Google My Business -postaukset
Kuinka luoda postauksia suoraan Googlen hakusivulle?
Google My Business (GMB) eli yritysprofiili on Googlen työkalu, jolla hallinnoidaan verkkonäkyvyyttä Googlen palveluissa, kuten Google-hauissa ja Google Mapsissa. Google My Business tilin luominen on ilmaista ja helppoa, ja sen voi tehdä osoitteesta google.com/business. Tarvitset käyttöönottoon luonnollisesti Google-tilin. Valtaosa asiakkaista etsiikin yrityksiä Googlesta ennen ostopolulle astumista.
Mutta tiesitkö, että yleisten yritystietojen, aukioloaikojen ja kuvien lisäksi GMB-palvelun kautta voi lisätä ja tehdä myös postauksia? Ja se on myös ilmaista.
Avainsanat:
Google Posts on näppärä kanava ajankohtaisen ja ytimekkään tiedon esittämiseen
Postaamalla Google My Business -palveluun voit julkaista tarjouksia, tapahtumia, tuotteita ja palveluita suoraan Google-haussa ja Google Mapsissa. Potentiaaliset asiakkaasi näkevät haun yhteydessä suoraan tietoja Googlesta. Tulokset näkyvät hakutuloksissa yrityksen tietojen yhteydessä. Tulokset näkyvät hakusivulla, sekä myös Google Mapsissa. Google-postausten tekeminen on mahdollista paikallisille yrityksille, eli yrityksille, jotka palvelevat asiakkaita tietyssä sijainnissa tai tietyllä palvelualueella.
Julkaisuissa voi käyttää vain yhtä kuvaa ja 300 sanaa. Google Posts onkin tarkoitettu nimenomaan lyhyen, ytimekkään ja ajankohtaisen tiedon tarjoamiseen. Postauksia voi käyttää vaikkapa ohjaamaan kävijöitä yrityksen tuoreimpaan blogipostaukseen, ajankohtaiseen tapahtumaan tai tarjoukseen.
Mitä hyötyä Google Postauksista on yritykselle?
Googlen postausten avulla voit:
- kommunikoida suoraan paikallisten asiakkaiden kanssa
- parantaa asiakaskokemusta julkaisemalla ajantasaista tietoa
- mainostaa uutuuksia, tarjouksia, alennusmyyntejä ja tapahtumia
- aktivoida asiakkaita videoiden ja kuvien avulla.
Julkaisut ovat vähän kuin mini-mainoksia yritykselle, tuotteelle tai palvelulle. Hakija näkee jo haun yhteydessä yritykseen liittyvän julkaisun, joka voi kiinnostaa ja kiinnittää hänen huomionsa. Google Post -julkaisut näkyvät vain 7 päivän ajan, joten postauksissa kannattaa nostaa esiin vain juuri sillä hetkellä ajankohtaisia kampanjoita, tuotteita tai vaikkapa tapahtumia. Kannattaa muistaa käyttää myös relevantteja hakusanoja.
Esimerkki Google Post -julkaisusta Googlen haussa
Esimerkki Google Post -julkaisusta Google Mapsissa
Google julkaisuilla on neljä postaustyyppiä, jotka soveltuvat erityisesti:
- Tapahtumien mainontaan
- Tarjousten ja kampanjoiden esittämiseen
- Tuotteiden mainontaan
Google haluaa palvella tiedonhakijoita mahdollisimman hyvin. Kannattaa siis tarjota hakijoille vain aina ajankohtaisia ja oleellisia uutisia, jotka ovat hakijalle kiinnostavia. Postauksia tehdässä kannattaa tutustua tarkasti Googlen sisältökäytöntöön postauksia koskien, sillä Posts ei ole tarkoitettu spam-mainontaa varten. Googlen ohjeistuksen mukaan Postissa julkaistavan asiakkaille suunnatun viestin pitäisi olla lyhyt, hyödyllinen ja toimintaan kannustava. Viestissä olevien valokuvien tulee olla tarkkoja ja hyvin valaistuja.
Google Posts on vielä suhteellisen uusi, mutta sen käyttöä kannattaa kokeilla! Tehokkaasti käytettynä postaukset lisäävät yrityksen nettisivujen kävijämääriä, boostaavat myyntiä ja lisäävät vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.