Ulkoistettu markkinointipäällikkö

Ulkoistettu markkinointipäällikkö palveluna takaa tehokasta ja suunnitelmallista markkinointia yrityksellesi

Ulkoistettu markkinointipäällikkö johtaa ja suunnittelee yrityksen markkinointia aivan vastaavasti kuin palkkalistoilla oleva markkinointipäällikkö. Lisäksi ulkoistettu markkinointipäällikkö hoitaa ja koordinoi markkinoinnin rutiinityöt.

Ulkoistettu markkinointipäällikkö on juuri se tekijä, joka pyörittää yrityksen markkinointia yrittäjän tai toisaalta myös palkkalistoilla olevan työntekijän sijaan.

Ulkoistettu markkinointipäällikkö vastaa markkinoinnin isoista linjoista ja koordinoi myös rutiinityöt, kuten yrityksen mainonnan, graafiset työt, uutiskirjeet, verkkosivustoon liittyvän analytiikan seurannan sekä sisällöntuotannon työt. Ulkoistettu markkinointipäällikkö huolehtii mediaostoista ja tietää miten sitä tehdään kustannustehokkaasti.

Ulkoistettu markkinointipäällikkö on investointi, joka saa aikaan mahdollisimman paljon käytettävissä olevalla budjetilla ja ottaa vastuulleen ne markkinoinnin työt, jotka muuten kaatuisivat todennäköisesti yrittäjän päättymättömälle työlistalle.

Markkinointipäällikkö laajalla ammattitaidolla

Ulkoistettu markkinointipäällikkö, markkinointi palveluna (MaaS), markkinointipäällikkö palveluna…  Kaikki nämä tarkoittavat markkinoinnin konseptia, joka on kehitetty yrityksille, joilla ei ole aikaa tai osaamista hoitaa kaikkia markkinoinnin toimenpiteitä itse. Markkinointipäällikön ulkoistaminen voi koskea vain yhtä osaa markkinoinnista tai koko markkinointia.

Tuloksellisen markkinoinnin tekeminen vaatii nykyaikana valtavan määrän osaamista. Markkinoinnin työtehtävät ovat moninkertaistuneet, eikä kukaan voi sanoa hallitsevansa kaikkia siihen liittyviä tehtäviä kokonaisvaltaisesti. Markkinointi vaatii resursseja, erilaisten tutkimusten ja analyysien tekemistä, strategista suunnitelmallisuutta sekä monimuotoisia sisältöjä, joita julkaistaan lukuisissa markkinointikanavissa jatkuvalla tahdilla. Valittavana on myös valtava määrä markkinoinnin teknologioita.

Toinen tärkeä asia on saavutettujen tulosten seuranta ja niistä oppiminen. Markkinoinnin tehokkuuden mittaaminen on tänä päivänä päätöksenteon keskiössä. Tulosten seuraamiseen on kehitetty lukuisia mittaamistapoja ja teknologioita, joista jokaiseen perehtyminen vie oman aikansa.

Ulkoistetun markkinointipäällikön työtehtävät

  • Markkinoinnin kokonaisuuden hahmottaminen ja haltuun ottaminen.
  • Huolehtii, että yrityksen markkinointi tukee parhaalla mahdollisella tavalla yrityksen liiketoiminnan kasvua ja tavoitteita.
  • Markkinoinnin suunnitelmallisuus: parhaat ja kustannustehokkaimmat markkinoinnin ratkaisut tavoitteiden mukaan.
  • Näkemystä, kokemusta ja parhaita käytäntöjä. Ulkoistettu markkinointipäällikkö toimii osana Oddyn tiimiä, jolloin koko tiimin tieto-taito on käytettävissä.
  • Markkinointiosaaminen on koko ajan ajantasalla.
  • Hän on henkilö, jolta voi kysyä mitä vain markkinoinnista.
  • Toimii ensisijaisena yhteyshenkilönä kaikissa markkinointiin liittyvissä asioissa.
  • Jatkuvasta markkinoinnista vastaaminen ja tulosten seuranta.
  • Uusien markkinointikikkojen ideointi.
  • Yritys saa tarvittavat markkinointiteknologiat käyttöönsä markkinointipäällikön johdolla.
  • Vuosibudjetin laatiminen tai siinä avustaminen ja budjetin allokointi markkinoinnin vuosisuunnitelman mukaisesti.

Ulkoistetun markkinointipäällikön hinnoittelu

Toimii samalla periaatteella kuin muutkin jatkuvan tilauksen palvelut: palvelun saa käyttöönsä kiinteällä kuukausihinnalla. Sopimus voidaan tehdä toistaiseksi voimassa olevaksi tai määräaikaiseksi.

2000 € = 20 h työtä / kk

4000 € = 40 h työtä / kk

7 syytä – Miksi ulkoistettu markkinointipäällikkö on hyvä valinta?

  1. Varma rekry. Ei tarvitse palkata omaa työntekijää, riski huonosta rekrystä vältetään. Valmis markkinoinnin ammattilainen käytettävissä.
  2. Resurssien lisääminen. Sisäisen osaamisen puute tulee korvattua. Kaikkea ei tarvitse itse osata. Markkinointipäällikkö on käytännön lisäresurssi.
  3. Innovaatio ja ajankohtainen ammattitaito. Uudet ja erilaiset markkinoinnin mahdollisuudet vaativat aikaa ja osaamisen ylläpitoa.
  4. Intohimoinen ote. Markkinointi on henkilön vastuulla, joka kokee paloa aiheeseen ja välittää asiakasyrityksen menestyksestä.
  5. Selkeämpää budjetointia. Markkinoinnin budjetointi helpottuu, kun yritys maksaa markkinointitoimistolle ennalta sovitun palvelupaketin mukaan.
  6. Nopeus. Saat ammattilaisen nopeasti hyödynnettäväksesi, ilman pitkää rekrytaistelua.
  7. Jatkuva seuranta. Markkinoinnista huolehditaan, vaikka itse lomailette.

Miten ulkoistettu markkinointipäällikkö käytännössä toimii?

STEP 1 – Aloituspalaveri

Aloituspalaverissa sovitaan roolit ja aikataulut, käytänteet ja muut tärkeät asiat.

STEP 2 – Nykytilanteen kartoitus

Analysoimme nykytilanteen ja teemme vuosisuunnitelman, joka sisältää käytettävät työkalut, markkinointikanavat, aikataulut ja budjettitasot. Suunnitelma elää ja täydentyy vuoden mittaan.

STEP 3 – Suunnitelman käytäntöön vieminen

Toteutamme toimenpiteet suunnitelman mukaisesti käytännössä.

STEP 4 – Selkeä raportointi

Raportoimme tuloksista selkeästi ja arkikielellä ymmärrettävästi.

STEP 5 – Ylläpito ja kehitys

Ylläpidämme ja kehitämme tekemistä jatkuvasti. Parhaita käytänteitä hyödyntämällä yrityksen liiketoiminta kasvaa.

STEP 6 – Palaverit

Viikkopalaverikäytäntö on erittäin suositeltava. Viikkopalavereissa käydään läpi tehdyt asiat ja sovitaan seuraavista stepeistä, vastuista ja aikatauluista.

Kiinnostuitko?

Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogeihimme

Mikä on Threads?
Blogi

Mikä on Threads?

Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Mistä Threadissa puhutaan, miten se otetaan käyttöön ja mitä mainostajille on luvassa? Lue blogimme, niin tiedät!

Lue lisää »
Meta-mainonnan kohdentaminen
Blogi

Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille?

Lue lisää »

Ota ihmeessä yhteyttä!

Kuinka voimme auttaa?

Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.

Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.

Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.

Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.