Ulkoistettu markkinointipäällikkö
Ulkoistettu markkinointipäällikkö palveluna takaa tehokasta ja suunnitelmallista markkinointia yrityksellesi
Ulkoistettu markkinointipäällikkö johtaa ja suunnittelee yrityksen markkinointia aivan vastaavasti kuin palkkalistoilla oleva markkinointipäällikkö. Lisäksi ulkoistettu markkinointipäällikkö hoitaa ja koordinoi markkinoinnin rutiinityöt.
Ulkoistettu markkinointipäällikkö on juuri se tekijä, joka pyörittää yrityksen markkinointia yrittäjän tai toisaalta myös palkkalistoilla olevan työntekijän sijaan.
Ulkoistettu markkinointipäällikkö vastaa markkinoinnin isoista linjoista ja koordinoi myös rutiinityöt, kuten yrityksen mainonnan, graafiset työt, uutiskirjeet, verkkosivustoon liittyvän analytiikan seurannan sekä sisällöntuotannon työt. Ulkoistettu markkinointipäällikkö huolehtii mediaostoista ja tietää miten sitä tehdään kustannustehokkaasti.
Ulkoistettu markkinointipäällikkö on investointi, joka saa aikaan mahdollisimman paljon käytettävissä olevalla budjetilla ja ottaa vastuulleen ne markkinoinnin työt, jotka muuten kaatuisivat todennäköisesti yrittäjän päättymättömälle työlistalle.
Markkinointipäällikkö laajalla ammattitaidolla
Ulkoistettu markkinointipäällikkö, markkinointi palveluna (MaaS), markkinointipäällikkö palveluna… Kaikki nämä tarkoittavat markkinoinnin konseptia, joka on kehitetty yrityksille, joilla ei ole aikaa tai osaamista hoitaa kaikkia markkinoinnin toimenpiteitä itse. Markkinointipäällikön ulkoistaminen voi koskea vain yhtä osaa markkinoinnista tai koko markkinointia.
Tuloksellisen markkinoinnin tekeminen vaatii nykyaikana valtavan määrän osaamista. Markkinoinnin työtehtävät ovat moninkertaistuneet, eikä kukaan voi sanoa hallitsevansa kaikkia siihen liittyviä tehtäviä kokonaisvaltaisesti. Markkinointi vaatii resursseja, erilaisten tutkimusten ja analyysien tekemistä, strategista suunnitelmallisuutta sekä monimuotoisia sisältöjä, joita julkaistaan lukuisissa markkinointikanavissa jatkuvalla tahdilla. Valittavana on myös valtava määrä markkinoinnin teknologioita.
Toinen tärkeä asia on saavutettujen tulosten seuranta ja niistä oppiminen. Markkinoinnin tehokkuuden mittaaminen on tänä päivänä päätöksenteon keskiössä. Tulosten seuraamiseen on kehitetty lukuisia mittaamistapoja ja teknologioita, joista jokaiseen perehtyminen vie oman aikansa.
Ulkoistetun markkinointipäällikön työtehtävät
- Markkinoinnin kokonaisuuden hahmottaminen ja haltuun ottaminen.
- Huolehtii, että yrityksen markkinointi tukee parhaalla mahdollisella tavalla yrityksen liiketoiminnan kasvua ja tavoitteita.
- Markkinoinnin suunnitelmallisuus: parhaat ja kustannustehokkaimmat markkinoinnin ratkaisut tavoitteiden mukaan.
- Näkemystä, kokemusta ja parhaita käytäntöjä. Ulkoistettu markkinointipäällikkö toimii osana Oddyn tiimiä, jolloin koko tiimin tieto-taito on käytettävissä.
- Markkinointiosaaminen on koko ajan ajantasalla.
- Hän on henkilö, jolta voi kysyä mitä vain markkinoinnista.
- Toimii ensisijaisena yhteyshenkilönä kaikissa markkinointiin liittyvissä asioissa.
- Jatkuvasta markkinoinnista vastaaminen ja tulosten seuranta.
- Uusien markkinointikikkojen ideointi.
- Yritys saa tarvittavat markkinointiteknologiat käyttöönsä markkinointipäällikön johdolla.
- Vuosibudjetin laatiminen tai siinä avustaminen ja budjetin allokointi markkinoinnin vuosisuunnitelman mukaisesti.
Ulkoistetun markkinointipäällikön hinnoittelu
Toimii samalla periaatteella kuin muutkin jatkuvan tilauksen palvelut: palvelun saa käyttöönsä kiinteällä kuukausihinnalla. Sopimus voidaan tehdä toistaiseksi voimassa olevaksi tai määräaikaiseksi.
2000 € = 20 h työtä / kk
4000 € = 40 h työtä / kk
7 syytä – Miksi ulkoistettu markkinointipäällikkö on hyvä valinta?
- Varma rekry. Ei tarvitse palkata omaa työntekijää, riski huonosta rekrystä vältetään. Valmis markkinoinnin ammattilainen käytettävissä.
- Resurssien lisääminen. Sisäisen osaamisen puute tulee korvattua. Kaikkea ei tarvitse itse osata. Markkinointipäällikkö on käytännön lisäresurssi.
- Innovaatio ja ajankohtainen ammattitaito. Uudet ja erilaiset markkinoinnin mahdollisuudet vaativat aikaa ja osaamisen ylläpitoa.
- Intohimoinen ote. Markkinointi on henkilön vastuulla, joka kokee paloa aiheeseen ja välittää asiakasyrityksen menestyksestä.
- Selkeämpää budjetointia. Markkinoinnin budjetointi helpottuu, kun yritys maksaa markkinointitoimistolle ennalta sovitun palvelupaketin mukaan.
- Nopeus. Saat ammattilaisen nopeasti hyödynnettäväksesi, ilman pitkää rekrytaistelua.
- Jatkuva seuranta. Markkinoinnista huolehditaan, vaikka itse lomailette.
Miten ulkoistettu markkinointipäällikkö käytännössä toimii?
STEP 1 – Aloituspalaveri
Aloituspalaverissa sovitaan roolit ja aikataulut, käytänteet ja muut tärkeät asiat.
STEP 2 – Nykytilanteen kartoitus
Analysoimme nykytilanteen ja teemme vuosisuunnitelman, joka sisältää käytettävät työkalut, markkinointikanavat, aikataulut ja budjettitasot. Suunnitelma elää ja täydentyy vuoden mittaan.
STEP 3 – Suunnitelman käytäntöön vieminen
Toteutamme toimenpiteet suunnitelman mukaisesti käytännössä.
STEP 4 – Selkeä raportointi
Raportoimme tuloksista selkeästi ja arkikielellä ymmärrettävästi.
STEP 5 – Ylläpito ja kehitys
Ylläpidämme ja kehitämme tekemistä jatkuvasti. Parhaita käytänteitä hyödyntämällä yrityksen liiketoiminta kasvaa.
STEP 6 – Palaverit
Viikkopalaverikäytäntö on erittäin suositeltava. Viikkopalavereissa käydään läpi tehdyt asiat ja sovitaan seuraavista stepeistä, vastuista ja aikatauluista.
Kiinnostuitko?
Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.
Tutustu myös blogeihimme
Graafisen suunnittelun 10 trendiä
Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
Saavutettavuuden huomioiminen graafisessa suunnittelussa
Saavutettavuus graafisessa suunnittelussa ei ainoastaan paranna käyttäjäkokemusta, vaan edistää myös yhdenvertaisuutta ja laajentaa käyttäjäkuntaa.
Väripsykologian voima graafisessa suunnittelussa
Väripsykologia on keskeinen tekijä markkinoinnissa, sillä värit luovat erilaisia merkityksiä ja luovat tunteita. Lue blogistamme miten värien avulla voi jäädä katsojan mieleen.
Responsiivinen suunnittelu
Responsiivinen suunnittelu takaa miellyttävän käyttökokemuksen kaikilla laitteilla, sekä vahvistaa brändin yhtenäistä ilmettä.
Miksi pk-yrityksen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?
Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon
B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.
Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.
Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.