Markkinointistrategian suunnittelu
Hyvin suunniteltu markkinointistrategia on puoliksi tehty
Markkinointistrategian suunnittelu on yhtä tärkeää kuin koko yrityksen strategia. Se on pohja markkinointisi toteuttamiselle ja se ohjaa toimintaa hallitusti oikeaan suuntaan.
Hyvin suunniteltu markkinointistrategia on avain menestyksekkääseen markkinointiin
Markkinointistrategian suunnittelu alkaa liiketoiminnan tavoitteiden määrittämisestä, jonka jälkeen aletaan rakentamaan näiden tavoitteiden mukaista markkinoinnin strategiaa. Varsinainen strateginen suunnittelu kattaa muun muassa kohderyhmien, tavoitteiden ja toimenpiteiden määrittelyn. Strategian tarkoitus on määrittää yleinen suunta toiminnalle, ei niinkään ottaa kantaa yksityiskohtiin. Markkinoinnin strateginen suunnittelu tarkoittaa ydinasioiden perusteellista miettimistä ja niiden kirjaamista ylös ytimekkäästi ja kootusti yhteen esitykseen.
Oddyn ideologiaan kuuluu, että strategia ei jää pelkäksi ylätason hattaraksi eikä se saa myöskään jäädä vain hienoksi presentaatioksi sähköpostin syövereihin. Meillä Oddylla panostetaan strategian jalkauttamiseen ja käytännön toimenpiteiden suunnitteluun. Strategiatyö täytyy tehdä tarvittavalla syvyydellä, mutta mahdollisimman pian halutaan siirtyä itse suunniteltuihin toimenpiteisiin. Käytännön toimenpiteet ja niiden mukanaan tuomat tulokset ohjaavat tekemistä oikeaan suuntaan kohti asetettuja tavoitteita.
Markkinointistrategia sisältää tyypillisesti seuraavat kohdat
01. Olemassaolon tarkoitus ja arvot
02. Strategiset tavoitteet
03. Positiointi
04. Kilpailijat
05. Markkinakenttä
06. Kilpailuetu, asiakaslupaus ja asiakaskokemus
07. Strategiset asiakasryhmät ja ostajapersoonat
08. Ydinviestit
09. Markkinoinnin käytännön toimenpiteet
Markkinointistrategian suunnittelu etenee näin
STEP 1. Nykytilanteen analyysi
Missä olemme nyt? mm. asiakkaat, kilpailijat, yhteistyökumppanit, yrityksen vahvuudet ja heikkoudet, tämän hetkinen markkinoinnin taso ja tulokset, markkinoiden trendit jne.
STEP 2. Tavoitteet
Minne haluamme päästä?
STEP 3. Suunnitelma
Millä pääsemme tavoitteeseemme?
Kohdemarkkinat – Kenelle tuotetta/palvelua lähdetään markkinoimaan.
Positio – Miten haluat markkinoiden suhtautuvan yritykseesi, ja miten erottaudut muista.
STEP 4. Taktiikka ja toimenpiteet
Strategian ja taktiikoiden yksityiskohdat. Määritetään käytettävät työkalut ja kanavat strategian toteuttamiseksi
STEP 5. Mittaaminen
Mittaristo ja tulosten analysointi
STEP 6. Vaadittavat resurssit
Ihmisresurssit, rahallinen budjetti ja aika
Käytännössä haluamme kuulla toiveenne, tarpeenne ja mahdolliset haasteenne, niin osaamme tarjota juuri teille sopivaa strategisen suunnittelun pakettia.
Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä ja haluamme auttaa sinua, olipa tarpeesi suuri tai pieni.
Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille ja otamme sinuun yhteyttä. Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.
Kaipaatko apua ideointiin? Tai oletko epävarma, siitä, millaiset markkinointitoimenpiteet ovat juuri sinun tilanteessasi tehokkaimpia? Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.