo kaukana kotoa 2007
Koulutustausta
2000–2005 Jyväskylän yliopisto, FM, viestintätieteet
2003–2004 Universität Hohenheim, Saksa
2001–2002 Universität Leipzig
Referenssit
Riikka on mukana muun muassa näissä Oddy Digitalin asiakkuuksissa:
AINA-keittiöt, Antell, Savosolar, Omena Hotels, CH-Bioforce, Free.fi, Iiwari Tracking, Bodymaja, Suomen sijoitusmetsät Oy, Visit Kotka-Hamina
