Ohjelmallinen ostaminen kannattaa

Tehokas ja joustava tapa ostaa mainostilaa

Joko ohjelmallinen ostaminen kuuluu markkinointiisi?

Ohjelmallinen ostaminen on digimainonnan ostamista automaatiota hyödyntäen. Ohjelmallisessa ostamisessa esimerkiksi bannereita, natiivimainoksia, Spotify-äänimainoksia, nettitv-mainosnäyttöjä tai videoverkostonäyttöjä ei osteta mediamyyjien välityksellä, vaan mainostila ostetaan järjestelmän kautta.

Miksi mediatilaa kannattaa ostaa ohjelmallisesti?

Ohjelmallinen ostaminen on kätevä tapa ostaa mediatilaa, koska silloin voi yhdestä paikasta ostaa kerralla monia mainospaikkoja eri mediatalojen sisältöihin. Tällöin välttyy raskailta sopimusneuvotteluilta jokaisen yhteistyökumppanin kanssa erikseen. Tarjouspyyntöjä tai mediavarauksia ei tarvitse tehdä erikseen, kun järjestelmä hoitaa mediaostot ennalta määriteltyjen ohjeiden mukaan, mahdollisimman optimaalisesti. Näin ollen ohjelmallinen ostaminen on hyvin tehokas tapa ostaa mainostilaa.

Mainonnan panostuksia voi myös tarvittaessa siirtää helposti kanavasta toiseen, jos mainonta toimii yhdessä paikassa paremmin kuin toisaalla. Järjestelmä on myös tasapuolinen: useimmiten hinnat muodostuvat huutokauppaperiaatteella, jolloin systeemi on yhtä reilu kaikille mainostajille.

Miten ohjelmallinen ostaminen toimii?

Ohjelmallisessa ostamisessa ostojärjestelmään kirjataan ohjeet ja järjestelmä ostaa mainostilaa automaattisesti, annettujen ohjeiden sallimissa puitteissa. Ohjelmallinen ostaminen erottuu perinteisestä suoraan ostamisesta siten, että ostaminen tapahtuu reaaliajassa ja mainosnäytöt ostetaan yksitellen ja usein huutokaupassa. Ohjelmallisen ostamisen ytimessä on RTB (real time bidding). Mainostilasta kilpaillaan muiden mainostajien kanssa huutokaupassa, joka tapahtuu millisekunneissa. Mainospanostuksia – paljonko rahaa laitetaan mihinkin mediaan – ei siis tarvitse suunnitella ja päättää viikkoja etukäteen, vaan järjestelmä ohjaa budjettia sinne, missä sitä on järkevintä käyttää.

Millaisiin tilanteisiin ohjelmallinen ostaminen sopii?

Ohjelmallinen ostaminen on tehokas ja toimiva tapa tavoittaa halutut kohderyhmät, rakentaa brändin tunnettuutta ja vaikuttaa mainonnan tuloksellisuuteen. Ohjelmallista ostamista hyödynnetään niin taktisissa kuin brändikampanjoissakin. Ohjelmallisen ostamisen kautta voidaan kohdentaa hyvinkin tarkasti halutuille kohderyhmille. Lähes kaikkia digiformaatteja voidaan ostaa ohjelmallisesti, pois lukien tietyt räätälöitävät ratkaisut, sähköpostit ja pienempien medioiden erikoisformaatit.

Ohjelmallisessa ostamisessa kohdennusmahdollisuudet ovat hyvät. Mainontaa voidaan kohdentaa esimerkiksi tietyn ikäisille naisille tai vaikkapa perheellisille, jotka asuvat Kuopiossa. Mainonnalla voidaan saada kiinni sähköauton ostoa harkitsevat tai vaikkapa kylpyhuone- tai keittiöremonttia suunnittelevat henkilöt. Datakohdennuksen avulla tavoitetaan myös koiran, mökin ja metsän omistajat. Yrityspuolen päättäjädataa on myös kattavasti tarjolla.

Vaihtoehtoja on niin paljon, että jokaiselle löytyy varmasti parhaat mahdolliset kohderyhmät. Mikä on tavoittelemasi kohderyhmä? Kerro meille toiveesi, niin teemme sinulle kampanjaehdotuksen!

Hyödynnä näkemystämme

Varaa meiltä ilmainen 30 minuutin konsultaatio verkkolöydettävyyteen ja sen parantamiseen.

Olemme hyödyntäneet ohjelmallista ostamista lukuisissa kampanjoissa, eri budjeteille ja eri toimialoille.

Kerro meille tavoittelemanne kohderyhmä tai muut tavoitteet, niin teemme teille ilmaiseksi kampanjaehdotuksen, miten pääsette tavoitteisiin parhaiten ohjelmallisen ostamisen keinoin.

Ota rohkeasti yhteyttä!

Palveluitamme ohjelmalliseen ostamiseen liittyen:

LUE AIHEESEEN LIITTYVÄT BLOGIKIRJOITUKSEMME

Pk-yritysten brändimarkkinointi
Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
B2B sisällöntuotanto
B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.
infografiikka koristekuva
Infografiikan tärkein tavoite on selkeys, ja sen tehtävänä on selkeyttää monimutkaista viestiä. Infografiikan avulla teet datasta ymmärrettävää.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.