Natiivimainonta
Sisältöjen levityksen tulevaisuus on täällä
Natiivimainonta on erittäin kovaa vauhtia yleistyvä mainontamuoto. Natiivimainos on artikkelinomainen mainosmuoto, jonka ulkomuoto ja sisältö ovat linjassaan sivuston muun sisällön kanssa. Useimmiten natiivimainos muodostuu kuvasta, otsikosta ja lyhyestä ingressitekstistä. Ohjaavasta natiivimainoksesta klikatessa siirrytään mainostajan omalle verkkosivulle lukemaan mainostettua sisältöä.
Mitä on ohjaava natiivimainonta?
Natiivimainonta tuo mainostajan sisällön kuluttajan ulottuville osana olemassa olevaa mediaa. Natiivimainos on artikkelinomainen mainosmuoto, jonka ulkomuoto ja sisältö ovat linjassaan sivuston muun sisällön kanssa. Natiivimainos voi olla esimerkiksi artikkeli, video, tutkimus tai referenssicase. Natiivimainos voi näkyä osana hakutuloksia, uutisvirtaa, sisältösuosituksia tai muuta medialle ominaista sisältöjen listaustapaa. Useimmiten natiivimainos muodostuu kuvasta, otsikosta ja lyhyestä ingressitekstistä. Natiivimainokset tulee aina erottaa tunnistein journalistisesta sisällöstä, tämän vuoksi natiivimainoksen yhteydessä näkee usein ”Mainos” tai ”Kaupallinen yhteistyö” tekstin. Natiivimainoksesta ohjataan mainostajan omalle verkkosivulle, pois alkuperäiseltä sivustolta mainostajan oman sisällön pariin.
Natiivimainonnan palvelut
- Kokonaisvaltainen kampanjointi
- Materiaalituotanto
- Räätälöidyt kokonaisuudet
Saat meiltä sekä kokonaisvaltaisen kampanjasuunnittelun että tarvitsemasi sisällöt, kuten natiiviartikkelit mainosgrafiikoineen.
Toteutamme natiivikampanjat aina tavoitteidesi ja tarpeidesi mukaisesti.
10 syytä — Miksi ohjaava natiivimainonta?
- Laadukasta kävijäliikennettä. Natiivimainonta on tehokas keino lisätä laadukasta kävijäliikennettä verkkosivustollasi. Kuluttajat ohjataan klikkauksesta suoraan omaan verkkopalveluusi.
- Kustannustehokasta. Parhaimmillaan mainosnäytöt ovat täysin ilmaisia –maksat ainoastaan mainoksen klikkauksista.
- Laaja tavoittavuus. Natiivimainosverkostoilla on laaja tavoittavuus. Verkostot tavoittavat kaikki suomalaiset verkonkäyttäjät.
- Tehokasta kävijäohjausta. Keskimäärin 5–10 kertaa parempi klikkiprosentti kuin display-mainonnassa.
- Helppo toteuttaa. Mainokseen tarvitaan vain otsikko, kuva ja lyhyt ingressiteksti.
- Mitattavuus. Natiivimainonta on hyvin mitattavaa ja mainonnan tehon saa todennettua. Verkkopalvelun kävijöiden määrää ja laatua voidaan tarkkailla sivuston omasta verkkoanalytiikasta.
- Vaikuttaminen oikealla tavalla ja vahva muistijälki. Brändin muistojälki on kaksi kertaa vahvempi natiivimainonnan kautta verrattuna tavalliseen display-mainontaan. Kuluttajat mieltävät usein natiivimainonnan mielenkiintoisempana ja palvelevampana kuin perinteisen bannerimainonnan. Luot kuvan auttavasta ja tarpeita tyydyttävästä brändistä – et raha-ahneesta tyrkyttäjästä.
- Mainokset huomataan. 25 % enemmän katselukertoja verrattuna display-mainoksiin.
- Mediariippumattomuus ja objektiivisuus. Mainos näkyy siellä, missä se toimii parhaiten.
- Toimialariippumattomuus. Natiivimainonta sopii kaikille toimialasta riippumatta.
Natiivimainonnan hinnoittelu
Ohjaavassa natiivimainonnassa käytetään useimmiten klikkipohjaista hinnoittelua, jolloin maksat ainoastaan klikkauksista. Klikkaushinnat vaihtelevat käytettävien mediaympäristöjen ja valittujen kohdeyleisöjen mukaan. Yleensä klikkihinnat vaihtelevat 0,80 € – 2,50 € välillä. Natiivimainontaa kannattaa aluksi testata pienemmällä budjetilla. Suosittelemme noin 2 viikon mittaista testikampanjaa noin 1000 € mediabudjetilla.
Huolehdimme kampanjan suunnittelun, perustamisen, optimoinnin ja raportoinnin. Autamme myös natiivimainoksen sisällön suunnittelussa ja tarvittaessa toteutammekin mainoksen.
Näin natiivimainonta toimii
STEP 1. Kiinnostava sisältö.
Natiivimainonnan aloittamiseksi verkkosivuillesi rakennetaan laskeutumissivu, minne luodaan kuluttajia kiinnostavaa, viihdyttävää tai hyödyttävää sisältöä. Natiivimainos voi olla esimerkiksi artikkeli, video, tutkimus tai referenssicase. Myös yrityksen blogia on mahdollista hyödyntää natiivimainonnassa.
STEP 2. Mainosvariaatioita kannattaa olla useita.
Natiivimainokseen valitaan sopiva kuva, osuva otsikko ja lyhyt kuvausteksti, joilla varmistutaan mainoksen sulautuvan haluttuun mediaympäristöön. Mitä enemmän erilaisia variaatioita on käytettävissä, sitä enemmän natiivimainontaa voidaan optimoida kohti haluttuja tuloksia. Esimerkiksi yhtä kuvaa voidaan hyödyntää usean erilaisen otsikon kanssa. Kampanjaa optimoitaessa kohti parhaita mahdollisia tuloksia heikoiten toimivat kuva- ja otsikkoyhdistelmät otetaan pois näkyvistä ja parhaiten toimivat yhdistelmät jatkavat näkymistään.
STEP 3. Kohderyhmä ja kohdentaminen.
Tavoiteltava kohderyhmä on hyvä määrittää. Mieti, ketä sisältösi pariin halutaan ohjata. Käytämme ohjaavassa natiivimainonnassa mainosverkostoja, jotka tavoittavat kaikki suomalaiset verkonkäyttäjät. Tavoiteltavan kohderyhmän mukaan voimme valita joko parhaimmat verkkosivustot tai kohderyhmäksi henkilöt, jotka ovat lukeneet esimerkiksi terveydestä ja hyvinvoinnista tai vaikkapa matkailusta.
Me huolehdimme kaikesta ja valitsemme hyväksi havaitut käytännöt saavutaaksemme parhaat mahdolliset tulokset kampanjallesi. Usein erityisesti klikkipohjaisesti hinnoitelluissa kampanjoissa on järkevää aloittaa kampanja kaikilla verkostoon kuuluvilla sivustoilla. Järjestelmä ns. etsii oikean kohderyhmän ja alkaa näyttää natiivimainosta sivuilla, joilla mainontaan reagoidaan positiivisesti ja jättää mainoksen pois sivustoilta, joilla siihen ei reagoida. Kun maksetaan vain klikeistä, ns. turhista mainosnäytöistä ei joudu maksamaan mitään, vaan ne ovat tavallaan ilmaista näkyvyyttä yrityksellesi.
STEP 4. Raportointi.
Tahtoisitko tietää lisää natiivimainonnasta?
Lataa IAB:n natiivimainonnan opas.
Kiinnostuitko?
Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.
Tutustu myös blogeihimme
Graafisen suunnittelun 10 trendiä
Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
Saavutettavuuden huomioiminen graafisessa suunnittelussa
Saavutettavuus graafisessa suunnittelussa ei ainoastaan paranna käyttäjäkokemusta, vaan edistää myös yhdenvertaisuutta ja laajentaa käyttäjäkuntaa.
Väripsykologian voima graafisessa suunnittelussa
Väripsykologia on keskeinen tekijä markkinoinnissa, sillä värit luovat erilaisia merkityksiä ja luovat tunteita. Lue blogistamme miten värien avulla voi jäädä katsojan mieleen.
Responsiivinen suunnittelu
Responsiivinen suunnittelu takaa miellyttävän käyttökokemuksen kaikilla laitteilla, sekä vahvistaa brändin yhtenäistä ilmettä.
Miksi pk-yrityksen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?
Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon
B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.
Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.
Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.