Luovemman kaverin ohjenuorat

Aineisto-ohjeet

Minkäs kokoista laitetaan?

Täältä löydät aineisto-ohjeita, kun puuhastelet kasaan mainosmateriaaleja seuraavaan kampanjaasi. Vai tarvitsetko apua? Meiltä saat bannerit,  LinkedIn mainokset, Facebook karusellimainokset tai mitä vain tarvitset.

Aineistojen toimitus 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua osoitteeseen: mainonta@oddy.fi.

Aineisto-ohjeet

Suosittelemamme mainoskoot: 980×120, 336×280, 300×250, 160×600, 300×600.

Aineisto-ohje Google Display Network

Suosittelemamme mainoskoot: 980×400, 980×120, 300×300, 320×480, 300×250, 160×600, 300×600 + mobiiliin swipe/cube.

Aineisto-ohje ohjelmallinen ostaminen

Aineisto-ohje Mobiili swipe cube

Esimerkki Facebook-mainoksestaFacebook-kuvamainos

Facebookin mainoskuvissa tulee olla mahdollisimman vähän tekstiä. Teksti saa peittää enintään 20% kuva-alasta. Liiallinen tekstimäärä mainoksessa voi vähentää mainoksen näkyvyyttä. Lisätietoja tekstin määrästä Facebookin ohjeistuksissa.

  • Suositeltu kuvakoko: 1200 x 628 px
  • Kuvasuhde: 1.9:1
  • Teksti: enintään 90 merkkiä
  • Otsikko: enintään 25 merkkiä
  • Linkin kuvaus: 30 merkkiä


Facebook-videomainos

H.264-videopakkaus, suurta profiilia suositellaan, pikselit ovat nelikulmaisia, kuvataajuus on kiinteä ja näyttö lomittamaton.

  • Kuvasuhde: 16:9 tai 1:1
  • Muoto: .mp4
  • Ääni: Stereo AAC -äänipakkaus, suositus vähintään 128 kbps.
  • Kesto: enintään 240 minuuttia
  • Tiedostokoko: enintään 4 Gt
  • Resoluutio: vähintään 720p.
  • Teksti: enintään 90 merkkiä
  • Otsikko: enintään 25 merkkiä
  • Linkin kuvaus: 30 merkkiä

Facebook-profiilikuva

Facebookin profiilikuva rajautuu ympyräksi sekä uutisvirrassa, että sivulla. Tämä tulee ottaa huomioon, kun harkitaan esimerkiksi logon asettelua­ – huomioi ympyräksi rajautuvassa kuvassa pois leikkautuvat kulmat! Kuva voi olla hyvä ladata hieman minimikokoa isompana, jotta Facebook ei ryhdy venyttelemään kuvaa. Jos kuvassa on tekstiä tai logo, kannattaa se tallentaa PNG:nä.

  • Kuvasuhde 1:1
  • Koko: 720 x 720 px tai 960 x 960 px
  • Tiedostokoko: alle 100 kb

Kansikuva

Facebook-sivun kansikuvana voi nykyisin käyttää joko kuvaa, videota tai useampaa kuvaa slideshow’na. Kansikuvalla kannattaa pyrkiä välittämään yrityksen tai yhteisön ydinviesti yleisölle heti Facebook-sivulle saavuttaessa. Kansikuva rajautuu hieman eri tavalla mobiilissa kuin desktopilla, joten kannattaa välttää laittamasta aivan reuna-alueille oleellista tietoa. Näkyvillä oleva koko on pöytäkoneella 820 x 312 px ja mobiilissa 640 x 360 px.

  • Suositeltu kuvasuhde 16:9
  • Suositeltu kuvakoko kuvanlaadun kannalta: 1920 x 1080 px
  • Koko: alle 100 kb
  • Tallennusmuoto PNG, jos kuvassa on tekstiä

Facebookin linkkijulkaisu

Linkkijulkaisuja Facebook-sivulla julkaistaessa kannattaa huolehtia, että julkaisukuva on ladattu oikean kokoisena verkkosivustolle, jolta olet jakamassa linkkiä. Mikäli et saa linkin takaa kuvaa esille, mutta kuva on jo ladattu sivustosi metatietoihin, kannattaa kokeilla Facebook Debuggeria.

  • Kuvasuhde 1,91:1
  • Suositeltu koko 1200 x 628 pikseliä, leveyden oltava vähintään 600 pikseliä.

Uusin päivitys toi myös 1:1 kuvasuhteen mahdolliseksi linkkijulkaisuihin. Erityisesti mobiilissa kaikki pystysuuntainen kuva-ala kannattaa ottaa haltuun, vertikaalimateriaalit.


Facebook-kuvajulkaisu

Kuvat skaalautuvat nykyään varsin tyylikkäästi Facebookiin, olivatpa ne sitten pysty- tai vaakakuvia. Koska valtaosa Facebookin käyttäjistä selaa uutisvirtaa kännykällä, kannattaa markkinoijankin panostaa pysty- eli vertikaalikuviin maksimaalisen huomion takaamiseksi.

  • Kuvasuhde 9:16-16:9.
  • Suositeltu leveys 1200, leveyden oltava vähintään 600 pikseliä.

Facebook 360° kuva

360° -kuvan saat näppärimmin otettua älypuhelimellasi Facebook-sovelluksen kautta.

  • Maksimileveys 30,000 pikseliä.
  • Suositeltu tiedostokoko alle 20-30MB.
  • 360-kuva näytetään uutisvirrassa kuvasuhteessa 2:1

Facebook-video

Videosisältöjä tuottaessa kannattaa ottaa huomioon, että valtaosa ihmisistä käyttää Facebookia mobiililaitteella. Pystyvideot ovat käyttäjille nyt arkipäivää ja takaavat suuren huomioarvon. Videoon kannattaa lisätä tekstitykset aina kun se on mahdollista, sillä äänten päällekytkeminen on useimmissa tilanteissa katsojalle hankalaa eivätkä kaikki halua ääniä käyttää Facebookin uutisvirtaa selatessaan.

  • Kuvasuhde 16:9 – 9:16.
  • 360-video näytetään uutisvirrassa kuvasuhteessa 2:1
  • Tuetut tiedostomuodot .MOV tai .MP4.
  • Vähimmäiskesto 1 sekunti, enimmäiskesto 240 minuuttia.

Facebook-kuvakaruselli

Kuvakaruselli on Facebookissa poikkeuksellinen sisältömuoto, sillä se vaatii neliönmuotoiset kuvat. Karusellilla voit näyttää samassa mainosyksikössä jopa 10 kuvaa sekä linkkiä ja ohjata käyttäjiä sivustosi tiettyihin osiin. Kuvissa tulee olla mahdollisimman vähän tekstiä. Liiallinen tekstimäärä mainoksessa voi vähentää mainoksen näkyvyyttä. 

  • Kuvasuhde 1:1.
  • Suositeltu kuvakoko: 1080 x 1080 px, mutta vähintään 600 x 600 px.
  • Kuvatiedostot ladataan Facebookiin .jpg:nä tai .png:nä.
  • Teksti: enintään 90 merkkiä
  • Otsikko: enintään 40 merkkiä
  • Linkin kuvaus: 20 merkkiä

Slideshow eli diaesitys

Slideshowta eli diaesitystä tehdessä kuvien kuvasuhde on tärkeää. Kun kuvasuhde on kaikissa kuvissa sama, show pysyy yhtenäisenä, eikä Facebook leikkaa kuvista alueita ulos. Julkaistavan diaesityksen kuvasuhteen voit valita diaesitystä Facebookissa tehdessäsi.

  • Kuvasuhde 16:9, 1:1 tai 2:3 tai ladattujen kuvien alkuperäinen suhde.
  • Suositeltu koko 1280 x 720 pikseliä.

Canvas eli perussivu, toimii vain mobiilissa

  • Näkyy uutisvirrassa kuvasuhteessa 1:91.
  • Suositeltu kuvan koko 1200 x 628 pikseliä.

Muut muodot

Näiden perusmuotojen lisäksi mainostyökalu tarjoaa meille monta muutakin mainosmuotoa. Nämä jaetaan mainonnan tavoitteiden ja sijoittelun mukaan. Kun kuvan rajaa heti kättelyssä 1200 pikseliä leveäksi, se sopii useimpiin mainosmuotoihin. Muista mainostettaessa myös Facebookin tekstisääntö! Yli 20 prosenttia tekstiä sisältävät kuvat jäävät Facebookin seulaan kiinni ja niiden jakelua voidaan rajoittaa joko niin, että mainosta ei näytetä lainkaan tai niin, että mainonnan hinta kasvaa. Jokaisen julkaisijan kaveri on Facebookin tätä varten suunnittelema työkalu, Text overlay tool.


Sivutykkääjät

  • Kuvasuhde 1,91:1.
  • Suositeltu kuvan koko 1200 x 628 pikseliä.

Kuvallinen mainos

  • Kuvasuhde 1,91:1.
  • Suositeltu kuvan koko 1200 x 628 pikseliä.

Oikea sarake ja pika-artikkelit

  • Kuvasuhde 9:16-16:9.
  • Suositeltu leveys 1200 pikseliä.
  • Vähimmäiskorkeus ja -leveys 600 pikseliä.

Messengerin aloitussivun mainos, sponsoroitu viesti ja Audience Network

  • Kuvasuhde 9:16 – 16:9.
  • Suositeltu koko 1200×628 pikseliä.
  • Linkin sisältävä mainos näkyy kuvasuhteessa 1,91:1.

Tarkempia tietoja Facebook-mainosten spekseistä löydät Facebookin mainosoppaasta.

Autamme myös aineistotuotannossa!

Mitä kaipaat? Bannerit, painikkeet, ländärit… kaikki onnistuu. Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisää!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu asiakkaisiimme
Tutustu palveluihimme