Brändi digimarkkinoinnissa

Miten brändi jalkautetaan digimarkkinointiin?

11.8.2021
Miten brändi näkyy digimarkkinoinnissa

Brändi digimarkkinoinnissa - mitä merkitystä sillä on?

Tuotteista ja palveluista on helppo puhua mainonnassa. Voi luetella ominaisuuksia, teknisiä faktoja ja hyötyjä. Pelkistä tuotteen ominaisuuksia puhuminen ei kuitenkaan usein herätä ostohaluja tai kiinnostusta. Samankaltaiset tuotteet eivät eroa toisistaan. Palvelun, tuotteen tai yrityksen on herätettävä tunteita. Tuote voi olla erinomainen, mutta jos kilpailussa on mukana tuote, jolla on mieleenjäävä ja asiakasta puhutteleva brändi, brändätty tuote voittaa.

Markkinoinnin tehtävä on kertoa brändistä ja yhdistää brändi ja kiinnostunut kuluttaja toisiinsa. Digimarkkinoinnissa tämä on helppoa ja tehokasta hyvien kohdennusmahdollisuuksien takia.

Miten brändi näkyy digimarkkinoinnissa?

Digimarkkinointi mielletään usein suoraviivaiseksi eurojen tai liidien tavoitteluksi. Pitkäjänteinen strateginen markkinointi on kuitenkin yhtä tärkeää kuin lyhyen aikavälin kampanjat, jos tarkoituksena on rakentaa brändiä ja kasvattaa tunnettuutta. Brändimarkkinoinnilla on monia mahdollisuuksia ja ylipäätään syitä miksi tehdä brändimarkkinointia. Brändi näkyy markkinoinnissa visuaalisen ilmeen lisäksi tone-of-voicessa, eli mistä yritys puhuu ja millä tavalla ja äänenpainolla. Se voi olla asiallinen, rento tai jotain sen väliltä. Se ilmenee myös siinä, missä brändi näkyy, eli eri kanavat ja alustat. Oikea brändi oikeassa paikassa toimii. Väärässä paikassa se taas voi herättää ristiriitaisia tunteita. Oikeassa paikassa näkyminen kertoo siitä, että yritys tuntee kohderyhmänsä.

Mitä ongelmakohtia brändin jalkauttamisessa digimarkkinointiin on?

Aina brändin jalkautus digimarkkinointiin ei ole helppoa. Yrityksellä saattaa olla hieno graafinen ohjeisto, mutta ohjeistuksen esimerkit keskittyvät esittelemään brändin ilmettä painotuotteissa, kuten t-paidoissa ja kangaskasseissa. Vaikeammat ja monimuotoisemmat käyttötarkoitukset puuttuvat. Näin ohjeisto vaatiikin yllättävän paljon ammattitason graafista tai markkinoinnin osaamista. Olen itsekin törmännyt usein ohjeistuksiin, joiden jälkeen tarvitsee tehdä lisätyötä, että brändi oikeasti on käytettävissä konkreettisella tasolla. Ei ihmekään, että vaikkapa brändiuudistus jää kaapin pohjalle pölyttymään, jos sen käytäntöön vienti jää yrityksessä muutamien markkinoinnista vastaavien harteille.

Yleisiä kipukohtia ovat:

  • Graafiseen ohjeistoon ei ole tehty konkreettisia esimerkkejä digimarkkinointia varten.
  • Yrityksen viestiä ei ole osattu sanoittaa ymmärrettävästi ja tiiviisti.
  • Brändiä ei ehditä viedä käytännön tasolle jatkuvaan tekemiseen.
  • Brändiä halutaan muuttaa jokaiseen kampanjaan ja tunnistettavuus kärsii.

Brändi digikuntoon!

Digimarkkinoinnin kampanjasuunnittelun yhteydessä kannattaakin samalla miettiä brändi digikuntoon. Joskus voi olla tarpeen graafisen ohjeistuksen konkreettisempi jalkautus digiaikaan. Tähän voi kuulua digikanaviin soveltuvan ytimekkään tone-of-voicen määrittäminen. Samalla usein suunnitellaan some- tai mainoskäyttöön sopivat pohjat olemassa olevaa graafista ilmettä mukaillen. Hyvä idea voi olla myös tehdä jatkuvaan käyttöön soveltuvat templaatit, joita yritys voi jatkossa itse päivittää ajankohtaisiin aiheisiin. Samalla voidaan miettiä pohjiin soveltuvia erilaisia sisältöaiheita tai -teemoja, joilla voidaan tuoda esiin eri asioita, kuten esimerkiksi tuotteen fiilistä, yrityksen arvoja, kuten ekologisuutta, tai vaikkapa yrityksen erottuvuutta asiantuntijana omalla alallaan. Selkeät templaatit, ohjeet ja vinkit auttavat viemään suunnitelmat vaivattomasti käytäntöön.

Mitä kanavia valita brändimarkkinointiin?

Aina aluksi on hyvä tarkastella mitä brändimarkkinoinnilla tavoitellaan, jotta tuloksiin päästään mahdollisimman tehokkaasti. Brändimarkkinointi kannattaa suunnitella pitkällä tähtäimellä ja yhdistää tekeminen markkinoinnin vuosikelloon. Kohderyhmän tuntemus on tärkeää. Eri digitaalisen markkinoinnin kanavat soveltuvat brändin mainostamiseen eri tavoin.

B2B-markkinoinnissa asiantuntijuutta korostavat sisällöt toimivat. Esimerkiksi yrityksen eri asiantuntijoiden kirjoittamien blogien ja artikkeleiden nosto Facebookiin tai LinkedIniin toimii. Facebook ja Instagram ovat hyviä alustoja visuaalisen sisällön esille tuomiseen. Videot ja yritystarinat ovat esimerkiksi hyviä ja mieleenjääviä sisältöjä. Lisäksi vuorovaikutusmahdollisuudet asiakkaiden kanssa ovat Facebookissa ja Instagramissa hyvät.

Koska brändimarkkinointi on pitkäjänteistä työtä, kannattaa se suunnitella hyvin, jotta eurot eivät valu hukkaan. Ohjelmallinen ostaminen antaa hyvät kohdennusmahdollisuudet, jolloin mainostaminen on erittäin kustannustehokasta. Ohjelmallisen ostamisen avulla ei osteta turhaan mainosnäyttöjä, vaan tarkkaan tunnistettuja yleisöjä. Ohjelmallisen ostamisen piiriin kuuluu banneri-, video- ja natiivimainontaa sekä Spotify-äänimainontaa. Myös suuret, näyttävät paraati-mainosformaatit ovat valittavissa, kun halutaan näkyä isosti ja mieleenpainuvasti!

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä  blogin kirjoittajaan!

Tutustu myös muihin blogeihimme

Laita meille viestiä!

Tarvitsetko apua mainonnassa ja markkinoinnissa? Haluatko tehdä markkinointia, joka toimii? Kerro tarkemmin, missä tarvitset apua tai jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.

Anna Oddyn auttaa!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme