Ohjelmallinen ostaminen (RTB)

OHJELMALLINEN OSTAMINEN TUO TULOKSIA, JOTKA PUHUVAT PUOLESTAAN

Ohjelmallinen ostaminen tarkoittaa digitaalisen mainonnan ostamista automaatiota hyödyntäen. Ohjelmallinen ostaminen on tehokas ja toimiva tapa tavoittaa halutut kohderyhmät, rakentaa brändin tunnettuutta ja vaikuttaa mainonnan tuloksellisuuteen.

Miten ohjelmallinen ostaminen toimii?

Ohjelmallisesti voidaan ostaa banneri-, video- ja natiivimainontaa sekä äänimainontaa esim. Spotify-palveluun. Ohjelmallinen ostaminen on tehokas ja toimiva tapa tavoittaa halutut kohderyhmät, rakentaa brändin tunnettuutta ja vaikuttaa mainonnan tuloksellisuuteen. Ohjelmallinen ostaminen erottuu perinteisestä suoraostamisesta niin, että ostaminen tapahtuu reaaliajassa ja mainosnäytöt ostetaan yksitellen ja usein huutokaupassa. Mainostajan näkökulmasta ohjelmallinen ostaminen on erittäin tehokasta ja tarkasti kohdennettavaa mediaostamista, jolloin turhat mainosnäytöt saadaan minimoitua.

Mikä ihmeen RTB?

RTB eli Real-Time Bidding on ohjelmallisen ostamisen alaluokka. Termi viittaa mainosten ostamiseen ja myymiseen reaaliajassa näyttökerran perusteella pikahuutokaupassa. Tämä tapahtuu yleensä sen alustan avulla, jolla mainostaminen tapahtuu tai erillisesti.

Ohjelmallisen ostamisen palvelumme

10 syytä — Miksi ohjelmallinen ostaminen?

  1. Erilaiset tavoitteet. Ohjelmallisen ostamisen kautta voi rakentaa brändiä, ohjata liikennettä tai vaikkapa hakea puhdasta konversiota. Banneri‑, video- ja natiivimainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti.
  2. Laaja tavoittavuus. Ohjelmallisen ostamisen kautta tavoitetaan kaikki suomalaiset. Myös kansainvälisille markkinoille voidaan tehdä kampanjoita ohjelmallisen ostamisen avulla.
  3. Näkyvyys. Näyt kaikissa kotimaisissa premium-medioissa ilman päällekkäispeittoa. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa kokonaistoiston optimoinnin mediariippumattomasti.
  4. Tarkka kohdentaminen. Kohdentamismahdollisuudet ovat äärimmäisen hyvät. Voidaan valita halutut verkkosivut tai datakohdentamisen avulla tarkasti valittu kohderyhmä.
  5. Tehokasta mediaostamista. Yhden järjestelmän kautta ostetaan näkyvyys kaikkiin kotimaisiin laatumedioihin mm. Sanoma, A‑Lehdet, Aller, Otavamedia, MTV ja lisäksi paljon yksittäisiä verkkosivuja.
  6. Reaaliaikainen analysointi ja reagointi. Kampanjaa optimoidaan koko ajan kohti mahdollisimman hyviä tuloksia.
  7. Tuloksellisuus ja objektiivisuus. Ei suosita mitään mediaa tai mediataloa. Tulokset saavat puhua puolestaan. Mainos näkyy siellä, missä se tuottaa haluttuja tuloksia.
  8. Mitattavuus. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa mainonnan mittaamisen yhtenä kokonaisuutena mainosnäytöstä aina konversioon asti.
  9. Kustannustehokkuus. Hukkaan menneet mainosnäytöt vähenevät, kun ne saadaan kohdennettua tarkasti määritellylle kohderyhmälle.
  10. Huutokauppahinnoittelu. Mainosnäytön hinta määräytyy useimmiten huutokaupan mukaan. Ostamme mainosnäytöt neuvotelluilla sopimushinnoilla.

Ohjelmallisen ostamisen hinnoittelu

Pääsääntöisesti ohjelmallinen ostaminen on näyttöpohjaisesti hinnoiteltua, CPM = Cost Per Mille eli hinta tuhatta mainosnäyttöä kohden. CPM-hinnoittelut vaihtelevat paljon kohderyhmän, verkkosivun, mainospaikan ja ajankohdan mukaan.

Suuret, näyttävät paraati-mainosformaatit ovat hinnakkaampia kuin pienet. Niiden hinta vaihtelee muutamasta eurosta useisiin kymmeniin euroihin per tuhat mainosnäyttöä. Pyrimme ostamaan halutut mainosnäytöt aina mahdollisimman edulliseen hintaan.

Ohjelmallinen ostaminen käytännössä

STEP 1: Tunnistetaan kohderyhmä.

Käytetään esimerkiksi demografisia määrittelyjä tai muuta kiinnostuksesta ja verkkokäyttäytymisestä kertovaa dataa oman yleisön tunnistamiseen.

STEP 2: Poimitaan rusinat pullasta.

Poimitaan rusinat pullasta, eli vain oma, tunnistettu yleisö kaikista mahdollisista verkkomedioista. Tämä tarkoittaa sitä, että emme osta massoittain mainosnäyttöjä tai klikkauksia, vaan mahdollisimman tarkkaan tunnistettuja yleisöjä.

STEP 3. Näytetään oikea viesti, oikeaan aikaan, oikealle ihmiselle.

Ohjelmallinen ostaminen sitoo yhteen kaikki verkkomediat ja mainostajan oman asiakaspolun. Emme luukuta yhtä viestiä niille, kenelle se ei ole relevantti. Se minkälaista mainontaa asiakas näkee, riippuu missä vaiheessa ostopolkua hän on.

STEP 4. Mitataan, opitaan ja kehitetään.

Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa mainonnan mittaamisen yhtenä kokonaisuutena verkkomedioista konversioon. Kampanjointi on jatkuvaa mittaamista, oppimista ja tekemisen kehittämistä.

Kiinnostuitko?

Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogeihimme

Ota ihmeessä yhteyttä!

Kuinka voimme auttaa?

Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.

Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.

Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.

Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.