Mitä on brändimarkkinointi ja mitä hyötyä siitä on?

5 syytä miksi tehdä brändimarkkinointia

5 syytä miksi tehdä brändimarkkinointia

Mikä on brändi?

Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Hyvä ja onnistunut brändi ohjaa tekemistämme, valintojamme ja se vaikuttaa siihen millaisena koemme ja tunnemme jonkun yrityksen ja sen tuotteet tai palvelut. Brändi ei ole vain yritysilme ja logo se on paljon enemmän. Brändi on se, joka vetoaa tunteisiimme, ohittaa järkisyyt ja lopulta näin auttaa ostovalintojen tekemisessä.  Olemme kaikki tehneet varmasti valintoja kuluttamisessamme, jossa olemme valinneet jonkun tuotemerkin toisen yli sen takia, että jokin brändissä puhuttelee meitä. Brändimielikuva muodostuu alitajuisesti ja siihen vaikuttaa kaikki yrityksen tekemät toimet.

Brändityö on pitkäjänteistä työtä

Yrityksen brändin kehittäminen on pitkäjänteisyyttä ja suunnitelmallisuutta vaativaa työtä. Tuloksia tulee harvoin heti, sillä tunnettuuden kasvattaminen vie aina aikaa. Brändi lähtee aina yrityksen arvoista. Missio, visio ja yrityksen tarina ovat oleellinen osa brändin muodostumista. Se miten yritys toimii kaikessa arjen tekemisessä, viestinnässä ja vuorovaikutuksessa asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa, vaikuttaa mielikuvan muodostumiseen ja siten brändiin. Brändin rakentamiseen tähtääviä markkinointitoimia kutsutaan brändimarkkinoinniksi.  Brändimarkkinoinnissa oleellista on, että tehtyjen markkinointitoimenpiteiden ja sanoman pitää puhua samaa kieltä ja yhtenevää tarinaa yrityksen kanssa. Markkinointikampanja ei toimi, jos arjen tekeminen ja mainonnan sanoma ovat ristiriidassa keskenään.

Kenen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?

Brändin rakentamisesta ja markkinoimisesta on hyötyä jokaiselle yritykselle. Kaikki yritykset tarvitsevat brändimarkkinointia jollain tasolla koko ajan. Se auttaa asiakasta ymmärtämään yritystä ja tietämään mitä odottaa firmalta. Esimerkiksi aloittelevan yrityksen kannattaa miettiä, millaista mielikuvaa se haluaa tavoitella ja määrittää pitkän aikavälin toimenpiteet näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Jos yritys ei ole tunnettu, kannattaa brändin rakennustyössä ja tunnettuuden kasvattamisessa pitää selkeä linja. Brändityössä tärkeää on selkeä ja vahva viesti. Kaikkia yrityksen arvoja ei kannata mainostaa kerralla. On hyvä valita yksi selkeä perusviesti, jota sitten niin sanotusti rummuttaa kaikessa tekemisessään. Pidempään toimineen yrityksen kannattaa perustaa brändinsä sille mielikuvalle, mikä on jo olemassa ja tarvittaessa ohjata toimia uuteen suuntaan, esimerkiksi jos brändimielikuva on vaikkapa vanhanaikainen. Kuten missä tahansa markkinoinnissa; selkeys, yksinkertaisuus ja erottuvuus on valttia myös brändimarkkinoinnissa.

Miksi tehdä brändimarkkinointia?

  1.  Brändimarkkinointi lisää yrityksen tunnettuutta asiakkaiden keskuudessa

    Jos yritystäsi ei tunneta, sitä ei osteta tai siihen ei luoteta. Kun yrityksen brändi on tunnettu ja vahva, ovat sen palvelut ja tuotteet asiakkaiden silmissä haluttavampia, kuin toisen tuntemattoman merkin tai yrityksen.

  2.  Tunnettuus helpottaa myös muuta kampanjointia

    Tunnettua merkkiä on helpompi ostaa. Kun asiakas tietää yrityksesi imagon ja arvot, on hänen helpompi ymmärtää niitä ja jopa samaistua niihin. On aina helpompi ostaa sellaista, josta on joku mielikuva ja parhaassa tapauksessa positiivinen sellainen. Kun asiakaskunta tietää jo yrityksen pohjan, eli mitä se tekee ja miten, on sen päälle helpompaa ja yksinkertaisempaa rakentaa muita nopeatempoisempia ja vaikkapa enemmän tuotteisiin tai ajankohtaisiin teemoihin pohjautuvia kampanjoita.

  3. Erottuminen kilpailijoista on etu

    Varsinkin kilpailluilla toimialoilla erottuminen muista samankaltaisista yrityksistä on vaikeaa. Joillakin aloilla saattaa olla hyvinkin vakiintuneet tavat toimia ja viestiä. Ostajan silmissä yritykset muistuttavat toinen toisiaan ja on vaikeaa tehdä päätöksiä samanlaisten toimijoiden kesken, jolloin usein vain lopulta hinta ratkaisee. Brändityön tavoitteena usein onkin tunnettuuden lisääminen erityisesti omalla alalla ja kohderyhmissä. Yksittäiset tuotteet ja kampanjat kestävät vain hetken. Se kenen brändi erottuu ja on ajankohtainen, muistetaan.

  4. Asiakkaiden laadun kehitys tuo ostovoimaisempia asiakkaita

    Vahva brändi puhuttelee ja sitouttaa. Markkinoimalla heille, jotka jakavat yrityksesi arvot ja visiot, saat myös juuri sellaisia asiakkaita kuin yrityksesi tarvitsee. Esimerkiksi sivustokävijöiden määrän ja laadun kehitys toimivat mittareina brändityön kehittämisessä.

  5. Yhteistyökumppanit ja työntekijät ymmärtävät paremmin yritystäsi

    Jos yrityksellä on positiivinen brändi, se vetää puoleensa muita samanlaisia tekijöitä. Vahva brändi tuo arvostusta, luotettavuutta ja sitouttaa myös työntekijöitä ja näyttäytyy haluttavana myös rekrytoinnin näkökulmasta.

Brändimarkkinoinnissa on oleellista kohdistaa markkinointi oikein. Esimerkiksi ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa tarkkojen kohdennusten käyttämisen yhdistettynä luoviin ja näyttäviin brändimainosratkaisuihin. Hyödyntämällä ohjelmallisen ostamisen dataa voidaan valikoida mainosnäyttöjen seasta juuri ne oikeat yleisöt ja kohderyhmät ja näin saadaan tehtyä brändimarkkinointia hyvin tehokkaasti. Parhaimmillaan markkinointi koetaan asiakaspalveluksi ja juuri vastaanottajalle tarkoitetuksi, hyödylliseksi viestiksi.

Kirjoittaja: Anski Hokkanen

Uppoudu tarkemmin ohjelmalliseen ostamiseen

Tutustu myös muihin blogeihimme

Kiinnostaako digitaalinen markkinointi, verkkoanalytiikka, sisältö- ja materiaalituotanto tai suunnittelu ja koulutukset?

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!