Saavutettavuuden huomioiminen graafisessa suunnittelussa

Inklusiivinen graafinen suunnittelu, joka huomioi erilaiset käyttäjäryhmät ja heidän tarpeensa, parantaa käyttäjäkokemusta ja edistää yhdenvertaisuutta digitaalisessa ympäristössä.

Saavutettavuus graafisessa suunnittelussa koristekuva

Inklusiivinen graafinen suunnittelu

Saavutettavuus graafisessa suunnittelussa pyrkii varmistamaan, että kaikki voivat käyttää ja ymmärtää visuaalista sisältöä riippumatta heidän rajoituksistaan. Saavutettavuuden huomioiminen suunnittelussa ei ole pelkästään vastuullista, vaan se myös rikastaa käyttäjäkokemusta ja laajentaa yleisöä. 

Inklusiivinen graafinen suunnittelu on lähestymistapa, joka pyrkii varmistamaan, että graafinen materiaali on saavutettavissa kaikille käyttäjille. Maailmassa on noin miljardi ihmistä, joilla on erilaisia ja eriasteisia fyysisiä, kognitiivisia tai aistirajoitteita.

Responsiivinen suunnittelu on yksi huomiota vaativa osa inklusiivisessa graafisessa suunnittelussa. Se mahdollistaa graafisten elementtien optimaalisen käytettävyyden kaikilla laitteilla. Esimerkiksi selkeä navigointi auttaa käyttäjää löytämään tarvitsemansa tiedon helposti ja saumattomasti. Selkeä otsikointi, alaotsikot ja luettelomerkit auttavat jäsentämään sisältöä helpommin silmäiltävään muotoon.

Saavutettavuusvaatimukset

Digipalvelulaki vaatii julkista sektoria sekä osaa yksityisestä ja kolmannesta sektorista täyttämään saavutettavuusvaatimukset. Kolme keskeistä vaatimusta ovat:

  • Teknisten saavutettavuusvaatimusten täyttäminen (EN 301 549)
  • Saavutettavuusselosteen laatiminen
  • Palautekanavan tarjoaminen käyttäjille

Laki perustuu EU-direktiiveihin ja korostaa yhdenvertaista pääsyä digipalveluihin. Saavutettavuus tarkoittaa muutakin kuin tekniset vaatimukset; se sisältää selkeän kielen ja helppokäyttöisyyden. Katso lisätiedot: https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/digipalvelulain-vaatimukset/

Graafisilla valinnoilla, kuten värimaailmalla ja tekstin koolla voidaan vaikuttaa sisällön saavutettavuuteen muun muassa näkövammaisille tai kognitiivisesti rajoittuneille henkilöille.

Esimerkiksi taustan ja tekstien välisellä kontrastilla voidaan varmistaa tekstin selkeä näkyvyys. Selkeyteen voi vaikuttaa myös verkkosivun kirjain- eli fonttivalinnoilla ja fonttikoolla. WCAG:in (Web Content Accessibility Guidelines) suositusten mukaisesti verkkosivustojen fonttikoon tulisi olla minimissään 16 pikseliä saavutettavuuden varmistamiseksi. 

Väripalettien valinnassa tulisi kiinnittää huomiota riittävään kontrastiin, jotta teksti olisi helppolukuista kaikille käyttäjille. Värien valinnassa tulisi huomioida myös värisokeat käyttäjät ja muut väriherkkyysongelmat. Verkkosisällön saavutettavuusohjelman (WCAG) mukaan tekstin värin ja taustan värin välisen kontrastisuhteen pitää olla vähintään 4,5:1. Jos teksti on suurikokoista, kontrastin pitää olla vähintään 3:1. Värien kontrasteja voi laskea esimerkiksi tällä sivustolla: https://webaim.org/resources/contrastchecker/ . Sivustolla on myös erillinen laskuri verkkosisällön linkkitekstejä varten: https://webaim.org/resources/linkcontrastchecker/ . Jos linkkitekstejä ei ole alleviivattu, tulee leipätekstin ja linkkitekstien välinen kontrasti olla vähintään 3:1.

Tekstin lukukelpoisuus

Päätteetön fontti tarkoittaa fonttia, jossa kirjaimilla ei ole korostettuja päitä kirjainten lopussa tai kulmissa. Tämä ominaisuus tekee kirjaimista selkeämpiä ja yksinkertaisempia. Päätteettömälle Comic Sans -fontille on naurettu vuosikausia. Useat ihmiset eivät kuitenkaan tiedä jopa meemiksi nousseen fontin olevan helppolukuinen etenkin lukihäiriöisille sen pehmeän muotokielen ansiosta. Päätteettömät fontit voivat lisäksi olla hyödyllisiä pienissä tekstiko’oissa mobiililaitteissa, joissa tila on rajallista.

Kuvat ja grafiikat tekstin tukena

Graafisilla valinnoilla voidaan vaikuttaa tekstin helppolukuisuuteen esimerkiksi korvaamalla teksti visuaalisilla elementeillä. Infografiikan avulla saat vaikealukuisesta tekstin käsitteet helpommin ymmärrettävään muotoon. Tarpeettomia visuaalisia häiriöitä ja monimutkaisuuksia tulee pyrkiä välttämään.

Teksti voidaan myös korvata kuvilla, mutta jotta kuvat olisivat saavutettavia kaikille käyttäjille, niihin tulee liittää vaihtoehtoisia tekstejä (alt-tekstejä) näkövammaisia varten. Alt-tekstit kertovat lyhyesti kuvan sisällön ja ovat tärkeitä käyttäjille, jotka käyttävät ruudunlukuohjelmia.

Yhdenvertaisuuden laajentaminen

Tämän kaiken huomioiminen graafisessa suunnittelussa ei ainoastaan paranna käyttäjäkokemusta, vaan edistää myös yhdenvertaisuutta ja laajentaa käyttäjäkuntaa. Tämä voi puolestaan voi tuoda merkittäviä hyötyjä niin yrityksille kuin yhteisöille. Näin ollen saavutettavuuden integroiminen graafiseen suunnitteluun ei ole vain vastuullista, vaan edistää myös sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä digitaalisessa ympäristössä.

Ymmärtääksesi paremmin saavutettavuuden tärkeyttä, lataa verkkoselaimellesi lisäosia, joiden avulla simuloidaan erilaisia haasteita verkon käytössä. Lataa lisäosat: https://www.saavutettavasti.fi/verkkosisaltojen-saavutettavuus/linkkeja-ja-tyokaluja/#tyokalut

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Reetta Kastinen

Reetta Kastinen

Graphic Designer

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.
Analytiikan määrittely koristekuva

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.