Aineisto-ohjeet

MINKÄS KOKOISTA LAITETAAN? TUTUSTU AINEISTO-OHJEISIIN.

Täältä löydät aineisto-ohjeet, kun puuhastelet kasaan mainosmateriaaleja seuraavaan kampanjaasi. Vai tarvitsetko kenties apua? Meiltä saat bannerit, LinkedIn-mainokset, Facebook-karusellimainokset sekä kaiken muun tarvittavan graafisen aineiston.

Aineistojen toimitus 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua osoitteeseen: mainonta@oddy.fi.

Suosittelemamme mainoskoot (pikseliä):

300×250
336×280
300×600
160×600
980×120
Kaikki yleiset mainoskoot:

Tiedostokokoraja (JPG, GIF, PNG, HTML5): 150kt
Animaation enimmäiskesto (GIF ja HTML5): 30sek

Huomioithan, että Googlen bannereissa täytyy selkeästi kertoa mainostajan nimi / logo.

Google Display -verkoston tekniset aineisto-ohjeet:

 

Testaa HTML5-aineistosi ennen toimitusta:

Mainoksia varten voi ladata 15 mainoskuvaa ja 5 logoa.

  • Kuvista tulee olla sekä vaaka- että neliöversiot.
  • Huom: Joissakin mainostiloissa kuvaa saatetaan cropata horisontaalisesti yhteensä 5 % molemmista reunoista.
  • Vältä tekstiä kuvissa. Teksti ei saa peittää enempää kuin 20 % kuvasta.
  • Voit lisätä myös videon, se täytyy olla ladattuna ensin YouTubeen ja silloin tarvitaan videon URL. Tai jos ladataan videotiedosto, niin sen tulee olla pituudeltaan (suositellut kuvasuhteet: 16:9, 1:1, 4:3, 9:16) 30 s tai alle.


Landscape-kuva:

Kuvan oltava kuvasuhteessa 1.91:1 ja 600 x 314 px tai suurempi. Tiedoston koko max 5MB.

Square-kuva:

Neliökuvan oltava (1:1) ja 300 x 300 px tai suurempi. Tiedoston koko max 5MB.

Logo (valinnainen):

Logon oltava neliö (1:1) ja 128 x 128 px tai suurempi. Suositeltu koko logolle on 1200 x 1200 px. Parhainta sovitusta varten, suositellaan lisäämään myös landscape (4:1) logo, jonka tulee olla kokoa 512 x 128 tai suurempi. Suositeltu koko landscape logolle on 1200 x 300 px. Kaikille logoille läpinäkyvä tausta on paras, mutta vain jos logo on keskitetty. Tiedoston koko max 5MB.

Tekstisisällöt:

  • Pitkä otsikko: max 90 merkkiä (vain yksi otsikko)
  • Lyhyt otsikko: max 30 merkkiä (voidaan tehdä 1-5 variaatiota)
  • Kuvaus: max 90 merkkiä (voidaan tehdä 1-5 variaatiota)
  • Yrityksen nimi: max 25 merkkiä
  • Lopullinen URL (sivu, johon mainosta klikkaamalla päädytään)
  • Call to action -teksti, jonka vaihtoehdot ovat: Hae nyt, Varaa nyt, Ota yhteyttä, Lataa, Lisätietoja, Asenna, Sivustolle, Osta nyt, Rekisteröidy, Pyydä tarjous, Tilaa, Näytä lisää.

Aineisto-ohjeet ja lisätietoja myös Google Ads Help -oppaassa:

Suosittelemamme mainoskoot (pikseliä):

  • 980×400
  • 300×300
  • 300×600
  • 160×600
  • 300×250

 

Suositellut koot saattavat vaihdella myös mediakohtaisesti.
Yllä listatut mainoskoot kattavat suurimman osan ohjelmallisen mainospaikoista Suomessa.

Yleisimmät mainoskoot:

Aineistojen kokorajat vaihtelevat usein medioiden välillä. Alla olevan listauksen kokorajat
ovat keskiarvoja ja takaavat aineiston toimivuuden suurimmassa osassa sivustoja.

Jos aikomuksena on mainostaa vain parilla tietyllä sivustolla – tarkista suosituskoot medioiden omista aineisto-ohjeista.

Swipe-kuutio / 3D Cube

  • Usein käytetty mainosmuoto mobiiliparaatina tai jättiboksina.
  • Voidaan käyttää halutessa myös muissakin mainosmuodoissa.
  • Kuutio voi sisältää monta eri sivua
  • Kuution sivut toimitetaan erillisinä kuvatiedostoina (jpg,png)
  • Huomioi sivujen yhteenlaskettu tiedostokoko (HTML5-kokoraja jättäen n.15kt tyhjää)
  • Kuution sivu voi sisältää myös videon.

Muistathan, että yleinen suositus HTML5-aineistojen animaation kestolle on max. 30sek.
Myös vältä käyttämästä suorituskyvylle raskasta animointia.

Instream-videomainonta
Mainospaikka: Videosisältöjen yhteydessä sivustolla ja suoratoistopalveluissa)

Testaa äänenvoimakkuus: MTV Audio Loudness Test Tool, Ruutu Audio Loudness tool

Outstream-videomainonta
Mainospaikka: Sivuston mainospaikoilla

Ääni on oletuksena mykistettynä – katsojan klikattava ääni erikseen päälle.
Huomioi tämä videon suunnittelussa ja älä jätä viestiä ainoastaan äänen varaan.

ohjelmallinen_natiivi_esim
Esimerkki Facebook-mainoksesta

Facebook-kuvamainos

  • Suositeltu kuvakoko: 1200 x 628 px tai 1080 x 1080 px
  • Kuvasuhde: 1.9:1 tai 1:1
  • Teksti: enintään 90 merkkiä
  • Otsikko: enintään 25 merkkiä
  • Linkin kuvaus: 30 merkkiä

Facebookin mainoskuvissa tulee olla mahdollisimman vähän tekstiä.

20 % tekstin prosenttisääntö on poistunut, mutta Facebook suosittelee silti käyttämään kuva-alalla tekstiä harkiten.

Facebook videomainos esimerkki

Facebook-videomainos

H.264-videopakkaus, suurta profiilia suositellaan, pikselit ovat nelikulmaisia, kuvataajuus on kiinteä ja näyttö lomittamaton.

  • Kuvasuhde: 16:9 tai 1:1
  • Muoto: .mp4
  • Ääni: Stereo AAC -äänipakkaus, suositus vähintään 128 kbps.
  • Kesto: enintään 240 minuuttia
  • Tiedostokoko: enintään 4 Gt
  • Resoluutio: vähintään 720p.
  • Teksti: enintään 90 merkkiä
  • Otsikko: enintään 25 merkkiä
  • Linkin kuvaus: 30 merkkiä
Facebook mainosesimerkki kuvakarusellista

Facebook-kuvakaruselli

Kuvakaruselli on Facebookissa poikkeuksellinen sisältömuoto, sillä se vaatii neliönmuotoiset kuvat. Karusellilla voit näyttää samassa mainosyksikössä jopa 10 kuvaa sekä linkkiä ja ohjata käyttäjiä sivustosi tiettyihin osiin. Kuvissa kannattaa olla mahdollisimman vähän tekstiä.

  • Kuvasuhde 1:1.
    Suositeltu kuvakoko: 1080 x 1080 px, mutta vähintään 600 x 600 px.
  • Kuvatiedostot ladataan Facebookiin .jpg:nä tai .png:nä.
  • Teksti: enintään 90 merkkiä
  • Otsikko: enintään 40 merkkiä
  • Linkin kuvaus: 20 merkkiä

Facebook-profiilikuva

Facebookin profiilikuva rajautuu ympyräksi sekä uutisvirrassa, että sivulla. Tämä tulee ottaa huomioon, kun harkitaan esimerkiksi logon asettelua­ – huomioi ympyräksi rajautuvassa kuvassa pois leikkautuvat kulmat! Kuva voi olla hyvä ladata hieman minimikokoa isompana, jotta Facebook ei ryhdy venyttelemään kuvaa. Jos kuvassa on tekstiä tai logo, kannattaa se tallentaa PNG:nä.

  • Kuvasuhde 1:1
  • Koko: 720 x 720 px tai 960 x 960 px
  • Tiedostokoko: alle 100 kb

Kansikuva

Facebook-sivun kansikuvana voi nykyisin käyttää joko kuvaa, videota tai useampaa kuvaa slideshow’na. Kansikuvalla kannattaa pyrkiä välittämään yrityksen tai yhteisön ydinviesti yleisölle heti Facebook-sivulle saavuttaessa. Kansikuva rajautuu hieman eri tavalla mobiilissa kuin desktopilla, joten kannattaa välttää laittamasta aivan reuna-alueille oleellista tietoa. Näkyvillä oleva koko on pöytäkoneella 820 x 312 px ja mobiilissa 640 x 360 px.

  • Suositeltu kuvasuhde 16:9
  • Suositeltu kuvakoko kuvanlaadun kannalta: 1920 x 1080 px
  • Koko: alle 100 kb
  • Tallennusmuoto PNG, jos kuvassa on tekstiä

Facebookin linkkijulkaisu

Linkkijulkaisuja Facebook-sivulla julkaistaessa kannattaa huolehtia, että julkaisukuva on ladattu oikean kokoisena verkkosivustolle, jolta olet jakamassa linkkiä. Mikäli et saa linkin takaa kuvaa esille, mutta kuva on jo ladattu sivustosi metatietoihin, kannattaa kokeilla Facebook Debuggeria.

  • Kuvasuhde 1,91:1
  • Suositeltu koko 1200 x 628 px, leveyden oltava vähintään 600 pikseliä.

Uusin päivitys toi myös 1:1 kuvasuhteen mahdolliseksi linkkijulkaisuihin. Erityisesti mobiilissa kaikki pystysuuntainen kuva-ala kannattaa ottaa haltuun, vertikaalimateriaalit.

Facebook-kuvajulkaisu

Kuvat skaalautuvat nykyään varsin tyylikkäästi Facebookiin, olivatpa ne sitten pysty- tai vaakakuvia. Koska valtaosa Facebookin käyttäjistä selaa uutisvirtaa kännykällä, kannattaa markkinoijankin panostaa pysty- eli vertikaalikuviin maksimaalisen huomion takaamiseksi.

  • Kuvasuhde 9:16-16:9.
  • Suositeltu leveys 1200 px, leveyden oltava vähintään 600 pikseliä.

Facebook 360° kuva

360° -kuvan saat näppärimmin otettua älypuhelimellasi Facebook-sovelluksen kautta.

  • Maksimileveys 30,000 pikseliä.
  • Suositeltu tiedostokoko alle 20-30MB.
  • 360°-kuva näytetään uutisvirrassa kuvasuhteessa 2:1

Facebook-video

Videosisältöjä tuottaessa kannattaa ottaa huomioon, että valtaosa ihmisistä käyttää Facebookia mobiililaitteella. Pystyvideot ovat käyttäjille nyt arkipäivää ja takaavat suuren huomioarvon. Videoon kannattaa lisätä tekstitykset aina kun se on mahdollista, sillä äänten päällekytkeminen on useimmissa tilanteissa katsojalle hankalaa eivätkä kaikki halua ääniä käyttää Facebookin uutisvirtaa selatessaan.

  • Kuvasuhde 16:9 – 9:16.
  • 360-video näytetään uutisvirrassa kuvasuhteessa 2:1
  • Tuetut tiedostomuodot .MOV tai .MP4.
  • Vähimmäiskesto 1 sekunti, enimmäiskesto 240 minuuttia.

Slideshow eli diaesitys

Slideshowta eli diaesitystä tehdessä kuvien kuvasuhde on tärkeää. Kun kuvasuhde on kaikissa kuvissa sama, show pysyy yhtenäisenä, eikä Facebook leikkaa kuvista alueita ulos. Julkaistavan diaesityksen kuvasuhteen voit valita diaesitystä Facebookissa tehdessäsi.

  • Kuvasuhde 16:9, 1:1 tai 2:3 tai ladattujen kuvien alkuperäinen suhde.
  • Suositeltu koko 1280 x 720 pikseliä.

Canvas eli perussivu, toimii vain mobiilissa

  • Näkyy uutisvirrassa kuvasuhteessa 1:91.
  • Suositeltu kuvan koko 1200 x 628 pikseliä.

Muut muodot

Näiden perusmuotojen lisäksi mainostyökalu tarjoaa meille monta muutakin mainosmuotoa. Nämä jaetaan mainonnan tavoitteiden ja sijoittelun mukaan. Kun kuvan rajaa heti kättelyssä 1200 pikseliä leveäksi, se sopii useimpiin mainosmuotoihin.

Sivutykkääjät

  • Kuvasuhde 1,91:1.
  • Suositeltu kuvan koko 1200 x 628 pikseliä.

Kuvallinen mainos

  • Kuvasuhde 1,91:1.
  • Suositeltu kuvan koko 1200 x 628 pikseliä.

Oikea sarake ja pika-artikkelit

  • Kuvasuhde 9:16-16:9.
  • Suositeltu leveys 1200 pikseliä.
  • Vähimmäiskorkeus ja -leveys 600 pikseliä.

Messengerin aloitussivun mainos, sponsoroitu viesti ja Audience Network

  • Kuvasuhde 9:16 – 16:9.
  • Suositeltu koko 1200×628 pikseliä.
  • Linkin sisältävä mainos näkyy kuvasuhteessa 1,91:1.

20 % tekstin prosenttisääntö on poistunut, mutta Facebook suosittelee silti käyttämään kuva-alalla tekstiä harkiten. Aineisto-ohjeet ja tarkempia tietoja Facebook-mainosten spekseistä löydät Facebookin mainosoppaasta:

https://www.facebook.com/business/ads-guide

Aineisto-ohje esimerkki Instagram mainos

Kuvamainos

  • Suositeltu kuvakoko: 1080 x 1080 px (enint. 1936 x 1936px)
  • Pystykuvan kuvakoko: 1080 x 1350 px
  • Kuvasuhde: 1:1 (rajoitettu vaaka 1,91:1)
  • Kuvaformaatti: .jpg tai .png
  • Kuvateksti: Suositus 125 merkkiä (enint. 2 2000)
  • Tiedostokoko: Maks. 30 Mt

20 % tekstin prosenttisääntö on poistunut, mutta Facebook ja Instagram yhä suosittelevat silti käyttämään kuva-alalla tekstiä harkiten.

Kuvateksteissä pitkät tekstit rajautuvat “…lisää” -tekstin taakse.

Aineisto-ohje esimerkki Instagram video

Videomainos

  • Videon suositeltu kuvasuhde: 1:1 / vaaka 1,91:1
  • Myös neliö- ja pystyvideot mahdollisia. Niissä kuvakoko 1080 x 1080 px tai 1080 x 1350 px.
  • Video: H.264-videopakkaus, suurta profiilia suositellaan, pikselit ovat nelikulmaisia, kuvataajuus on kiinteä ja näyttö lomittamaton.
  • Muoto: .mp4
    Ääni: Stereo AAC -äänipakkaus, suositus väh. 128 kbps.
  • Kesto: Enintään 60 sekuntia
  • Tiedostokoko: Enintään 4 Gt
  • Teksti: enintään 2200 merkkiä

Kuvakaruselli

  • Suositeltu kuvakoko: 1080 x 1080 px (enint. 1936 x 1936 px)
  • Kuvasuhde: 1:1 (rajoitettu vaaka 1,91:1)
  • Kuvaformaatti: .jpg tai .png
  • Kuvateksti: Suositus 125 merkkiä (enint. 2 2000)
  • Tiedostokoko: Maks. 30 Mt
  • Korttien vähimmäismäärä: 2 kpl
  • Korttien enimmäismäärä: 10 kpl
Aineisto-ohje LinkedIn tekstimainos

Tekstimainos – Horizontal

  • Mainosmuoto: Kuva ja teksti
  • Kuvan koko: 50×50 px
  • Kuvaformaatti: .jpg, .jpeg, .png, .gif
  • Otsikkoteksti: maks. 25 merkkiä
  • Kuvausteksti: maks. 75 merkkiä

Tekstimainos – Square

  • Mainosmuoto: Kuva ja teksti
  • Kuvan koko: 50×50 px
  • Kuvaformaatti: .jpg, .jpeg, .png, .gif
  • Otsikkoteksti: maks. 25 merkkiä
  • Kuvausteksti: maks. 75 merkkiä

Tekstimainos – Long

  • Mainosmuoto: Teksti
  • Otsikkoteksti: maks. 25 merkkiä
  • Kuvausteksti: maks. 75 merkkiä
aineisto-ohje LinkedIn sponsoroitu julkaisu

Sponsoroitu julkaisu – Työpöytä

  • Mainosmuoto: Kuva ja teksti
  • Kuvan koko: 1200x627px
  • Kuvaformaatti: .jpg, .jpeg, .png, .gif
  • Tiedostokoko: maks. 100 Mt
  • Otsikkoteksti: maks. 70 merkkiä
  • Esittelyteksti: maks. 152 merkkiä
  • Kuvausteksti: maks. 100 merkkiä

Sponsoroitu julkaisu – Mobiili

  • Mainosmuoto: Kuva ja teksti
  • Kuvan koko: 1200x627px
  • Kuvaformaatti: .jpg, .jpeg, .png, .gif
  • Tiedostokoko: maks. 100 Mt
  • Otsikkoteksti: maks. 70 merkkiä
  • Esittelyteksti: maks. 150 merkkiä
  • Kuvausteksti: ei näytetä

Muut LinkedIn -mainosmuodot ja tarkat ohjeistukset:

https://www.linkedin.com/help/lms/topics/8154/8155

Mainosformaatit

  • Skippable ads: mainoksen voi ohittaa 5s kuluttua
  • Non-skippable ads: max 15s mittainen ohittamaton mainos
  • Bumper ads: max 6s mittainen videon alussa esiintyvä ohittamaton mainos, joka kerää tehokkaasti näyttökertoja

Mainoksen tekstisisällöt

Mainokseen tarvittavat tekstisisällöt.

  • CTA-nappi (maksimissaan 10 merkkiä): esimerkiksi “Lue lisää”, “Varaa nyt”, “Lisätietoja”, “Näytä lisää” tms. lyhyt teksti
  • Headline (maksimissaan 15 merkkiä): mainoksen alla olevassa bannerissa näkyvä otsikko, yleensä yrityksen nimi

Suositeltu pituus

  • Skippable: suositus n. 15s, ei maksimia
  • Non-skippable: max 15s
  • Bumper ads: max 6s

Kuvasuhteet

  • Landscape-video: 16:9 tai 4:3
  • Portrait-video: 9:16 tai 3:4
  • Square-video: 1:1

Kuvakoot

Yleisimmät käytetyt kuvakoot ovat 1920 x 1080 px (landscape) ja mobiilinäkymille 1080 x 1920 px (portrait) sekä 1080 x 1080 px (square).

  • Lanscape-video: 1280 x 720 px , 1920 x 1080 px tai 1440 x 1080 px
  • Portrait-video: 720 x 1080 px, 1080 x 1920 px tai 1080 x 1440 px
  • Square-video: 720 x 720 px, 1080 x 1080 px tai 1920 x 1920 px
  • Companion banner: 300 x 60 px

Videoformaatit ja koko

  • Videomainokset: .mov tai .mp4
  • Videomainosten maksimikoko 1 GB
  • Codec: h.264
  • FPS: 23.95 tai 39.97
  • Overlay ads: HTML5 tai kuvatiedostot JPEG, GIF tai PNG
  • Companion banner (maksimi tiedostokoko 15 kb): JPEG, GIF tai PNG

Muuta

  • Videoiden tulee olla ladattuna asiakkaan YouTube-kanavalle, jotta niitä voi käyttää mainonnassa
  • Videoiden tulee olla joko julkisia tai piilotettuja
    • Yksityiseksi merkattuja videoita ei voi käyttää mainonnassa
Spotify aineisto-ohjeet

Ääniaineiston lisäksi Spotify näyttää klikattavan kuvan (sijoitettu kansikuvan alueelle), jolla voidaan laajentaa kampanjaa ja ohjata liikennettä URL-osoitteeseen.

Äänispotti

Tekstit

CTA vaihtoehdot:

  • Apply now
  • Book now, Buy now, Buy tickets, Click now, Download, Find stores, Get coupon, Get info, Learn more, Listen now, More info, Pre-save, Save now, Share, Shop now, Sign up, Visit profile, Visit site

Kuvaelementti / Display Unit

Logo

Spotify-aineiston toimitus

Aineistot 7 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Aineisto-ohje Snapchat

Snapchat Ads / Article

  • Mainosmuodot: teksti, video, GIF, kuva
  • Aineiston koko: 1080×1920
  • Formaatti: mp4/mov, .gif, .png, H.264
  • Kuvasuhde: 9:16
  • Audio: 2-kanavainen, PCM / AAC, vähintään 192 kbps, 16/24 bit, 48 KHz

Snapchat-kuva- ja videomainos

  • Kuvakoko: 1080 x 1920 px
  • Kuvasuhde: 9:16
  • Kuvamuoto: .jpg ja .png
  • Videomuoto: .mp4 ja .mov
  • Videon pituus: 3-180 sekuntia
  • Bränditeksti: enintään 25 merkkiä
  • Otsikko: enintään 34 merkkiä

Snapchat-kokoelmamainos

Kokoelmamainokset ovat tarkoitettu ensisijaisesti verkkokaupoille, jolloin voidaan näyttää mainoksessa useita tuotteita samanaikaisesti.

  • Kuvakoko: 1080 x 1920 px
  • Kuvasuhde: 9:16
  • Kuvamuoto: .jpg ja .png
  • Videomuoto: .mp4 ja .mov
  • Videon pituus: 3-180 sekuntia
  • Bränditeksti: enintään 25 merkkiä
  • Otsikko: enintään 34 merkkiä


Tuotekuvan vaatimukset

  • Kuvamuoto: .jpg tai .png
  • Kuvakoko: 160 x 160 px

Snapchat Story -mainos

Storymainoksessa voidaan hyödyntää 3-20 yksittäistä kuva- tai videomainosta.

  • Kuvakoko: 1080 x 1920 px
  • Kuvasuhde: 9:16
  • Kuvamuoto: .jpg ja .png
  • Videomuoto: .mp4 ja .mov
  • Videon pituus: 3-180 sekuntia
  • Bränditeksti: enintään 25 merkkiä
  • Otsikko: enintään 34 merkkiä


Tile asset deliverables for Discover section

Story-otsikko: enintään 55 merkkiä

Logo:

  • Kuvamuoto: .png
  • Kuvakoko: 993 x 284 px


Kuva:

  • Kuvamuoto: .png
  • Kuvakoko: 360 x 600 px

Skippaamaton perusvideomainos

Perusvideomainosta ei pysty ohittamaan ensimmäisen 3-6 sekunnin aikana.

  • Kuvakoko: 1080 x 1920 px
  • Kuvasuhde: 9:16
  • Videomuoto: .mp4 ja .mov (H.264 encoded)
  • Videon pituus: 3-180 sekuntia

Filtterimainos/peittokuva

Tämä mainostyyppi näkyy, kun pyyhkäistään ruutua vasemmalle tai oikealle.

  • Kuvakoko: 1080 x 2340 px
  • Kuvamuoto: .png
  • Tekstin, logon tai tietosuojalausekkeiden osalta pitää jättää 310px vapaa-alue ylä- ja alaosaan.
Aineisto-ohje ohjaava natiivimainonta

Natiivimainoksen elementit:

  • Kuva tai video
  • Otsikko
  • Kuvaus tai ingressi
  • Mainostajan nimi tai logo

Kuva:

  • Kuvan koko: 4:3
  • Formaatti: .jpg, .png
  • Tiedostokoko: maks. 200 kt


Kuva ei saa sisältää logoa tai tekstiä.
Kuvassa itsessään ei saa olla mitään kävijää aktivoivaa tekijää, kuten “Klikkaa tästä!”

Otathan huomioon, että kuvaa saatetaan rajata mediasta riippuen, joten pidä kuvan tärkeimmät osat keskellä.

Otsikko:

  • Mainosmuoto: Teksti
  • Tekstimäärä: maks. 60 merkkiä (sisältäen välilyönnit)


Tekstin pituus sovitetaan automaattisesti sivuston mukaan. Jos käytetään pitkää otsikkoa, voidaan teksti leikata ja korvata kolmella pisteellä (…) millä tahansa sivustolla.

Kuvaus:

  • Mainosmuoto: Teksti
  • Tekstimäärä: maks. 100 merkkiä (sisältäen välilyönnit)


Tekstin pituus sovitetaan automaattisesti sivuston mukaan.

Vinkki!

Yritä houkutella lukija lukemaan lisää artikkelista. Älä käytä mainosmaisia tekstejä, kuten “Nyt tuotteet -50%!” Tarjoa sisällöllä tietoa, vinkkejä, käyttäjiä aktivoivaa sisältöä, kuten kilpailuja, testejä ja keskustelua. Muista mitata myös natiivimainonnan toimivuutta. Älä pyöritä samaa mainosta liian pitkään, tarjoa ajan mittaan tuoretta sisältöä.

Standardit Pins-kuvamainokset

  • Kuvamuoto: .png ja .jpg
  • Tiedostokoko: enintään 20Mb
  • Kuvasuhde: 2:3
    TAI
  • Kuvakoko: 1000 x 1500 px
  • Otsikko: enintään 100 merkkiä, mutta vain ensimmäiset 40 merkkiä näkyvät feedissä (laitteesta riippuen).
  • Teksti: enintään 500 merkkiä

Standardit Pins-videomainokset

  • Videomuoto: .mp4, .mov ja .m4v (H. 264 tai H. 265 encoding)
  • Tiedostokoko: enintään 2Gb
  • Suositeltu kuvasuhde: neliö 1:1 tai pystysuoraan 2:3 tai 9:16.
  • Muut tuetut kuvasuhteet: 1:2 tai 1.91:1
  • Videon pituus: vähintään 4 sekuntia, enintään 15 minuuttia
  • Otsikko: enintään 100 merkkiä, mutta vain ensimmäiset 40 merkkiä näkyvät feedissä (laitteesta riippuen).
  • Teksti: enintään 500 merkkiä

Videomainos maksimileveydellä

  • Videomuoto: .mp4, .mov ja .m4v (H. 264 tai H. 265 encoding)
  • Kuvasuhde: Neliö 1:1 tai 16:9
  • Tiedostokoko: enintään 2Gb
  • Videon pituus: vähintään 4 sekuntia, enintään 15 minuuttia
  • Otsikko: enintään 100 merkkiä, mutta vain ensimmäiset 40 merkkiä näkyvät feedissä (laitteesta riippuen).
  • Teksti: enintään 500 merkkiä

Karusellimainos

  • Kuvamuoto: .png ja .jpeg
  • Kuvasuhde: 1:1 tai 2:3
  • Tiedostokoko: enintään 32Mb per kuva
  • Kuvamäärä: 2-5 per karuselli
  • Otsikko: enintään 100 merkkiä, mutta vain ensimmäiset 40 merkkiä näkyvät feedissä (laitteesta riippuen).
  • Teksti: enintään 500 merkkiä

Kokoelmamainos

Staattinen kuvakokoelma:

  • Kuvamuoto: .png ja .jpeg
  • Kuvasuhde: neliö 1:1 (suositus) tai leveyssuunnassa 2:3
  • Tiedostokoko: enintään 10Mb
  • Creative quantity: 1 hero creative, vähintään 3 toissijaista. Maksimissaan 24 toissijaista.
  • Otsikko: enintään 100 merkkiä, mutta vain ensimmäiset 40 merkkiä näkyvät feedissä (laitteesta riippuen).
  • Teksti: enintään 500 merkkiä


Videokokoelma:

  • Videomuoto: .mp4, .mov ja .m4v (H. 264 tai H.265 encoding)
  • Kuvasuhde: neliö 1:1 (suositus) tai leveyssuunnassa 2:3 tai 9:16.
  • Tiedostokoko: enintään 2Gb
  • Videon pituus: vähintään 4 sekuntia, enintään 15 minuuttia.
  • Otsikko: enintään 100 merkkiä, mutta vain ensimmäiset 40 merkkiä näkyvät feedissä (laitteesta riippuen).
  • Teksti: enintään 500 merkkiä

TikTok Ads Manager tukee sekä kuvamainoksia että videomainosmuotoja. Alla olevassa taulukossa luetellaan TikTok -mainosten sijoittelujen ja News Feed -sarjan mainossijoittelujen videomainosten tekniset tiedot.

News Feed App Series Image Ad

Sijoitus

BuzzVideo:

  • BuzzVideo in-feed ad
  • ​BuzzVideo details page
  • ​BuzzVideo video post-roll ad
  • ​BuzzVideo in-feed story


TopBuzz:

  • TopBuzz in-feed ad
  • ​TopBuzz details page


Babe:

  • Babe in-feed ad
  • Babe details page


Mainoksen rakenne: luova kuva + brändin tai sovelluksen nimi + mainoksen kuvaus

  • Tiedostotyyppi: .JPG tai .PNG
  • Kuvan resoluutio: Ei rajoitteita. Suositus 1200 x 628 px.
  • Tiedosto koko: Ei rajoitteita, suositus < 500 kb.
  • Sovelluksen tai brändin nimi:
    Sovellusten nimiksi tuemme 4-40 kirjaimista (latin) ja 2-20 (aasian kirjaimet).
    Brändin nimiksi tuemme 2-20 kirjaimista (latin) ja 1-10 (aasian kirjaimet).


Huomio!

  • Emojit tai hymiöt eivät voi sisältyä sovelluksen/brändin nimeksi.
  • Erilaiset välimerkit ja välilyönnit lasketaan kirjaimiksi.
  • Puhelimen mallista ja käyttöliittymästä riippuen, pidempi teksti voi olla näkymättä kokonaan näyttöruudulla.


Kuvaus tukee 12-100 kirjainta (latin) ja 6-50 (aasian kirjaimet).

Huomio!

  • Emojit, “{ }” ja “#” eivät voi sisältyä kuvaukseen.
  • Erilaiset välimerkit ja välilyönnit lasketaan kirjaimiksi.
  • Puhelimen mallista ja käyttöliittymästä riippuen, pidempi teksti voi olla näkymättä kokonaan näyttöruudulla.


Ehdotuksia parempaan mainoksen toimivuuteen ja käyttäjäkokemukseen:

  • Pidä avainasemassa olevat elementit keskellä ruutua. Tämä estää niiden peittymisen kuvauksella tai logolla ja välttämään olematta hieman leikattu sivuilta sopiakseen eri kokoisiin näyttöihin.
  • Mainoksen on oltava lokalisoitu; muita kuin virallisia paikallisia kieliä, joilla mainos näytetään, ei pitäisi näyttää liian usein.


Huomio!

Helpottaaksemme kuvamainoksen luomista ja lataamista, olemme kehittäneet kuvan rajaustyökalun. Tämän työkalun avulla voit ladata kuvia, joiden kuvasuhde on mikä tahansa, ja muuttaa näiden kuvien kokoa täyttääkseen kuvasuhteen vaatimukset.

TikTok Ads Manager tukee sekä kuvamainoksia että videomainosmuotoja. Alla olevassa taulukossa luetellaan TikTok -mainosten sijoittelujen ja News Feed -sarjan mainossijoittelujen videomainosten tekniset tiedot.

TikTok Video Ads

Sijoittelu

  • TikTok in-feed ad

Mainoksen rakenne: Videomainos + mainoksen näyttökuva + tuotemerkki tai sovelluksen nimi + mainoksen kuvaus

  • Kuvasuhde: 9:16, 1:1, tai 16:9
  • Videon resoluutio: Resoluution täytyy olla 540 x 960px, 640 x 640px, tai 960 x 540px.
  • Tiedostotyyppi: .mp4, .mov, .mpeg, .3gp, or .avi
  • Videon kesto: 5-60s sallittu. Suositus 9-15s.

News Feed App Series Video Ads

Sijoittelu

BuzzVideo:

  • BuzzVideo in-feed ad
  • BuzzVideo details page ad
  • BuzzVideo story ad

TopBuzz:

  • TopBuzz in-feed ad
  • TopBuzz details page ad

Babe:

  • Babe in-feed ad
  • Babe details page ad

Mainoksen rakenne: Videomainos + tuotemerkki tai sovelluksen nimi + mainoksen kuvaus.

  • Kuvasuhde: 16:9 or 1:1
  • Videon resoluutio: Ei rajoitusta. Suosittelemme seuraavia resoluutioita: 720 x 1280px, 640 x 640px, tai 1280 x 720px.
  • Tiedostotyyppi: .mp4, .mov, .mpeg, .3gp, or .gif
  • Videon kesto: Ei rajoitusta. Suosittelemme lyhyitä videoita 5-60s.
  • Bittinopeus: >516 kbps
  • Tiedoston koko: <500 MB

Profiilikuva:

  • Kuvasuhde: 1:1
  • Tiedostotyyppi: .jpg, .jpeg, .png
  • Tiedoston koko: <50 kb

Sovelluksen nimi tai tuotenimi: Sovellusten nimissä TikTok tukee 4-40 merkkiä (latinalainen) ja 2-20 merkkiä (aasialaisia merkkejä).
Brändin nimissä TikTok tukee 2-20 merkkiä (latinalainen) ja 1-10 merkkiä (aasialaisia merkkejä).

Huomio:

  • Emojit eivät voi näkyä sovelluksen nimessä tai tuotenimessä.
  • Välimerkit ja välilyönnit vievät myös merkkejä.
  • Puhelinmallista ja käyttöjärjestelmästä riippuen pitempi teksti voi olla näkymättä kokonaan näytöllä.

Mainoksen kuvaus: Kuvauksissa tuemme 1-100 merkkiä (latinalainen) ja 1-50 merkkiä (aasialaisia merkkejä).

Huomio:

  • Hymiöt, “{}” ja “#” eivät voi näkyä kuvauksessa.
  • Välimerkit ja välilyönnit vievät myös merkkejä.
  • Puhelinmallista ja käyttöjärjestelmästä riippuen pitempi teksti voi olla näkymättä kokonaan näytöllä.

Ehdotuksia parempaan mainosten toimivuuteen ja käyttäjäkokemukseen:

  1. Videomainoksessa on oltava taustamusiikkia tai ääntä.
  2. Lataa korkean resoluution videoita. Vältä epäselviä tai vääristyneitä kuvia, jotka johtuvat mittojen venyttämisestä tai puristamisesta.
  3. Mainoksen on oltava lokalisoitu. Muita kuin paikallisia virallisia kieliä, joilla mainos näytetään, ei pitäisi näyttää liian usein.

 Jos haluat oppia luovista turvavyöhykkeistä ja -verkkoista, tutustu TikTok:n luoviin vinkkeihin.

Ota ihmeessä yhteyttä!

Kuinka voimme auttaa?

Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.

Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.

Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.

Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.