Luovemman kaverin ohjenuorat

Aineisto-ohjeet

Minkäs kokoista laitetaan?

Täältä löydät aineisto-ohjeita, kun puuhastelet kasaan mainosmateriaaleja seuraavaan kampanjaasi. Vai tarvitsetko apua? Meiltä saat bannerit,  LinkedIn mainokset, Facebook karusellimainokset tai mitä vain tarvitset.

Aineistojen toimitus 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua osoitteeseen: mainonta@oddy.fi.

Aineisto-ohjeet

Suosittelemamme mainoskoot:

  • 980×120
  • 336×280
  • 300×250
  • 160×600
  • 300×600

Aineisto-ohje Google Display Network


Huomioithan, että Googlen bannereissa täytyy selkeästi kertoa mainostajan nimi / logo.

Google Display -verkoston tekniset ohjeistukset:

Testaa HTML5-aineistosi ennen toimitusta:

Mainoksia varten voi ladata 15 mainoskuvaa ja 5 logoa.

Landscape

Kuvan oltava kuvasuhteessa 1.91:1 ja 600 x 314 tai suurempi. Tiedoston koko max 5MB.


Square

Neliökuvan oltava (1:1) ja 300 x 300 tai suurempi. Tiedoston koko max 5MB.


Logo (valinnainen)

Logon oltava neliö (1:1) ja 128 x 128 tai suurempi. Suositeltu koko logolle on 1200 x 1200. Parhainta sovitusta varten, suositellaan lisäämään myös landscape (4:1) logo, jonka tulee olla kokoa 512 x 128 tai suurempi. Suositeltu koko landscape logolle on 1200 x 300. Kaikille logoille läpinäkyvä tausta on paras, mutta vain jos logo on keskitetty. Tiedoston koko max 5MB.


  • Vältä tekstiä kuvassa. Teksti ei saa peittää enempää kuin 20 % kuvasta.
    Huom: Joissakin mainostiloissa kuvaa saatetaan cropata horisontaalisesti yhteensä 5 % molemmista reunoista.
  • (Voi lisätä myös videon, se täytyy olla ladattuna ensin YouTubeen ja silloin tarvitaan videon URL. Tai jos ladataan videotiedosto, niin sen tulee olla pituudeltaan (suositellut kuvasuhteet: 16:9, 1:1, 4:3, 9:16) 30s tai alle.)
  • Lyhyt otsikko: max 30 merkkiä (voidaan tehdä 1-5 variaatiota)
  • Pitkä otsikko: max 90 merkkiä (voidaan tehdä 1-5 variaatiota)
  • Kuvaus: max 90 merkkiä (voidaan tehdä 1-5 variaatiota)
  • Yrityksen nimi
  • Lopullinen URL (sivu, johon mainosta klikkaamalla päädytään)
  • Voidaan lisätä myös Call to action -teksti

Lisätietoja Google Ads Help -oppaassa:

Suosittelemamme mainoskoot:

  • 980×400
  • 980×120
  • 300×300
  • 320×480
  • 300×250
  • 160×600
  • 300×600
  • + mobiiliin swipe/cube.

Aineisto-ohje ohjelmallinen ostaminen


Aineisto-ohje Mobiili swipe cube

Swipe-kuutio / 3D Cube

Usein mobiilissa käytetty mainosmuoto mobiiliparaatina. Toimii myös desktop-mainosmuodoissa. Kuutio voi sisältää monta eri sivua. Suositeltu sivumäärä maks 5.

  • Kuvan koko: Mobiili 300×300 (myös muut ohjelmallisen mainoskoot toimivat)
  • Kuvaformaatti: .jpg, .png
  • Tiedostokoko: Kaikki kuvat yhteensä 120 Kt
  • Jokaisella sivulla voi olla oma linkki (clicktag)
  • Kuution sivu voi sisältää myös videon.

Lisää tietoa cubesta sekä työtiedoston pohjan löydät osoitteesta:


HTML5 -aineiston tekniset ohjeet:

Esimerkki Facebook-mainoksestaFacebook-kuvamainos

Facebookin mainoskuvissa tulee olla mahdollisimman vähän tekstiä. Teksti saa peittää enintään 20% kuva-alasta. Liiallinen tekstimäärä mainoksessa voi vähentää mainoksen näkyvyyttä. Lisätietoja tekstin määrästä Facebookin ohjeistuksissa.

  • Suositeltu kuvakoko: 1200 x 628 px
  • Kuvasuhde: 1.9:1
  • Teksti: enintään 90 merkkiä
  • Otsikko: enintään 25 merkkiä
  • Linkin kuvaus: 30 merkkiä


Facebook videomainos esimerkkiFacebook-videomainos

H.264-videopakkaus, suurta profiilia suositellaan, pikselit ovat nelikulmaisia, kuvataajuus on kiinteä ja näyttö lomittamaton.

  • Kuvasuhde: 16:9 tai 1:1
  • Muoto: .mp4
  • Ääni: Stereo AAC -äänipakkaus, suositus vähintään 128 kbps.
  • Kesto: enintään 240 minuuttia
  • Tiedostokoko: enintään 4 Gt
  • Resoluutio: vähintään 720p.
  • Teksti: enintään 90 merkkiä
  • Otsikko: enintään 25 merkkiä
  • Linkin kuvaus: 30 merkkiä

Facebook aineistoesimerkki kuvakaruselliFacebook-kuvakaruselli

Kuvakaruselli on Facebookissa poikkeuksellinen sisältömuoto, sillä se vaatii neliönmuotoiset kuvat. Karusellilla voit näyttää samassa mainosyksikössä jopa 10 kuvaa sekä linkkiä ja ohjata käyttäjiä sivustosi tiettyihin osiin. Kuvissa tulee olla mahdollisimman vähän tekstiä. Liiallinen tekstimäärä mainoksessa voi vähentää mainoksen näkyvyyttä. 

  • Kuvasuhde 1:1.
  • Suositeltu kuvakoko: 1080 x 1080 px, mutta vähintään 600 x 600 px.
  • Kuvatiedostot ladataan Facebookiin .jpg:nä tai .png:nä.
  • Teksti: enintään 90 merkkiä
  • Otsikko: enintään 40 merkkiä
  • Linkin kuvaus: 20 merkkiä

Facebook-profiilikuva

Facebookin profiilikuva rajautuu ympyräksi sekä uutisvirrassa, että sivulla. Tämä tulee ottaa huomioon, kun harkitaan esimerkiksi logon asettelua­ – huomioi ympyräksi rajautuvassa kuvassa pois leikkautuvat kulmat! Kuva voi olla hyvä ladata hieman minimikokoa isompana, jotta Facebook ei ryhdy venyttelemään kuvaa. Jos kuvassa on tekstiä tai logo, kannattaa se tallentaa PNG:nä.

  • Kuvasuhde 1:1
  • Koko: 720 x 720 px tai 960 x 960 px
  • Tiedostokoko: alle 100 kb

Kansikuva

Facebook-sivun kansikuvana voi nykyisin käyttää joko kuvaa, videota tai useampaa kuvaa slideshow’na. Kansikuvalla kannattaa pyrkiä välittämään yrityksen tai yhteisön ydinviesti yleisölle heti Facebook-sivulle saavuttaessa. Kansikuva rajautuu hieman eri tavalla mobiilissa kuin desktopilla, joten kannattaa välttää laittamasta aivan reuna-alueille oleellista tietoa. Näkyvillä oleva koko on pöytäkoneella 820 x 312 px ja mobiilissa 640 x 360 px.

  • Suositeltu kuvasuhde 16:9
  • Suositeltu kuvakoko kuvanlaadun kannalta: 1920 x 1080 px
  • Koko: alle 100 kb
  • Tallennusmuoto PNG, jos kuvassa on tekstiä

Facebookin linkkijulkaisu

Linkkijulkaisuja Facebook-sivulla julkaistaessa kannattaa huolehtia, että julkaisukuva on ladattu oikean kokoisena verkkosivustolle, jolta olet jakamassa linkkiä. Mikäli et saa linkin takaa kuvaa esille, mutta kuva on jo ladattu sivustosi metatietoihin, kannattaa kokeilla Facebook Debuggeria.

  • Kuvasuhde 1,91:1
  • Suositeltu koko 1200 x 628 pikseliä, leveyden oltava vähintään 600 pikseliä.

Uusin päivitys toi myös 1:1 kuvasuhteen mahdolliseksi linkkijulkaisuihin. Erityisesti mobiilissa kaikki pystysuuntainen kuva-ala kannattaa ottaa haltuun, vertikaalimateriaalit.


Facebook-kuvajulkaisu

Kuvat skaalautuvat nykyään varsin tyylikkäästi Facebookiin, olivatpa ne sitten pysty- tai vaakakuvia. Koska valtaosa Facebookin käyttäjistä selaa uutisvirtaa kännykällä, kannattaa markkinoijankin panostaa pysty- eli vertikaalikuviin maksimaalisen huomion takaamiseksi.

  • Kuvasuhde 9:16-16:9.
  • Suositeltu leveys 1200, leveyden oltava vähintään 600 pikseliä.

Facebook 360° kuva

360° -kuvan saat näppärimmin otettua älypuhelimellasi Facebook-sovelluksen kautta.

  • Maksimileveys 30,000 pikseliä.
  • Suositeltu tiedostokoko alle 20-30MB.
  • 360-kuva näytetään uutisvirrassa kuvasuhteessa 2:1

Facebook-video

Videosisältöjä tuottaessa kannattaa ottaa huomioon, että valtaosa ihmisistä käyttää Facebookia mobiililaitteella. Pystyvideot ovat käyttäjille nyt arkipäivää ja takaavat suuren huomioarvon. Videoon kannattaa lisätä tekstitykset aina kun se on mahdollista, sillä äänten päällekytkeminen on useimmissa tilanteissa katsojalle hankalaa eivätkä kaikki halua ääniä käyttää Facebookin uutisvirtaa selatessaan.

  • Kuvasuhde 16:9 – 9:16.
  • 360-video näytetään uutisvirrassa kuvasuhteessa 2:1
  • Tuetut tiedostomuodot .MOV tai .MP4.
  • Vähimmäiskesto 1 sekunti, enimmäiskesto 240 minuuttia.

Slideshow eli diaesitys

Slideshowta eli diaesitystä tehdessä kuvien kuvasuhde on tärkeää. Kun kuvasuhde on kaikissa kuvissa sama, show pysyy yhtenäisenä, eikä Facebook leikkaa kuvista alueita ulos. Julkaistavan diaesityksen kuvasuhteen voit valita diaesitystä Facebookissa tehdessäsi.

  • Kuvasuhde 16:9, 1:1 tai 2:3 tai ladattujen kuvien alkuperäinen suhde.
  • Suositeltu koko 1280 x 720 pikseliä.

Canvas eli perussivu, toimii vain mobiilissa

  • Näkyy uutisvirrassa kuvasuhteessa 1:91.
  • Suositeltu kuvan koko 1200 x 628 pikseliä.

Muut muodot

Näiden perusmuotojen lisäksi mainostyökalu tarjoaa meille monta muutakin mainosmuotoa. Nämä jaetaan mainonnan tavoitteiden ja sijoittelun mukaan. Kun kuvan rajaa heti kättelyssä 1200 pikseliä leveäksi, se sopii useimpiin mainosmuotoihin. Muista mainostettaessa myös Facebookin tekstisääntö! Yli 20 prosenttia tekstiä sisältävät kuvat jäävät Facebookin seulaan kiinni ja niiden jakelua voidaan rajoittaa joko niin, että mainosta ei näytetä lainkaan tai niin, että mainonnan hinta kasvaa. Jokaisen julkaisijan kaveri on Facebookin tätä varten suunnittelema työkalu, Text overlay tool.


Sivutykkääjät

  • Kuvasuhde 1,91:1.
  • Suositeltu kuvan koko 1200 x 628 pikseliä.

Kuvallinen mainos

  • Kuvasuhde 1,91:1.
  • Suositeltu kuvan koko 1200 x 628 pikseliä.

Oikea sarake ja pika-artikkelit

  • Kuvasuhde 9:16-16:9.
  • Suositeltu leveys 1200 pikseliä.
  • Vähimmäiskorkeus ja -leveys 600 pikseliä.

Messengerin aloitussivun mainos, sponsoroitu viesti ja Audience Network

  • Kuvasuhde 9:16 – 16:9.
  • Suositeltu koko 1200×628 pikseliä.
  • Linkin sisältävä mainos näkyy kuvasuhteessa 1,91:1.

Tarkempia tietoja Facebook-mainosten spekseistä löydät Facebookin mainosoppaasta:
https://www.facebook.com/business/ads-guide

Aineisto-ohje esimerkki Instagram mainosKuvamainos

  • Suositeltu kuvakoko: 1080 x 1080 px (enint. 1936 x 1936px)
  • Pystykuvan kuvakoko: 1080 x 1350 px
  • Kuvasuhde: 1:1 (rajoitettu vaaka 1,91:1)
  • Kuvaformaatti: .jpg tai .png
  • Kuvateksti: Suositus 125 merkkiä (enint. 2 2000)
  • Tiedostokoko: Maks. 30 Mt

Huom. Kuvassa tulee olla mahdollisimman vähän tekstiä. Liiallinen tekstimäärä mainoksessa voi vähentää mainoksen näkyvyyttä. Lisätietoja tekstin määrästä Facebookin ohjeistuksissa.

Kuvateksteissä pitkät tekstit rajautuvat ”…lisää” -tekstin taakse.


Aineisto-ohje esimerkki Instagram videoVideomainos

  • Videon suositeltu kuvasuhde: 1:1 / vaaka 1,91:1
  • Myös neliö- ja pystyvideot mahdollisia. Niissä kuvakoko 1080 x 1080 px tai 1080 x 1350 px.
  • Video: H.264-videopakkaus, suurta profiilia suositellaan, pikselit ovat nelikulmaisia, kuvataajuus on kiinteä ja näyttö lomittamaton.
  • Muoto: .mp4
  • Ääni: Stereo AAC -äänipakkaus, suositus väh. 128 kbps.
  • Kesto: Enintään 60 sekuntia
  • Tiedostokoko: Enintään 4 Gt
  • Teksti: enintään 2200 merkkiä

Kuvakaruselli

  • Suositeltu kuvakoko: 1080 x 1080px (enint. 1936 x 1936px)
  • Kuvasuhde: 1:1 (rajoitettu vaaka 1,91:1)
  • Kuvaformaatti: .jpg tai .png
  • Kuvateksti: Suositus 125 merkkiä (enint. 2 2000)
  • Tiedostokoko: Maks. 30 Mt
  • Korttien vähimmäismäärä: 2 kpl
  • Korttien enimmäismäärä: 10 kpl

Testaa mainoksesi tekstimäärä:

Aineisto-ohje LinkedIn tekstimainosTekstimainos – Horizontal

  • Mainosmuoto: Kuva ja teksti
  • Kuvan koko: 50×50 px
  • Kuvaformaatti: .jpg, .jpeg, .png, .gif
  • Otsikkoteksti: maks. 25 merkkiä
  • Kuvausteksti: maks. 75 merkkiä

Tekstimainos – Square

  • Mainosmuoto: Kuva ja teksti
  • Kuvan koko: 50x50px
  • Kuvaformaatti: .jpg, .jpeg, .png, .gif
  • Otsikkoteksti: maks. 25 merkkiä
  • Kuvausteksti: maks. 75 merkkiä

Tekstimainos – Long

  • Mainosmuoto: Teksti
  • Otsikkoteksti: maks. 25 merkkiä
  • Kuvausteksti: maks. 75 merkkiä

Aineisto-ohje LinkedIn sponsoroitu julkaisu

Sponsoroitu julkaisu – Työpöytä

  • Mainosmuoto: Kuva ja teksti
  • Kuvan koko: 1200x627px
  • Kuvaformaatti: .jpg, .jpeg, .png, .gif
  • Tiedostokoko: maks. 100 Mt
  • Otsikkoteksti: maks. 70 merkkiä
  • Esittelyteksti: maks. 152 merkkiä
  • Kuvausteksti: maks. 100 merkkiä

Sponsoroitu julkaisu – Mobiili

  • Mainosmuoto: Kuva ja teksti
  • Kuvan koko: 1200x627px
  • Kuvaformaatti: .jpg, .jpeg, .png, .gif
  • Tiedostokoko: maks. 100 Mt
  • Otsikkoteksti: maks. 70 merkkiä
  • Esittelyteksti: maks. 150 merkkiä
  • Kuvausteksti: ei näytetä

Muut LinkedIn -mainosmuodot ja tarkat ohjeistukset:

https://www.linkedin.com/help/lms/topics/8154/8155 

Spotify aineisto-ohjeet

Ääniaineiston lisäksi Spotify näyttää klikattavan kuvan (sijoitettu kansikuvan alueelle), jolla voidaan laajentaa kampanjaa ja ohjata liikennettä URL-osoitteeseen.

Audiofile

  • Pituus: Max 30 sek
  • Aineistokoko: Max 1 MB
  • Formaatti: WAV, MP3 (Ohjelmalliseen .OGG).
  • Volume: WAV – 16-bit 44.1 kHz, MP3 – vähintään 192 kbps, Normalized to -14 dB LUFS integrated
  • Kaikkien huippujen tulisi säilyä alle -1 dB TP, ylimääräisen vääristymisen välttämiseksi transkoodauksessa

Tekstit

  • Tekstejä ei tarvita ohjelmalliseen
  • Tekstit: Mainostajan nimi ja CTA, jotka korvaavat kappaleen nimen ja esittäjän nimen.
  • Mainostajan nimi: Max 45 merkkiä
  • CTA vaihtoehdot:
    • MORE INFO
    • GET INFO
    • VISIT SITE
    • BUY TICKETS
    • GET COUPON
    • SHARE
    • VISIT PROFILE
    • LEARN MORE
    • FIND STORES
    • DOWNLOAD
    • BUY NOW
    • SHOP NOW
    • LISTEN NOW

Kuvaelementti / Display Unit 

  • Kuvan koko: 640 x 640 px
  • Kuvaformaatti: JPG
  • Aineistokoko: Max 200 KB
  • Clickthrough URL: Osoite on aina määritettävä. URL-osoitteiden tulisi ohjata https-sivulle.

Aineisto-ohje Snapchat

Snapchat Ads / Article

  • Mainosmuodot: teksti, video, GIF, kuva
  • Aineiston koko: 1080×1920
  • Formaatti: mp4/mov, .gif, .png, H.264
  • Kuvasuhde: 9:16
  • Audio: 2-kanavainen, PCM / AAC, vähintään 192 kbps, 16/24 bit, 48 KHz

Mainosratkaisujen esittely:

https://forbusiness.snapchat.com/ad-products


Mainosmuotojen tarkat ohjeistukset:

https://businesshelp.snapchat.com/en-US/article/top-snap-specs

Aineisto-ohje ohjaava natiivimainonta

Natiivimainoksen elementit:

  • Kuva tai video
  • Otsikko
  • Kuvaus tai ingressi
  • Mainostajan nimi tai logo

Kuva:

  • Kuvan koko: 4:3
  • Formaatti: .jpg, .png
  • Tiedostokoko: maks. 200 kt

Kuva ei saa sisältää logoa tai tekstiä.
Kuvassa itsessään ei saa olla mitään kävijää aktivoivaa tekijää, kuten “Klikkaa tästä!”

Otathan huomioon, että kuvaa saatetaan rajata mediasta riippuen, joten pidä kuvan tärkeimmät osat keskellä.


Otsikko:

  • Mainosmuoto: Teksti
  • Tekstimäärä: maks. 60 merkkiä (sisältäen välilyönnit)

Tekstin pituus sovitetaan automaattisesti sivuston mukaan. Jos käytetään pitkää otsikkoa, voidaan teksti leikata ja korvata kolmella pisteellä (…) millä tahansa sivustolla.


Kuvaus:

  • Mainosmuoto: Teksti
  • Tekstimäärä: maks. 100 merkkiä (sisältäen välilyönnit)

Tekstin pituus sovitetaan automaattisesti sivuston mukaan.


Vinkki!

Yritä houkutella lukija lukemaan lisää artikkelista. Älä käytä mainosmaisia tekstejä, kuten “Nyt tuotteet -50%!” Tarjoa sisällöllä tietoa, vinkkejä, käyttäjiä aktivoivaa sisältöä, kuten kilpailuja, testejä ja keskustelua. Muista mitata myös natiivimainonnan toimivuutta. Älä pyöritä samaa mainosta liian pitkään, tarjoa ajan mittaan tuoretta sisältöä.

Autamme myös aineistotuotannossa!

Mitä kaipaat? Bannerit, painikkeet, ländärit… kaikki onnistuu. Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisää!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu asiakkaisiimme
Tutustu palveluihimme