Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella
Bannerimainonnan tehokkuutta on mahdollista parantaa A/B-testauksen avulla
Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan nähdään helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.
Bannerimainonnan tehokkuutta on mahdollista parantaa A/B-testauksen avulla
Google Display Network -mainonta eli bannerimainonta on yksi Googlen tarjoamista mainosmuodoista. Bannerimainonta on yksi yleisimpiä digitaalisen markkinoinnin muotoja, ja nimensä mukaisesti siinä näytetään bannereita eri mainospaikoilla, kuten verkkosivuilla, sovelluksissa ja muilla Googlen alustoilla (mm. Gmail ja YouTube), joilla vierailee kävijöitä.
Bannerimainonnan tehokkuuden tarkastelu voi vaikuttaa merkittävästi kampanjan menestykseen. Bannerien A/B-testaus on tehokas menetelmä kahden tai useamman mainosmateriaalin vertailuun.
Mitä on A/B-testaus?
Bannerien A/B-testaus tarkoittaa kahden tai useamman eri mainosaineiston samanaikaista ajamista. Sen tarkoituksena on selvittää, mikä bannereista tuottaa paremmin haluttuja tuloksia. Tavoitellut tulokset voivat olla esimerkiksi suuremmat konversiomäärät tai korkeampi klikkausprosentti (Click-through-rate, CTR).
Yleisimmin testauksen aikana vertaillaan kahta erilaista muuttujaa, kuten kuvaa, otsikkoa, värimaailmaa tai Call-to-Action-painiketta (CTA). A/B-testauksessa voi siis olla esimerkiksi kaksi banneria, joista toisen taustaväri on sininen ja toisen punainen. Bannereita näytetään samalle yleisölle satunnaisesti, jonka jälkeen niiden suorituskykyä mitataan ja paremmin menestynyt banneri pääsee jatkoon.
Tulokset auttavat ymmärtämään, mikä sisältö resonoi parhaiten valittuun kohdeyleisöön. Kun tehokkain mainos on tunnistettu, voidaan sitä hyödyntää laajemmassa mainoskampanjassa parempien tulosten saavuttamiseksi. Seuraavaa kampanjaa suunniteltaessa voidaan taas lähteä parantamaan edellisen testin voittanutta aineistoa. A/B-testaus mahdollistaa yrityksen mainonnan kehittämisen todelliseen käyttäjädataan perustuen.
Miksi A/B-testaus on tärkeää bannerimainonnassa?
Koska bannerimainonta on yksi yleisimpiä digitaalisen markkinoinnin muotoja, sen tehokkuuden parantaminen on keskeinen osa kampanjan menestystä. Pienet muutokset voivat vaikuttaa merkittävästi tuloksiin ja auttaa optimoimaan mainosmateriaalit paremmin kohdeyleisölle.
Kokeile vertailla A/B-testauksen avulla esimerkiksi näitä variaatioita:
- Otsikko: Erilaisten otsikoiden avulla huomaat, mikä teksti houkuttelee eniten napsauttamaan mainosta.
- Teksti ja viestikärki: Kokeile erilaisia tekstivariaatioita. Voit myös testata erilaisia tarjouksia tai alennuksia ja selvitä mikä motivoi lukijaa parempiin konversioihin.
- Call-to-Action (CTA): Muuta CTA-napin sijaintia ja testaa mikä teksti, napin muoto tai väri kannustaa käyttäjää toimimaan tehokkaammin.
- Kuva: Vaihda kuvia tai grafiikoita nähdäksesi mikä vetää kohdeyleisössä eniten huomiota tai mikä puhuttelee eniten.
- Värit ja taustat: Testaa erilaisia värejä ja taustan muotoja nähdäksesi mikä resonoi parhaiten kohdeyleisössä.Testaa eri brändivärejä.
- Still vs animoitu: Tehostuuko mainonta, kun vaihdat still-aineiston animoiduksi? Testaa esim. gif. tai html5-aineistoja.
A/B-testauksen tulosten tarkastelulla on tärkeä rooli
Tulosten analysointi on keskeinen osa A/B-testauksen prosessia. Testaus tarjoaa arvokasta tietoa mainonnan tehokkuudesta, joten sitä kannattaa hyödyntää. Erityisesti pienyritysten on tärkeää oppia tuloksista ja soveltaa saatuja oivalluksia seuraaviin kampanjoihin, jotta usein rajallinen mainonnan budjetti käytetään mahdollisimman tehokkaasti.
Bannerien A/B-testaus on tehokas työkalu markkinoijalle. Tehokkaasti käytettynä A/B-testaus ei ole kertaluontoinen tapahtuma, vaan jatkuva prosessi, jossa mainoksia jatkuvasti kehitetään ja parannetaan.
Testaus mahdollistaa myös uusien ideoiden vapaamman kokeilun samalla varmistaen, että muutokset oikeasti johtavat parempiin tuloksiin. On kuitenkin tärkeä muistaa, että A/B-testaus on vain yksi osa laajempaa markkinointistrategiaa. Tuloksia tarkastellessa ota siis huomioon myös brändiviestinnän yhtenäisyys, kohderyhmän tarpeet ja markkinatrendit. Jatkuvalla kehityksellä voidaan varmistaa mainoskampanjoiden tuottoisuus. Lue myös muut vinkkimme, miten tehdä onnistunutta bannerimainointaa.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.