Miksi somen vuosikellon tekeminen kannattaa?

Somen vuosikellon avulla kohti suunnitelmallisempaa ja johdonmukaisempaa somea

Suunnitelmallisuus on avain tehokkaaseen sometekemiseen. Tässä postauksessa käsittelemme, miksi somen vuosikello on niin tärkeä, mitä sillä saavutetaan ja mitä hyötyä voi olla ammattilaisen avusta.

Somen vuosikello

Vältä kiire ja suunnittele etukäteen

Sosiaalisen median vuosikellon laatiminen on kuin strateginen kartta, joka ohjaa yrityksesi tai tiimisi kohti menestyksekästä vuotta. Ennakointi on aina avain menestykseen ja soljuvaan tekemiseen, niin myös sometekemisessä. Somen vuosisuunnitelma nivoutuu markkinoinnin vuosikelloon ja on yksi osa somestrategiaa. Jos koko vuoden markkinoinnin suunnittelu on liian työlästä, voi liikkeelle lähteä somen vuosisuunnitelmasta. Suunnitelma voi myös olla lyhyempi, vaikkapa seuraavalle puolelle vuodelle. Suunnitelmaa aloittaessa se kannattaa pitää tarpeeksi yksinkertaisena ja täydentää sitä ajan myötä.

On tärkeää, että someen postataan säännöllisesti, myös algoritmien takia. Suunnittelemalla sisällöt etukäteen varmistat, että postauksia tulee tasaiseen tahtiin. Suunnitelman avulla ei tarvitse aina lähteä nollasta, mikä on iso etu. Samalla vältät kiireen ja stressin, jotka voivat aiheutua viime hetken postauksien tekemisestä. Vuosikellon tarkoituksena on postausten säännöllisen tuottamisen lisäksi auttaa hallitsemaan resursseja, varautumaan tuleviin tapahtumiin ja hyödyntämään sesonkeja. Samoja hyötyjä vuosikellon tekemiseen voit löytää myös laajemman markkinoinnin vuosikellon tekemisestä.

Somen vuosikellon avulla varaudut sesonkeihin ja tärkeimpiin tapahtumiin

Sosiaalisen median vuosikellon laadinta auttaa valmistautumaan tuleviin tapahtumiin, sesonkeihin ja juhlapäiviin. Vuosikelloon on hyvä merkata toistuvat tapahtumat, jotka tulevat samaan aikaan joka vuosi. Esimerkiksi alan messut tai muu sesongeittain tapahtuva toiminta. Näihin on hyvä varautua hyvissä ajoin, eikä vasta silloin kun sesonki on jo alkanut. Kun tiedät etukäteen, mitä on tulossa, voit suunnitella kampanjat ja sisällöt ajoissa. Tämä varmistaa, että olette valmiita kaikkiin tärkeisiin tapahtumiin ja voit keskittyä laadukkaaseen sisällöntuotantoon. Esimerkiksi vuoden alussa joululomien jälkeen tai kesälomien jälkeen voi usein olla kiire muiden asioiden parissa, joten tälle jaksolle on usein hyvä ajastaa postaukset etukäteen. Ostoksia ja päätöksiä kun kuitenkin usein tehdään näinäkin aikoina. Ne yritykset, jotka ovat aktiivisia tänä aikana kun muut ovat hiljaa, erottuvat.

Somen vuosikello auttaa johdonmukaisuuteen

Kun tiedät etukäteen, mitä haluat viestiä ja milloin, voit luoda sisältöä, joka tukee brändinne tarinaa ja arvoja. Helposti sisälläntuotanto keskittyy vain nykyhetkeen ja johdonmukainen, brändillinen tekeminen saattaa jäädä muun kiireen jalkoihin. Somen vuosikellon avulla voit toteuttaa suunniteltua ja johdonmukaista brändiviestintää ympäri vuoden. Vuosikello myös muistuttaa nostamaan säännöllisesti eri aiheita esiin. Kannattaa miettiä muutamia yleisiä postausteemoja, jotka jatkuvat ympäri vuoden. Jos sisältöjen keksiminen on vaikeaa, lue 6 vinkkiämme sisällöntuotantoon somessa alkuun pääsemiseksi.

Somen vuosikello auttaa pääsemään tavoitteisiin

Määrittele selkeät tavoitteet sisällöillesi, varsinkin jos niihin käyttää maksettua mainontaa tai buustausta ja seuraa niiden edistymistä. Kun tiedät, mitä haluat saavuttaa jokaisessa vaiheessa vuotta, voit seurata edistymistäsi ja tehdä tarvittavia muutoksia strategiaasi. Tämä mahdollistaa paremman reagoinnin muuttuviin markkinaolosuhteisiin.

Somen vuosikellon luominen askel askeleelta

  • Tee katsaus tulevaan vuoteen: Aloita kokoamalla kalenteri ja huomioi siinä kaikki tärkeät tapahtumat, juhlapäivät, sesongit ja alasi merkittävät tapahtumat. Näin saat kokonaiskuvan siitä, mitä vuosi tuo tullessaan ja mitkä ovat potentiaalisia markkinointimahdollisuuksia.
  • Määritä tavoitteet: Ennen kuin ryhdyt suunnittelemaan sisältöä, aseta selkeät tavoitteet sille, mitä haluat saavuttaa sosiaalisessa mediassa kyseisenä vuonna tai tiettynä ajanjaksona. Haluatko kasvattaa kanavan seuraajamäärää, lisätä sitoutumista tai saada enemmän liikennettä verkkosivuillesi?
  • Tunnista avainaiheet ja teemat: Seuraavaksi mieti, mitkä ovat yrityksesi keskeiset aiheet ja teemat. Mitkä ovat ne viestit, jotka haluat välittää yleisöllesi? Näiden aiheiden pohjalta voit rakentaa sisältöä vuoden mittaan. Suosittelemme vahvasti rakentamaan postausreservin ja miettimään vaikkapa 5 tärkeintä postausteemaa, jotka jatkuvat läpi vuoden.
  • Tee työnjako: Sometuotanto voi olla yhdelle henkilölle iso työ, koska siihen liittyy niin paljon erilaista tekemistä. Kannattaakin siis miettiä, miten työtä jaetaan tiimin kesken? Tähän usein otetaan kantaa myös somestrategiassa.
  • Aikatauluta sisällöt: Kun olet tunnistanut tärkeät tapahtumat ja teemat, aikatauluta sisällöt vuosikelloon. Määritä, milloin julkaiset erilaisia kampanjoita, teet tuote-esittelyjä tai jaat ajankohtaista sisältöä. Postauksien ajastaminen on erittäin tärkeää, jos haluat säästää aikaa. Kun tekee isomman satsin kerralla, ei tarvitse käyttää aikaa miettimiseen mitä pitikään tehdä.
  • Seuraa ja arvioi: Sosiaalisen median vuosikello ei ole kiveen hakattu, vaan sitä voi ja pitääkin muokata tarpeen mukaan. Seuraa vuosikellon toteutumista ja analysoi, mikä toimi ja mikä ei. Tarvittaessa tee muutoksia suunnitelmaan ja päivitä se vastaamaan yrityksesi muuttuvia tarpeita.

Hyödynnä ammattilaisten apu

Jos somesuunnittelu tuntuu haastavalta, harkitse ammattilaisen apua. Sosiaalisen median asiantuntija voi auttaa organisaatiotasi laatimaan tehokkaan vuosikellon, tunnistamaan parhaat julkaisuajat ja tarvittaessa seuraamaan tuloksia. Näin voit keskittyä ydinliiketoimintaasi, kun ammattilainen huolehtii sosiaalisen median manageroinnista. Lue miksi sometyön ulkoistaminen ammattilaiselle kannattaa. Autamme myös alkuun auttamalla määrittämään vaikkapa eri postausteemat, joita voitte itse manageroida. Ota siis rohkeasti yhteyttä kaikissa sometarpeissasi!

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Anna-Maria Hokkanen

Tutustu muihin blogipostauksiimme

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.
Google Performance Max

Ovatko Google Perfomance Max -kampanjat oikeasti tehokkaita?

Google Performance Max on uusi mainontaratkaisu, joka tarjoaa mahdollisuuden maksimoida mainoskampanjoiden suorituskykyä entistäkin helpommin. Tämä kampanjamuoto perustuu tekoälyyn ja koneoppimiseen.
Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille?

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.